۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۳۹۱۹۲
حجنت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

ارتباط اجتماعی فرزندان از چه زمانی آغاز می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از روش های موثر خداوند برای هدایت و تعالی انسان دادن قدرت اختیار به بشر است، گفت: والدین هم باید به تبعیت از روش تربیتی خداوند با دادن قدرت اختیار به فرزندان خود اعتماد به نفس آنها را تقویت کنند.
تربيت کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تراشییون، سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) و کارشناس رسانه ملی، امشب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در برنامه زمزم معرفت با اشاره به این که یکی از بهترین و عالی ترین روش های خداوند برای هدایت انسان دادن قدرت اختیار به بشریت است، گفت: اگر خانواده ها می خواهند فرزند قوی و با اعتماد به نفس کافی داشته باشند باید از سبک تربیتی خداوند و اهل بیت (ع) استفاده کرده و به بسته  به سن و شرایط کودک به او قدرت اختیار و انتخاب دهند تا خود او کارها و آنچه را که دوست دارد انتخاب کند.

 

وی با اشاره به این که خانواده هایی که در دادن قدرت اختیار به فرزندان خود بی رغبت هستند موجب می شوند فرزندان آنها از همان کودکی بدون اعتماد به نفس و انسان های بی عرضه ای تربیت شوند که حتی قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که حمایت افراطی از کودک موجب کاهش اعتماد به نفس او می شود، ادامه داد: خانواده ها باید به شکل های مختلف اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهند زیرا اگر اعتماد به نفس کودک پایین باشد در بزرگسالی موجب می شود کودک فردی نالایق و فاقد توانایی های لازم برای مدیریت زندگی فردی و اجتماعی خود تربیت شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین تراشییون با اشاره به این که یکی از راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان این است که والدین به توانمندی ها و نقاط مثبت آنها توجه داشته باشند، اظهار کرد: اگر والدین توانمندی های مثبت فرزندانشان  را به آنها یادآوری کنند موجب تقویت توانمندی ها و استعداد های آنها می شوند.

 

وی با اشاره به این که اگر والدین در تربیت کودک دقت نکنند ارتباطات اجتماعی او ضعیف می شود، ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایلی که کودک در برخورد با سایر همسالان خود آنها را کتک می زند یا با آنها بازی نمی کند و از آنها دور می شود ارتباطات ضعیف اجتماعی است زیرا والدین باید به این نکته توجه کنند که زمانی که کودک به سن دوسال رسید نیازمند برقراری ارتباط با همسالان خود است که این ارتباط باید در محیط خانه برقرار شود تا کودک از نظر اجتماعی و برقراری ارتباط قوی شود.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این که یکی دیگر از دلایل این که کودک همسالان خود را می زند نشانه تاثیرپذیری از رسانه های گروهی است، ادامه داد: به همین خاطر والدین باید مراقب باشند که فرزندان آنها چه برنامه هایی را تماشا می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان این که خانواده ها با میانجیگری در هنگام دعوای کودکشان با سایر همسالانش و حل کردن دعوا می توانند زمینه آرامش کودک را فراهم کنند، تاکید کرد: همچنین خانواده ها با کنترل تغذیه و خواب کودک می توانند در افزایش ارتباطات اجتماعی کودک موثر باشند.

 

وی با بیان این که کودکان از سن یک سالگی به شدت تقلید پذیر می شوند، افزود: اگر خانواده ها نمی خواهند فرزندان آنها از رفتار بد دیگران تقلید کنند باید مراقب باشند کودکشان را به چه محیط هایی می برند و همچنین باید در مقابل رفتار زشت کودک از خود واکنش معقولی را نشان دهند زیرا کودک اگر بداند والدین به فلان رفتار او حساس شده اند گاهی ممکن است برای به دست آوردن خواسته های خود از این موضوع استفاده کند در حالی که اگر والدین به این رفتار کودک بی توجه باشند او از نارحتی و بی توجهی والدین درس گرفته و رفتار زشت خود را تکرار نمی کند.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این که خانواده ها اگر فرزندان باهوشی دارند می توانند با برنامه های تربیتی مکمل استعدادهای کودک را شکوفا کنند، یادآور شد: والدین بیشترین مسؤولیت را در تربیت فرزندان خود و هدایت استعدادهای آنان دارند./837/پ202/س

ارسال نظرات