۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۳۷۷۵۲

واکنش مجلس به اظهارات معاون برنامه ریزی رییس جمهور/ لاریجانی: دولت مطیع قانون باشد

خبرگزاری رسا ـ شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات سخنگوی دولت در مورد برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی واکنش نشان دادند؛ دکتر لاریجانی نیز با وارد دانستن این انتقاد از مسؤولان دولتی خواست مطیع قانون باشند.
لاريجاني در صحن علني مجلس
به گزارش خبرگزاری رسا، برخی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز به اظهارات سخنگوی دولت واکنش نشان دادند و دکتر علی لاریجانی نیز با وارد دانستن این نقد، از مسؤولان دولتی خواست مطیع قانون باشند.
 
بر اساس این گزارش، احمد توکلی با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی با بیان اینکه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات براساس گزارش رسمی دیوان محاسبات گزارشی را منتشر کرده که امروز یا فردا در صحن علنی قرائت می شود گفت: دیوان محاسبات براساس اصل 54 قانون اساسی تأسیس شده و گزارشات آن طبق ماده 221، گزارش های تحقیق و تفحص براساس ماده 216، گزارش های کمیسیون ها براساس ماده 236 و گزارش کمیسیون اصل 90 نیز به صورت جداگانه قرائت و قابل استناد است همچنین همه آنها با تشخیص مجلس به قوه قضائیه ارسال می شود.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قابل استناد نبودن گزارشات به دلیل حکم ندادن دادسرای دیوان با اصول قانون اساسی و مواد آیین نامه مغایر است ادامه داد: تمام گزارشات به صورت مستند قرائت شده و تمام ملت ایران می توانند به آن استناد کنند و بعدا همه آنها می توانند در دادگاه ها نقض شوند.
 
وی با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر خلاف بودن استناد به این گزارشات ادامه داد: من افتخار می‌کنم که بعد از خطایی از آن عذرخواهی کنم اما این مطالب اظهارات درستی نیست و به شأن مجلس و نمایندگان لطمه می زند بنابراین رئیس مجلس باید از حقوق این قوه و نمایندگان دفاع کند.
 
دکترلاریجانی در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه روال قانونی بر کشور حاکم بوده و دیوان محاسبات مرجعی رسمی است که گزارشات آن براساس ماده 226 آیین نامه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بررسی می‌شود گفت: تاکنون تخلف قانونی در روال کار مجلس صورت نگرفته است آقایان دولتی توجه کنند که در این زمینه باید مطیع قانون باشند.
 
متهم کردن یک قوه کار درستی نیست
بر اساس این گزارش نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز با بیان اینکه متهم کردن یک قوه کار درستی نیست گفت: ما به ادبیات سخنگوی دولت اعتراض داریم.
 
حجت الاسلام حمید رسایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین نامه ای و با استناد به بند 11 ماده 24 گفت: سخنگوی دولت پس از اعلام گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی این موضوع را دروغ اعلام می کند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: سخنگوی دولت در حالی مجلس را متهم به دروغگویی می کند که مردم به بسیاری از مسائل از قبیل گرانی نان و عدم حمایت از بازار بورس شکایت دارند.
 
وی با بیان اینکه متهم کردن مجلس به انجام وظایف نظارتی اشتباه است گفت: متهم کردن یک قوه به این راحتی کار درستی نیست و ما به این ادبیات اعتراض داریم.
 
رسایی ادامه داد: قوه مقننه ناظر بر دولت است یا دولت ناظر بر قوه مقننه؟ چون آقای نوبخت اعلام کردند که مطرح کنندگان این موضوع باید از دولت معذرت خواهی کنند.
 
دکتر علی لاریجانی نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: این ادبیات نادرست بوده و باید دقت داشت که مرجع رسمی دیوان محاسبات است و اگر دولت هم اعتراضی دارد باید آن را به کمیسیون اعلام کند.
 
دفاع تابش از دولت و پاسخ رییس مجلس
محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در دفاع از دولت با بیان اینکه گزارش برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی بدون تصویب در کمیسیون در دستور کارصحن علنی قرار گرفته است گفت: چرا نامه محرمانه دیوان محاسبات دست در دست می چرخد و بنده خواهشمندم که هیأت رئیسه مجلس این موضوع را بررسی کند.
 
کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه مجلس در پاسخ به اظهارات تابش گفت: شاید آقای تابش در جلسه ای که با نماینده دیوان محاسبات و دستگاه اجرایی برگزار شد حضور نداشتند اما کلیات این موضوع در کمیسیون رأی گیری و گزارش آن تقدیم مجلس شد. یعنی روال قانونی خود را طی کرده است.
 
دکتر علی لاریجانی نیز در این باره گفت: پس طی نشدن روال قانونی نمی تواند صحیح باشد چون هیچ موضوعی بدون تصویب کمیسیون در دستور کار صحن قرار نمی گیرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌مباحثی از قبیل دقیق نبودن بررسی های دیوان محاسبات باید در فضای دیگراعلام شود چرا که مرجع رسمی اینگونه مباحث دیوان محاسبات است.
/924/د102/ج
ارسال نظرات