۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۳۸۱۶۷
در رسانه ملی مطرح شد؛

حسادت در چه قلب هایی رخنه نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با بیان این‌که حسادت ورزیدن مبارزه و دشمنی با خداوند است گفت: خداوند می‌فرماید «الحاسد عُدوٌّ لنعمتی، متسخِّطٌ لقضایی» حسود دشمن نعمت و خشمگین از قضا و تقدیر من است.
حجت الاسلام بي آزار تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی کارشناس دینی، امروز بعد از ظهر در برنامه تا نیایش شبکه پنج صدا و سیما، با تببین مصادیق اخلاق عملی، حسادت را از مهمترین رذایل اخلاقی خواند و اظهار داشت: حسد از بزرگترین رذایل اخلاقی است که انسان را از حقیقت ایمان و تدین باز می‌دارد و ریشه اصلی آن خشم و غضب است.

 

کارشناس دینی با اشاره به دیدگاه بزرگان علم اخلاق درباره حسد تصریح کرد: حسد احساس اندوه نسبت به نعمت‌ها و امکانات مادی و معنوی دیگران است که حسود در مرحله اندیشه آرزوی گرفته شدن امکانات دیگران را دارد و در مرحله عمل که بسیار خطرناک است حاضر می شود با هزینه کردن از دارایی یا حتی آبرو و شهرت خود نعمت را از دیگری بگیرد.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی به تفاوت میان حسد و غبطه اشاره و خاطرنشان کرد: غبطه خصلت اهل ایمان است زیرا فرد مؤمن با دیدن نعمت‌های خداوند، بدون این که حسادت بورزد از خدای متعال طلب می‌کند که اگر ظرفیت وجودی آن نعمت را دارد به او نیز عطا کند.

 

وی ابراز کرد: حسادت ورزیدن مبارزه و دشمنی با خداوند است چنان که خداوند می‌فرماید: «الحاسد عُدوٌّ لنعمتی، متسخِّطٌ لقضایی»؛ حسود دشمن نعمت و خشمگین از قضا و تقدیر من است.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی، حسادت را از بیمارهای بسیار خطرناک خواند و تأکید کرد: رسول الله(ص) فرمودند «اگر همانند سلمان ایمانی محکم داشته باشید حسد در وجود شما همچون سوختن چوب یا حل شدن نمک در آب است که ایمان شما را زایل می‌کند».

 

وی عوامل بروز حسادت را برشمرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در این‌باره نیز فرمودند «اگر می‌خواهی مورد حسادت دیگران قرار نگیری؛ اموال، مسافرت‌ و اسرار درونی‌ات را در میان مردم فاش نکن»؛ افشای راز مقام نبوت حضرت یوسف(ع) را از عوامل حسادت برادران ایشان بود.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی تنگ نظری و چشم زخم را از ریشه‌های حسادت خواند و ابراز کرد: برخی افراد حسود برای برهم زدن زندگی و سلب نعمت‌ها از دیگران به راه‌های شیطانی از جمله جادوگری، طلسم و اوراد خاصی متوسل می‌شوند و متأسفانه عده‌ای نیز با ادعای آگاهی از علوم غریبه و برای سوءاستفاده از مردم  در این زمینه دکان‌هایی باز کرده‌اند.

 

وی با اشاره به ذکرهایی که به طور موثق از ائمه اطهار(ع) برای رفع مشکلات نقل شده است، خاطر‌نشان کرد: خواندن معوذتین، صلوات فرستادن، لاحول ولا قوه الا بالله، آیه الکرسی، ان یکاد و ذکرهای دیگری که از معصومین(ع) به طور موثق آمده برای دفع چشم زخم و رفع مشکلات مؤثر است.

 

این کارشناس دینی در پایان قلب سلیم را مانع از نفوذ حسد در انسان خواند و گفت: امام علی(ع) فرمودند «صحه الجسد من قله الحسد» تندرستی انسان در گرو کم بودن حسد او است و اگر افراد در معاشرت‌ها، تعاملات اجتماعی و خانوادگی، قلبی سالم، پاک و موسع داشته باشند هرگز به دیگران حسادت نمی‌ورزند./908/پ202/ف

ارسال نظرات