۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۲۴۶۴۵۱
بررسی عملیات شهدای القنیطره در جنوب سوریه؛

فعال‎سازی جبهه جولان و تسلیح کرانه باختری/ القنیطره محلی برای اتحاد محور مقاومت

خبرگزاری رسا ـ آغاز عملیات شهدای القنیطره در جنوب سوریه اتاق عملیات رژیم صهیونیستی و جبهه النصره را به تکاپو اندخته است، چرا که اسرائیل به خوبی می‌داند محور مقاومت عزم خود را برای فعال کردن جبهه جولان جزم کرده است.
تپه هاي جولان جولان


 

به گزارش خبرگزاری رسا، آغاز عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در درعا و القنیطره که با عنوان "عملیات شهدای القنیطره" نامگذاری شده است از اهمیت بسیار بالایی در آینده سوریه و مقابله محور مقاومت با رژیم صهیونیستی برخوردار است. به گونه ای که پس از هدف قرار دادن نیروهای حزب الله در القنیطره از سوی رژیم صهیونیستی و پاسخ متقابل حزب الله در مزارع شبعا این عملیات که با حضور نیروهای حزب الله لبنان صورت می‌پذیرد، خبر از ملتهب شدن جبهه جولان دارد.


ارتش سوریه که عملیات شهدای القنیطره را از اوایل این هفته آغاز کرده، در همین مدت کوتاه توانسته است مناطق بسیاری از قبیل الهباریه، تل مرعی، الطیحه، الدناجی، دیر ماکر و تل المصیح را از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کند و مناطق دیگری را به محاصره خود درآورد. امری که نگرانی شدید جبهه النصره و رژیم صهیونیستی را به بار آورده و اتاق عملیات مشترک این رژیم و تکفیری‌ها را به تکاپو انداخته است.

 

 

رژیم صهیونیستی که در یک سال اخیر با حمایت لجستیک، نظامی و درمانی به کمک جبهه النصره آمده بود تا گروه‌های تکفیری علاوه بر فعال ساختن جبهه جنوبی سوریه و تلاش برای سرنگونی دمشق، منطقه حائلی را بین نیروهای ارتش سوریه و حزب الله با منطقه جولان ایجاد کنند، حال خود را با عملیاتی مواجه می‌بیند که امکان دارد تمام اقدامات گذشته را خنثی کند و موازنه قوا را در این منطقه به کلی تغییر دهد.


 

 

افول جبهه النصره و ملتهب شدن جولان


باید توجه داشت تپه های اشغالی جولان که پیش از آغاز بحران در سوریه از جمله کم دغدغه ترین جبهه ها برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آمد امروز به خطری جدی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی با استفاده از تکفیری‌ها کمربندی امنیتی را در جولان ایجاد کرده بود تا نیروهای مقاومت نتوانند آسیبی به قدرت اسرائیل دراین جبهه وارد سازند.

 

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان اخیر خود پس از عملیات شبعا خبر از یکپارچه شدن جبهه های مقاومت داده بود این عملیات را می‌توان در چارچوب افول قدرت جبهه النصره در جنوب سوریه و ایجاد معادله ای جدید در جولان تحلیل کرد.

 

 

آمریکا که با کمک رژیم صهیونیستی و دولت اردن به آموزش تکفیری‌ها در اردن و حمایت از آنها در مناطق تحت تصرفشان در درعا و القنیطره می‌پرداخت، امیدوار بود که پس از تضعیف مسلحان مخالف دولت سوریه در حلب، نبرد جدیدی را در جنوب این کشور آغاز کند. اما به نظر می‌رسد آغاز عملیات ارتش سوریه در حومه درعا و القنیطره خبر از نقش بر آب شدن نقشه های مخالفان دولت بشار اسد دارد.

 

 

نگرانی شدید رسانه های صهیونیستی از حضور حزب الله در جولان

 

 

در دو روز اخیر نگرانی رسانه های صهیونیستی از پیش‌روی ارتش سوریه در حومه درعا و القنیطره به وضوح قابل مشاهده است. به گونه ای که رسانه های اسرائیلی با پوشش گسترده اخبار عملیات شهدای القنیطره نسبت به تسلط نیروهای حزب الله به روستاهای حائل مناطق تحت تصرف رژیم صهیونیستی به شدت ابراز نگرانی کردند.

 

 

تلویزیون رژیم صهیونیستی با تأکید براینکه " شکست مخالفان اسد در درعا و القنیطره راه را برای فعال ساختن جبهه جولان باز می‌کند" ، اولین هدف حزب الله پس از بیرون راندن جبهه النصره را سیطره بر منطقه استراتژیک تل الحاره عنوان کردند.

 

 

در همین راستا اغلب محافل سیاسی ـ امنیتی رژیم صهیونیستی پیش روی نیروهای حزب الله و ارتش لبنان در مناطق مجاور جولان را تهدیدی جدی برای آینده رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنند. این محافل مدعی هستند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با هدف گشودن جبهه جدیدی علیه اسرائیل این عملیات را راهبری می‌کند.


 

 

احتمال دخالت مستقیم اسرائیل برای نجات دادن تکفیری‌ها

 

شرایط برای رژیِم صهیونیستی در چند روز اخیر به حدی وخیم بوده است که احتمال دخالت مستقیم اسرائیل برای حمایت از جبهه النصره بسیار محتمل است. رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر نشان داده هیچ ابایی از آشکار شدن ارتباطش با جبهه النصره ندارد و همین امر احتمال تجاوز دوباره اسرائیل به ارتش سوریه را پر رنگ تر می‌کند. حال اینکه جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه بارها همکاری خود با اسرائیلی‌ها را تکذیب کرده اند.

 

 

اسرائیل که از آغاز بحران سوریه بارها و به عناوین مختلف تمامیت ارضی این کشور را مورد تجاوز قرار داده است، امکان دارد مانند دفعات سابق از توپخانه مستقر در جولان اشغالی و نیروی هوایی خود برای متوقف ساختن پیش روی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی استفاده کند. امری که می‌تواند به پیچدگی‌های نبرد محور مقاومت با رژیم صهیونیستی بیفزاید. البته باید توجه داشت که عملیات حزب الله لبنان در مزارع شبعا قدرت تصمیم گیری این رژیم برای انجام هر اقدام نظامی در منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.

 

 

با این وجود، شرایط منطقه به گونه ای است که رژیم صهیونیستی باید بیش از هر طرف دیگر در قبال تحولات درعا و القنیطره احساس خطر ‌کند. به نظر می‌رسد عملیات حزب الله در مزارع شبعا تنها پاسخ محور مقاومت به هدف قرار دادن سردار شهید محمد علی الله دادی و شش تن از مجاهدان حزب الله نیست. بلکه این محور تلاش دارد با فعال ساختن جبهه جولان و تسریع بخشیدن به روند تسلیح کرانه باختری پاسخ فراموش نشدنی را به صهیونیست‌ها بدهد.

 

 

بعید نیست روزهای آینده که احتمالا دستخوش تحولات بسیار مهمی خواهد بود، پشیمانی نتانیاهو از تجاوز اسرائیل به نیروهای مقاومت در القنیطره را به بار آورد./983/ز501/ک
 

حسین سعدی

ارسال نظرات