۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۳۹۵۷۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

تا سیستم بانکی اصلاح نشود اقتصاد درست نمی‌شود/ وضعیت برخی بانک‌ها نگران کننده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که باید مسائل مربوط به بانک حل شود، خاطرنشان کرد: تا مشکلات سیستم بانکی حل نشود، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد، خود مردم نیز مقداری مقصر هستند.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شامگاه دوشنبه در دیدار رییس و جمعی از مدیران مؤسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان این‌که مسائل بانک و بانکداری در این زمان و کشور بحث‌های زیادی داشته است، گفت: وجود بانک در جوامع فعلی جزو ضرورت‌ها است و نمی‌شود یک کشور از نظر اقتصاد و دیگر جهات بدون بانک باشد.

 

وی افزود: وجود بانک یک ضرورت است، ولی اگر همین ضرورت درست و مطابق موازین عمل نشود به یک آسیب بزرگ تبدیل می‌شود، یعنی می‌تواند منشأ خیرات و زیان‌های عظیمی شوند؛ در صورتی که مطابق موازین شرع عمل شود، قطعا سبب پیشرفت می‌شود؛ چرا که قوانین اسلام قوانینی کار ساز هستند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که سرمایه‌های کوچک در بانک‌ها جمع می‌شود و سبب پیشرفت اقتصاد می‌شود، اظهار داشت: بخش قرض الحسنه گره‌هایی از مشکلات مردم باز می‌کند، بانک‌ها جایگاهی آماده برای گذاشتن اموال مردم است که این فواید آن شمار می‌آید، ولی اگر انحرافی پیدا شود ضررهای عظیم به دنبال خواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: اکنون داد افراد از عده‌ای از بانک‌ها در آمده است، هم دولت و هم مردم داد می‌زنند؛ رییس کل بانک‌ها می‌گوید مؤسسات بدون مجوز زیادی هستند، اگر هستند، چرا جلوی آنها را نمی‌گیرند، یک کلاف سر در پیچ شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه‌ علمیه قم تصریح کرد: اکنون به برخی از بانک‌ها فشار می‌آورند که اموال خود را به ساخت و ساز تبدیل کرده‌اید و اکنون از گردش مالی بانک خارج شده است و این‌ها را بفروشید و چنین و چنان کنید، این نشان می‌دهد که تخلفاتی صورت گرفته است، البته مطابق گفته، شما(مؤسسه کوثر) به وظایف خود عمل می‌کنید و امیدواریم جزو بانک‌های مفید باشید.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که باید مسائل مربوط به بانک حل شود، خاطرنشان کرد: تا حل نشود، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد، خود مردم نیز مقداری مقصر هستند، برخی می‌گویند می‌خواستیم فلان برنامه‌ها را عمل کنیم که مأمور بانک گفت فاکتور صوری بیاورید، در این صورت هم مأمور بانک و هم مشتری خلاف کرده که این پول حرام می‌شود و این برای بانک و مشتری مشکل دارد.

 

وی افزود: هنوز در بانک‌ها مسؤولانی هستند که به افراد توصیه می‌کنند فاکتور صوری بیاورید، وقتی پرسیده می‌شود چرا این‌گونه می‌کنید می‌گویند که می‌خواهیم گردش مالی بانک را بیشتر کنیم و از هر طریقی می‌خواهد باشد، این جای تأسف و گله است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید دولت روی بانک‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهد و قاطعیت بیشتری داشته باشد، اخیرا شنیدم عده‌ای از مدیران را برکنار کرده‌اند، واقعا قاطعیت به خرج بدهند، اگر قاطعیت و برنامه نباشد و بانک‌ها اصلاح نشود کار اقتصاد در کشور اصلاح نمی‌شود و مشکلات بیشتر می‌شود.

 

وی یادآور شد: همه روزه نیز مردم نامه می‌نویسند که فلان میزان وام گرفتم و چقدر سود پرداخت پرداخت کردیم؛ باید مردم، مسؤولان، بانک‌ها و مدیران را توجیه کرد، وضع عده‌ای از بانک‌ها برای بسیاری مایه نگرانی شده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: وام قرض الحسنه بدون کارمزد، نگرفتن تأخیر جریمه، رعایت دقیق عقود بسیار خوب است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش صورت گیرد و مقید به عمل باشند؛ البته اینکه کسی از طرف بانک وکیل شود و به عنوان مثال خدمات بیمارستانی را خریداری کند، مانعی ندارد.

 

وی افزود: اگر بانک‌ها آلوده ربا شوند آثار منفی زیادی خواهد داشت و برکات از جامعه برداشته می‌شود، ربا بسیار زیان دارد از این‌رو اسلام نسبت به آن نهی کرده است؛ درباره بازرسی نیز باید دقت های لازم صورت گیرد تا فاکتورها صوری نباشد، بانکداری اسلامی بسیار کار دقیق و ظریفی است./993/پ202/ج

ارسال نظرات