۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۴۱۱۵۶
امام جمعه موقت تهران:

محبت رمز تربیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی محبت را از مسائل مهم و موثر در بحث تربیت دانست و گفت: محبت مسأله باارزشی است که انسان را متحول می کند؛ کسی که می خواهد مدارج اخلاق را طی کند، باید به مسأله محبت توجه ویژه داشته باشد.
 صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در پنجمین دوره آموزشی سرگروه های صالحین بسیج رسانه ملی که در هتل نخل در حال برگزاری است، به تبیین تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام پرداخت.


 
وی، اساس کار در مسأله تربیت را شناسایی ظرفیت انسان عنوان و تصریح کرد: این ظرفیت در مسیری که انسان را به مقصد می رساند باید به کار گرفته شود و مقصد اعلی وجه همت راهیان این راه قرار گیرد.


 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، با بیان این که در قرآن مطالبی در خصوص هدف از آفرینش آمده است، خاطرنشان کرد: در آیاتی از قرآن خداوند می فرماید: « مقصد شما خدا است و برگشت شما نیز به سوی خداست و نهایت سیر شما به جایگاه ربوبیت حق تعالی است.»


 
استاد هرم تربیتی صالحین بسیج صدا و سیما، در خصوص بیان لقای پروردگار در آیات، گفت: در برخی از آیات قرآن، مناجات های اهل بیت(ع) و روایات این مسأله با عبارت های مختلفی در فضاهای متفاوت مطرح شده است که برای صاحب دلان و عاشقان اکسیری است که دل را به دلدار می رساند.


 
خطیب جمعه موقت تهران، با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب که به تبع روایتی فرمودند: « دعاها و مناجات های اهل بیت(ع) قران صاعد است»، تصریح کرد: اهل بیت(ع) از خودشان کلمه ای نداشتند؛ خداوند می فرماید: «خداوند شما را در نور خلق کرد و در شما حضور در عرشش داشتید خدا بر ما منت گذاشت شما در خانه هایی قرار داد که جر ارتباط و اتصال در آن خانه ها ذکر هیچ کسی بالا نمی رود» بنابراین هر دلی که با اهل بیت وصل شود امکان عروج و صعود دارد.

 

 

وی، با بیان این که نماز، روزه، و جهاد ما در ارتباط با خانه اهل بیت(ع) مورد قبول واقع می شود، اظهار کرد: باید انگیزه رسیدن به خدا باشد و نیز مورد قبول اهل بیت(ع) که از جانب خدا مجاز است، باشد تا بتوانیم به بهشت نائل شویم.


 
دعاهای وارده از ائمه اطهار(ع) کلاس های تربیتی هستند


 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، مناجات های اهل بیت(ع) را حب حق تعالی عنوان و خاطر نشان کرد: مناجات ها آرامش قلب، پرواز جان، اتصال قطره به دریا و یافتن خود در اوج فقر و خداوند را در نهایت را به دنبال دارد و موجب خود شناسی، خداشناسی، درد و درمان شناسی می شود.


 
امام جمعه موقت تهران، دعاها را کلاس های تربیتی دانست و افزود: این دعاها هم نقطه ضعف بشر را مطرح می کند و نیز در سیر حبی و عرفانی انسان به مبدأ که خداوند است، سلامت دل را در ارتباط بال سلامت مطلق تأمین می کند.


 
وی دعای کمیل امیرمؤمنان علی(ع) و مناجات شعبانیه را شاهکار در میان تمام مناجات ها عنوان و خاطرنشان کرد: در بخشی از دعای کمیل معشوق، خود را  در برابر عاشق می بازد و هر چه جانفشانی می کند باز شرمنده خداوند است و خود را بدهکار ساحت باری تعالی می داند مانند عاشقان انقلاب که با وجود جانفشانی های بسیار هنوز در مسیر انقلاب رسالت خود را نا تمام می دانند.


 
محبت از مسائل مهم و موثر در بحث تربیت است


 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، محبت را از مسائل مهم و موثر در بحث تربیت دانست و تصریح کرد: محبت مسأله باارزشی است که انسان را متحول می کند و در بخشی از دعای کمیل حضرت در صحبت هایی که با خداوند دارد لحن تقصیر است و این نوع سخن گفتن پاکان و صالحان ناشی از شدت عشق است. بنابراین کسی که در حوزه اخلاقی راه عروج را می خواهد بپیماید باید در مسأله محبت توجه ویژه داشته باشد.


 
استاد هرم تربیتی صالحین بسیج صدا و سیما، با بیان این که حب صالحین حب الله است، اظهار کرد: تا انسان عاشق خداوند نباشد حب خداوند در دلش شکوفا نمی شود و حب به پیامبر(ص) و امیرمؤمنان علی(ع) و اهل بیت(ع) و ولایت فقیه حب به الله است و این محبت انسان را محبت گرا می کند و سریع به مقصد می رساند.


 
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به فرازهایی از دعای کمیل که حضرت می فرماید: «خدایا من شاید بتوانم به عذاب جهنم بسازم به فراق از تو چگونه بسازم»، یاداور شد: یکی از عذاب ها در جهنم مسدود شدن راه دستیابی به خداوند است و این بالاترین عذاب برای جهنمیان است بنابراین این مسأله رمز تربیت است.


 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به این سخن امیرمؤمنان علی(ع) که فرمودند: «من خدایی را که نبینم، عبادت نمی کنم» گفت: آدمی که عاشق و شیدا باشد همه چیز را، او می بیند و در بحث تربیت ابتدا خودش را به ما نشان می دهد تا ما را عاشق خود کند سپس راه رسیدن به خودش را به ما آدرس می دهد.


 
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از قانون شکنی هایی که امروز در جامعه رخ می دهد مربوط به تکبر دل افراد است.


 
وی با اشاره به حادثه نهم دی افزود: همین تکبر عده ای خاص باعث شد که با دشمنان اسلام هم پیمان شوند و فتنه 88 را بدون اثبات و تنها با شایعه پراکنی ایجاد کنند.


 
گناه، حب به خدا و اهل بیت را از بین می برد


 
وی با بیان این که گناه، حب به خدا و اهل بیت(ع) را از بین می برد، گفت: گناه موجب قساوت می شود در حالی که این تمرکز دل است که ایجاد حرارت می کند و تمام امور مادی انسان را ذوب می کند و تا پاک نشویم دل به پرواز در نمی آید.


 
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به آیاتی از قرآن که می فرماید: «تا جان پاک نشود به سوی خدا صعود نمی کند و با عمل صالح بالا می روید»، تصریح کرد: در صورتی که دل با خداوند و اهل بیت(ع) نباشد دیر یا زود رسوا می شود./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات