۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۴۶۲۲۲

نشست تبینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تبینی متفاوت از انقلاب اسلامی در محل انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.
انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  شامگاه سه شنبه 21 بهمن نشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران به همراه نقد و بررسی کتاب تاملاتی بر انقلاب فرانسه در دفتر انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست سهیل صفاری، مترجم کتاب ادموند برک، گفت: اگر ما به عنوان ایرانی از درون گفتمان انقلاب اسلامی به این کتاب نگاه کنیم ادموند را کاملا مخالف انقلاب خواهیم یافت.

 

وی افزود: با وجود مخالفت ادموند با انقلاب نکات قابل تاملی در کتاب او یافت می‌شود که جای بررسی دارد از جمله این‌که وی اعتقاد دارد معرفت بشر به صورت انباشتی است که نمی‌توان آن را به صورت ضربتی از بین برد و به جای آن بنای دیگری گذاشت.

 

مترجم کتاب تاملاتی بر انقلاب فرانسه عنوان کرد: انقلاب فرانسه با حمام خونی که راه انداختند در راستای مقاصد اقتصادی بود اما انقلاب اسلامی انقلاب ملایمی بود که رهبر آن به دور از تندروی در امور مربوط به حکومت‌داری مردم را هدایت کرده و جهت می‌داد.

 

هچنین در ادامه احمد گل‌محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: با نگاهی به تاریخچه انقلاب اسلامی ایران بسیاری از کسانی که دنبال انقلاب اسلامی‌پژوهی بودند آن را پدیده بسیار عجیب که در منطقه نیز تاثیرگذار بوده است عنوان می‌کنند.

 

وی افزود: برخی نیز درباره انقلاب این‌گونه نظر دادند که ایرانی‌ها پیروزی را القاء کردند از این نظر هزینه بسیار پایین است در نتیجه اکثریت ایرانیان در سال 57 به پیروزی دست یافتند.

 

و در پایان نشست علی مرشدی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، عنوان کرد: برخی درباره انقلاب اسلامی ایران معتقد بودند که این انقلاب گوشه چشمی به اصلاح هم داشت زیرا ارزش‌های مردم با ارزش‌های دولت سازگاری نداشت اگر دولت به این تغییر ارزش‌ها تن می‌داد نظام به حالت تعادل برگشته و راه برای انقلاب هموار نمی‌شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اصلاح جدی برای فضای سیاسی صورت نمی‌گرفت علاوه بر این سرکوب نیز انجام می‌شد همین موارد زمینه انقلاب را فراهم کرد./807/د101/ب6

ارسال نظرات