۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۴۶۶۱۷
رضایی:

به کمتر از برداشتن تحریم‌ها در مذاکرات قانع نیستیم/ برای اجرای اقتصاد مقاوتی باید بسیج شویم

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که طبق فرموده رهبری تحریم‌های اقتصادی باید برداشته شود، گفت: ما در مذاکرات به کمتر از این مسأله قانع نیستیم.
 محسن رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، با بیان این‌که 22 بهمن سرآغاز بیداری واقعی ملت ایران است،‌ اظهار داشت: هرچند برخی‌ها نهضت مشروطه را سرآغاز بیداری ملت ایران می‌دانند اما بین این دو تفاوت است؛ ما در مشروطه متوجه شدیم که از خود، میراثمان و دینا عقب افتاده‌ایم اما در 22 بهمن ما راه پیدا کردن خود و درمان عقب ماندگی‌ها را به دست آوردیم و بیداری واقعی ملت ایران در این روز اتفاق افتاد.


وی نخستین دستاورد انقلاب اسلامی را تأسیس نظام جمهوری اسلامی با همه فرعیات آن دانست و گفت: بر خلاف مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و 15 خرداد که در یک جنبه‌های خاصی از سیاست ملت ایران پیشرفت می‌کرد در 22 بهمن در همه ابعاد سیاسی به موفقیت رسید.


رضایی ادامه داد: نخستین محصول انقلاب اسلامی تولد یک جوان برومند به نام قدرت ملی در ایران بود که روز به روز این جوان بزرگ‌تر شد قدرت پیدا کرد و امروز در سراسر منطقه خاورمیانه برومندی و اقتدار این جوان محصول انقلاب ایران را همه شاهد هستیم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی امروز قوی‌ترین نظام سیاسی و با ثبات ترین نظام مستقر در منطقه خاورمیانه است،‌ ابراز کرد: امروز بسیاری از کشورهای منطقه به این جوان برومند که تبدیل به یک رستم بزرگ سیاسی شده است، تکیه می‌کنند.


وی بیان کرد: چندین قرن بود که ما این اقتدار را از دست داده بودیم و این بار در همان دهه اول انقلاب این اقتدار را به دست آوردیم و امروز نظام اسلامی سایه‌های خود را در منطقه گسترانیده است.


رضایی با بیان این‌که بعد از جنگ تحمیلی مسؤولان کشور و نیروهای انقلاب به ویژه امام راحل و رهبری توجه به یک نقطه دیگری از گذشته کردند که آن اقتصاد بود،‌ افزود: به محض این‌که جنگ تمام شد کارها برای اقتصاد آغاز شد ولی مثل خیلی از حوادث دیگر مسؤولان کشور ابتدا یک راه‌های زیگزاگی را پیش می‌بردند، با دلسوزی عمل می‌کردند اما هرکدام طرح و نقشه‌ای می‌ریختند و سعی می‌کردند که یک کارنامه و دستاوردی از اقتصاد ملی را ارائه کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: 15 سال پیش رهبری دستوری به دبیرخانه مجمع تشخیص فرمودند که با کمک کارشناسان کشور نقشه راه اقتصاد ملی ایران را تهیه کنید و تلاش‌های گسترده ای در این رابطه شروع شد، در سال 82 این سند به عنوان سند چشم انداز ایران 1404 تهیه و خدمت رهبری ارائه شد و ایشان نیز اصلاحات و اضافاتی کردند و به کشور ابلاغ شد.


وی تأکید کرد: در کنار اقتدار سیاسی اگر ثروت، تولید ثروت و معیشت مردم قرار نمی‌گرفت مشکل به وجود می‌آمد و این سند کار حکیمانه‌ای بود.


رضایی با بیان این که این سند تهیه و به قوای سه گانه ابلاغ شد،‌ خاطرنشان کرد: بعد از یک سال آمریکایی‌ها دست ما را خوانده و جلوی پیشرفت ما صف آرایی کردند؛‌ آن موقع که این سند ابلاغ شد فضای ایران در ارتباط با غرب یک فضای نرم بود و گفت‌وگوی تمدن‌ها، تساهل و تسامح در کشور جاری بود اما بوش ایران را محور شرارت دانست و درگیری را با ما شروع کردند؛ آن سیاست قبلی که یک سیاست تنش زدایی با غرب بود کنار رفت و چالش غرب با ایران برای چندمین بار شروع شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکایی‌ها ابتدا تلاش کردند که وارد درگیری با ما شوند حتی تا آستانه جنگ نیز جلو آمدند اما موفق نشدند پس از آن از راه دیپلماسی آمدند و آن نیز عملی نشد با این‌که چیزی نزدیک قرارداد ترکمنچای داشت امضا می‌شد باز هم از سوی خود آنها کارشکنی شد و دوباره تهدید کردند و پس از مذاکرات ما تا دو هزار و هفتصد سانتریفیوژ جلو رفتیم اما بنا به مسائلی آن مذاکرات به هم خورد و اسرائیل و آمریکا مصمم بودند که مسأله اصلی هسته‌ای نیست چون به دنبال حذف پیشرفت ایران بودند و هسته ای برای آنها بهانه بود.


وی با بیان این‌که در این مدت آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران از تهدید، دیپلماسی و مذاکره استفاده می‌کردند، اظهار داشت: در فتنه سال 88 اوباما با دست خودش سنگی در چاه انداخت که نمی‌توانست آنرا بیرون آورد آنها فکر می‌کردند این فتنه‌ای که هشت ماه طول کشیده به معنای ضعیف شدن ایران است و نباید به آن امتیاز داد از این رو شدیدترین تحریم‌ها را از ابتدای انقلاب اعمال کردند و الان سه سال از آن می‌گذرد و مذاکره کنندگان ما دنبال این هستند که راه چاره‌ای پیدا کنند.


رضایی با طرح این سؤال که آیا مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم‌های اقتصادی است، گفت: اگر همه تولیدکنندگان و تولیدکنندگان ثروت را جمع کنیم و سؤال کنیم که آیا مشکلات اصلی ما تحریم‌ها است 90 درصد آنها خواهند گفت که تحریم‌ها عامل مهم است اما عوامل دیگر نیز وجود دارد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این عوامل شناسایی و تبدیل به یک سندی به نام اقتصاد مقاومتی شد؛ درست است که اقتصاد مقاومتی ناظر به تحریم شکنی است اما ناظر به رفع همه موانع غیر از تحریم ها نیز هست.


وی با بیان این‌که اقتصاد ما از یک طرف دست و پایش بسته و از طرف دیگر وزنه‌های سنگین به پایش بسته شده است، گفت: از سه طرف به اقتصاد ما حمله می‌کنند تحریم‌های اقتصادی فقط یکی از این سه حمله است که همین امروز هم اگر تحریم‌های اقتصادی را بردارند بالاخره باید این طناب‌ها را باز کرد تا این جوان برومند روی پا بایستد.


رضایی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی بیانگر این است که همه مشکلات را در تحریم‌ها نبینیم، بسیاری از مسائل اقتصاد کشور از داخل خود ما است به دولت، مجلس قوه قضائیه و بسیاری از مسائل دیگر ارتباط دارد اگر بخواهیم تحول اقتصادی به وجود آید باید برای همه اینها فکر و چاره اندیشی کرد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نظام اداری را یکی از مشکلات در راه تحقق اقتصاد دانست و گفت: این نظام اداری ایران که از زمان رضا شاه پایه‌گذاری شده و متأسفانه دولت‌هایی که آمده‌اند تا حالا نتوانسته‌اند تحولی در این نظام اداری کشور به وجود بیاورند این نظام اداری با طناب‌های اقتصاد کشور را بسته است.


وی بیان کرد: این وزنه‌هایی که به پای کشور بسته شده یکی دلارهای نفتی و دیگری بودجه سنگین دولت است که 85 درصد از کل بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و 15 درصد آن صرف مسائل عمرانی و سرمایه گذاری می‌شود.


رضایی ادامه داد: یکی از سه حمله‌ای که به اقتصاد ملی می‌شود مسأله تحریم است اما تحریم‌های طبیعی داخل کشور نیز بی تأثیر نیست که یکی از آنها کمبود و بحران آب در کشور است، وضع کشاورزی و صنعت ما ربطی به تحریم ندارد و اینها به دست خود ما درست شده است.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فشارهای اقتصادی را از دیگر عوامل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: کالاهای چینی که وارد کشور می‌شوند و صنعت ما را از کار می‌اندازد،‌ وقتی قیمت نفت کم و زیاد می‌شود وضع اقتصاد ما به هم می‌خورد؛‌ اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند حرف اساسی آن این است که اقتصاد کشور باید به گونه‌ای طراحی شود که فشارهای سیاسی، طبیعی و اقتصادی یا اثرگذار نباشد یا در مقابل اقتصاد ملی باید حل شود.


وی با بیان این‌که طبق فرموده رهبری تحریم‌های اقتصادی باید برداشته شود، گفت: ما در مذاکرات به کمتر از این مسأله قانع نیستیم اما این یک بعد قضیه است و بعد بعدی در داخل کشور ما و توجه به منابع سرشار ما است که رهبری در ابتدای سند اقتصاد مقاومتی به آنها اشاره و بر ضرورت استفاده از آن تأکید کرده‌اند.

رضایی با بیان این‌که در بعد امنیت، دفاع، سیاست داخلی و خارجی ما پیشرفت‌های شگرفی صورت گرفته است،‌ ابراز کرد: در کنار این پیشرقت‌ها باید در مسأله اقتصاد نیز کاری صورت گیرد تا 15 سال پیش اقتصاد کشور حالت زیگزاگی داشت اما امروز با ابلاغ سند چشم انداز،‌ سیاست‌های اصل 44 و به ویژه سند اقتصاد مقاومتی نقشه راه دومین تحول بزرگ این انقلاب در جلوی مسؤولان کشور قرار گرفته است و باید تبدیل به عمل شود.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در سال گذشته این سند ابلاغ شد و فعالیت‌های زیادی از سوی سه قوه صورت گرفته است و آموزش‌ها و همایش‌هایی برگزار شده اما امسال مردم باید یک چیزی از این ابلاغ رهبری ببینند و آنرا احساس کنند و از این همایش‌ها و کنفرانس‌ها باید یک کار عملی بیرون آید.


وی با بیان این‌که هرکدام از ماده و اصول سند اقتصاد مقاومتی برای رفع مشکلات از سر اقتصاد ملی طراحی شده است، افزود: نخستین خواسته رهبری تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع انسانی و مالی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است.


رضایی با بیان این‌که اقتصاد کم تر از جنگ نیست، بر ضرورت ایجاد یک بسیج ملی برای تحقق اقتصاد در کشور تأکید کرد و گفت: همه مردم باید وارد اقتصاد و تولید شوند؛ نخستین خواست رهبری بسیج آحاد مردم است و شرط آن این است که دولت و مجلس شرایط آنرا فراهم کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که رهبری خواسته‌اند که ابعاد اقتصاد مقاومتی تبیین و گفتمان سازی شود، بیان کرد: نظارت بر سیاست‌های کلی به دبیرخانه و مجمع واگذار شده و ما از سال آینده نظارت را شروع خواهیم کرد و از قوای سه گانه تقاضا می‌کنیم که سیاسی برخورد نکنند ما از سوی رهبری مسؤول شدیم که به طور جدی اقتصاد مقاومتی را در کشور نظارت کنیم و گزارشاتی را خدمت ایشان خواهیم داد؛ سال آینده سال عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است و مردم باید اثری از این اقتصاد مقاومتی را ببینند امیدواریم مسؤولان نیز همکاری کنند.


وی تأکید کرد:‌ مهم ترین وظیفه‌ای که اقتصاد مقاومتی برای مردم دارد این است که مطالبات مردمی را از مسؤولان بخواهند و به وظایف خود نیز در این باره عمل کنند.


رضایی بیان کرد: اوج انقلاب این است که ما باید نقطه نهایی را فتح کنیم و ثابت کنیم که بدون تکیه به آمریکا و دیگران می‌توانیم پیشرفته ترین کشور اسلامی را در منطقه درست کنیم و این امر شدنی است از این رو نیازمند همکاری نخبگان کشور هستیم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که امروز مسیر کشور روشن است، تصریح کرد: از دولت و مجلس تقاضا می‌کنیم که برنامه‌های خارج از این سیاست‌ها را درست نکنند و هرکاری می‌خواهند انجام دهند در چارچوب سیاست‌های کلی انجام دهند این گونه نباشد که هر دولت و مجلسی که می‌آید یک برنامه‌ای را اجرا کند، پس مسیر اصلی کشور چه می‌شود مثل گذشته نمی‌شود عمل کرد.


وی با بیان این‌که با مطالعه وسیع و وقت گذاری فراوان رهبری نقشه راه کشور مشخص شده است،‌ افزود:‌ مسؤولان خارج از برنامه پنج ساله و سیاست‌ها عمل نکنند و به تصمیمات راهبردی نظام عمل کنند؛ پانزده سال پیش رهبری فرمودند چابهار را به آسیای مرکزی وصل کنید اگر این امر اتفاق می‌افتاد میلیاردها دلار از آن به دست می‌آمد.


رضایی با تأکید بر این‌که بودجه کشور باید سرجای خود خرج شود، ابراز کرد:‌ بودجه کشور مگر چقدر است و این بودجه باید سرجای خود خرج شود اگر هر کسی بخواهد برای این‌که رأی آورده البته فرد خاصی مد نظر نیست برای این‌که بگوید این کار را ما کرده‌ایم بخشی از پول کشور را بردارد و در آنجا خرج کند مشکلات سرجای خود باقی می‌ماند./927/پ201/ج

ارسال نظرات