۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۳۸۶۲۵
در قم برگزار شد؛

گفت‌وگوی چند جانبه اسلام و بودیسم برای مقابله با خشونت

خبرگزاری رسا ـ گفت‌وگوی چند جانبه اسلام و بودیسم با حضور نمایندگانی از کشور های آسیای شرقی و اندیشمندان ایرانی برای مقابله با خشونت در قم برگزار شد.
دانشگاه اديان و مذاهب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت و گوی چند جانبه اسلام و بودیسم با حضور اندیشمندان و متفکران مسلمان و بودایی از کشور های سری لانکا، تایلند، میانمار و جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب قم با موضوع «همکاری مسلمانان و بوداییان برای مقابله با خشونت و افراط گرایی» برگزار شد.
 
قابل ذکر است در این گفت و گو نمایندگان ایران و کشورهای دیگر به بیان راهکارهایی برای ایجاد وحدت و دوری از خشونت پرداختند.
 
دکتر خلیل قنبری استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به تلاش هایی در مطالعات دین برای ایجاد وحدت ادیان گفت: اگر در دین پژوهی تلاش هایی برای اتحاد ادیان صورت گرفته و به نتیجه درستی نرسیده به دلیل مشکلات در بعد ظاهری ادیان است نه بعد باطنی دین.
 
وی راه موفقیت دین پژوهان برای اتحاد را یافتن نقطه مشترکی در بین ادیان دانست و تصریح کرد: نقطه مشترکی که برای وحدت ادیان یافت می شود باید به گونه ای باشد که هم برای عالمان دینی قابل فهم باشد و هم برای افراد معمولی جامعه.
 
گفتنی است آقای تاناکیت عالی ترین مقام بودایی کشور تایلند در این مراسم با تشکر از مهمان نوازی و فرهنگ مردم ایران اظهار داشت: با توجه به تبلیغات غرب علیه ایران، اذهان درباره این کشور با مشکل روبرو بود اما با توجه به حضور در بین مردم ایران به ادب و فرهنگ بالای ایرانی ها می توان پی برد و از این خصوصیات اخلاقی می توان برای اتحاد بین ادیان استفاده کرد.
 
وی به اهمیت نشست های عالمان ادیان اشاره کرد و گفت: اگر عالمان ادیان به صورت مداوم با یکدیگر جلساتی داشته باشند می توانند عقاید خود را مطرح کرده و با رسیدن به نتیجه مشترک راهی برای ارتباط نزدیک‌تر ادیان پیدا کنند.
 
این مقام تایلندی ادامه داد: تمام ادیان به پاکی نفس و اخلاق توجه دارند و با ارتباط بین ادیان می توان از روش های همدیگر اطلاع پیدا کرد و زمینه را برای جهان بدون خشونت فراهم کرد.
 
گفتنی است در این گفت و گو حجت الاسلام جعفری عضو هیأت علمی ادیان شرقی در دانشگاه و آشین نیانسارا عالی ترین مقام بودایی کشور میانمار و همچنین نماینده کشور سری لانکا به بیان مطالب ارزش مندی برای دوری از خشونت و همچنین ارتباط نزدیک بین ادیان مطرح کردند./1322/پ202/ف
ارسال نظرات