۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۴۶۷۲۹
استاد حوزه علمیه:

انقلاب اسلامی ایران پرتویی از آفتاب غدیر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ویسی گفت: هدف و غایت عالم، حاکمیت اسماء الهی است و در هر زمان به اندازه ظرفیت ما ظهور پیدا می کند و انقلاب اسلامی نیز یکی از ظهورات غدیر است که با توجه به ظرفیت و طلب مردم ظهور پیدا کرده است و هر چه طلب بالاتر برود و شرایط فراهم‌تر شود، این انقلاب ظهور بیشتری خواهد داشت که همان فراهم شدن زمینه ظهور بقیه الله است.
انقلاب اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حمیدرضا ویسی، استاد حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مرکز تخصصی ام‌الائمه نجف آباد، شناخت واقعی و حقیقی نسبت به مسائل را یکی از ضروریات شناخت بیان کرد و گفت: برای پی بردن به علت حقیقی واقعه‌ای چون انقلاب باید ریشه اصلی آن را یافت.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که از جمله حکمت های حضرت داود است، بیان داشت: عاقل کسی است که زمانه اش را بشناسد و مطابق شأن زمانش عمل کرده و حافظ زبان باشد و یک انقلابی واقعی باید این خصوصیات را دارا باشد.

 

حجت الاسلام ویسی با بیان این‌که شناخت هر انقلابی دارای چند نوع نگاه است، که بعد از وقوع هر انقلابی روی می‌دهد، گفت: یکی از انواع انقلاب‌شناسی، شناخت انقلاب براساس حوادث و وقایع تاریخی است و انقلاب ایران را بر این اساس می‌توان از زمان ورود متفقین به ایران و وقوع دوران قحطی و از میان رفتن حدود 12 میلیون از جمعیت این کشور بیان کرد.

 

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر این نقلاب از سال 1342 بعد از آیت الله کاشانی، با انتشار نخستین بیانیه‌های خود به عنوان شخصیتی سیاسی وارد عرصه تاریخ انقلاب شد و این اتفاقات تا سال 57 ادامه یافت و بررسی تمام این مراحل با توجه به ساعت و تاریخ وقوع یکی از انواع انقلاب‌شناسی است.

 

استاد حوزه علمیه قم نگاه تاریخی تحلیلی به انقلاب را از دیگر جنبه های انقلاب شناسی بیان داشت و افزود: بیان دلیل و نتایج وقایع تاریخی نیز یکی دیگر از انواع نگاه ها به انقلاب است و نگاه سود و منفعت و مقایسه‌ای نیز نوع دیگری از نگاه در بحث انقلاب شناسی است.

 

وی بیان کرد: سنجش وضعیت جامعه و اقشار مردم از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همچون پیشرفت های علم، سطح رفاه مردم در قبل و بعد از انقلاب و اعلام آمارهایی در زمینه های تعداد مراکز و امکانات رفاهی از نوع انقلاب‌شناسی مقایسه‌ای و سود و منفعت است که بعد از انجام این مقایسه در مورد خوب یا بد بودن انقلاب نتیجه گیری می‌کنند.

 

حجت الاسلام ویسی نوع دیگر شناخت انقلاب را براساس ماهیت و حقیقت بیان کرد و افزود: در شناخت آن‌چه پیرامون انسان وجود دارد و حتی خود انسان یک سری قراردادها و اعتباریاتی قرار داده شده است تا بتوانیم اشیا و افراد پیرامون خود را از یکدیگر تشخیص دهیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: آن چه که تحت عنوان انقلاب شناسی مقایسه‌ای، تحلیلی، تاریخی بیان می‌شود، همگی تحت انواع شناخت‌های قراردادی و اعتباری قرار می‌گیرد و همه انقلاب‌های دیگر در سراسر عالم نیز دارای چنین مشخصاتی هستند ولی آن‌چه انقلاب ایران را از دیگر انقلابات جدا می‌کند، ماهیت و حقیقت انقلاب است.   

 

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این‌که برای شناخت حقیقت انقلاب نیازمند شناخت سه عنصر شناخت انسان و حقیقت آن، غدیر و جایگاه و ظهور حضرت حجت هستیم، بیان کرد: وقتی به حقیقت این سه عنصر پی ببریم شناخت انقلاب به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود و شناخت انسان و حقیقت او همان‌گونه که خداوند در قرآن فرموده است، حقیقت انسان روحی است که خداوند در او دمیده و او به مقام خلیفةاللهی رسیده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: بدن و عالم ماده محدود است و برای شناخت انسان باید حقیقت و فوق این بدن را شناخت و در بحث غدیرخم نیز که خداوند عدم ابلاغ آن را مساوی با کامل نبودن رسالت بیان می‌کند، همان حقیقت غدیر است نه تنها انتخاب یک جانشین و اگر غدیر را از دیدگاه تاریخی و یا تحلیلی مورد بررسی قرار دهیم، حقیقت اصلی آن ناشناخته خواهد ماند.

 

حجت الاسلام ویسی با اشاره به ویژگی محدود بودن عالم ماده و ظهور غدیر گفت: غدیر حقیقتی است که از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است ولی در هر مقطعی بنا به ظرفیت آن دوره ظاهر شده است و هم اکنون نیز تمام حقیقت غدیر ظاهر نشده است و تنها با ظهور بقیه‌الله است که به تمام معنای حقیقی غدیر پی خواهیم برد.

 

وی در ادامه بیان داشت: هدف و غایت عالم، حاکمیت اسماء الهی است و در هر زمان به اندازه ظرفیت ما ظهور پیدا می کند و انقلاب اسلامی نیز یکی از ظهورات غدیر است که با توجه به ظرفیت و طلب مردم ظهور پیدا کرده است و هر چه طلب بالاتر برود و شرایط فراهم‌تر شود، این انقلاب ظهور بیشتری خواهد داشت که همان فراهم شدن زمینه ظهور بقیه الله است.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان افزود: برای تحلیل و شناخت انقلاب باید از این نوع نگاه استفاده کرد که سبب خواهد شد تا بسیاری از شبهات که در زمینه مقایسه انقلاب ایران با دیگر انقلابات در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی و پیشرفت ها صورت می‌گیرد، از میان برداشته شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: حقیقت انقلاب ایران همان ظهور مدینه فاضله است که رسول خدا وعده آن را داده اند و ذات این انقلاب نور است از جانب حق و حاکمیت آن براساس حق بنا شده است و این انقلاب اصلش حقیقت است و به اندازه ظرفیت ما و مسئولیت ظهور پیدا کرد./1306/پ202/ب6

ارسال نظرات