۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۷۰۶۰
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

ابعاد عملکرد معصومین را نمی‌توان با عقل بشری تحلیل کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که گاهی در تحلیل افعال ائمه(ع) دچار غفلت می شویم، گفت: نباید با عقل بشری که توانایی درک کارهای اهل بیت(ع) را ندارد، به تحلیل واقعه های گوناگون پرداخت، اعتقاد به امام بدان معنا است که کار ایشان را پذیرفته و به دنبال تطابق با عقل و توجیه نباشیم؛ بنابراین امام نیازمند توجیه عقلی انسان نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدمهدي ميرباقري رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، امشب در جمع عزاداران شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) به تبیین مسأله ضرورت اعتقاد به افعال ائمه طاهرین(ع)پرداخت.

 

وی یکی از مهم ترین تصمیم های دوره امامت امام رضا(ع) را هجرت به ایران و پذیرفتن ولایت عهدی دانست و گفت: مأموریت های ائمه(ع) در امر هدایت، به اندازه ای مهم و اساسی هستند که از سوی خداوند برای آن ها دستور خاص صادر شده است.

 

تمام کارهای ائمه مبتنی بر دستور خاص خداوند انجام می گیرد

این مبلغ دینی با بیان این که پیامبر(ص) در هیچ مسأله ای به غیر از امر امامت، نامه سربسته دریافت نکرده است، افزود: نامه هایی از سوی خداوند به رسول اکرم(ص) داده شد که ایشان به امام علی(ع) تحویل دادند، در هرکدام از نامه ها دستورات خداوند به ائمه(ع) گوناگون نوشته شده بود، این مسأله نشان دهنده اهمیت افق امامت است.

 

وی با اشاره افعال ائمه طاهرین(ع) اظهارداشت: اگر چه اهل بیت(ع) در تمام کارها معصوم هستند، اما هیچ امامی کاری مطابق با نظر خود انجام نمی دهد و فقط دستورهای خداوند را اجرا می کنند، افزون بر آن برنامه افعال ائمه(ع) در قرآن کریم وجود دارد، به این برنامه تأویل قرآن گفته می شود که مختص به خداوند و اهل بیت(ع) است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه معارف قرآن، ادامه داد: حضرت معارف قرآن را به 3 قسمت تقسیم کردند، برخی از معارف قرآن را همه می دانند، نوعی دیگر از معارف قرآن مختص به کسانی بوده که خداوند به آنها شرح صدر داده است، قسمتی از معارف قرآن را هیچ کس غیر از خداوند و اهل بیت(ع) نمی داند.

 

تحلیل حقیقی افعال ائمه غیر ممکن است

وی با بیان این که ائمه طاهرین(ع) بر اساس تأویل قرآن به دستورهای خداوند عمل می کنند، ابرازداشت: هر امامی که وارد میدان هدایت جامعه می شود، تمام ملائکه و موجودات عالم، در خدمت ایشان قرار می گیرد، امام با علم کامل در عرصه های گوناگون ورود می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: برخی مطرح می کنند که امام حسین(ع) بدون علم در کربلا حاضر شد، این سخن کاملا اشتباه است، ائمه بر تمام مسائل علم دارند، تحلیل حقیقی افعال معصومان غیر ممکن است.

 

وی پرداختن بیش از حد به تحلیل افعال ائمه(ع) را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: انسان نمی تواند مقاصد امام حسین(ع) و دیگر امامان را درک کند، افق کارهای ائمه طاهرین(ع) با افق فکری انسان ها تفاوت دارد؛ بنابراین تحلیل و توجیه افعال ایشان نادرست است.

 

امام نیازمند توجیه عقلی انسان نیست/ دشمن برای از بین بردن اسلام شرح صدر دارد

این مبلغ دینی با بیان این که نحوه جبهه گیری دشمن در مواضع اهل بیت(ع) تأثیر گذار است، یادآور شد: دشمنان ائمه(ع) مانند مأمون شیطانی بزرگ بودند، به همین دلیل برای جلوگیری از فرهنگ ایشان دست به کارهای بزرگ و نادرست می زدند، ائمه(ع) نیز نقشه های دشمن را با طرح های خود از بین می بردند.

 

وی با اشاره به حلم اهل بیت(ع)، عنوان داشت: دشمنان ائمه(ع) مانند مأمون برای زمین زدن ایشان، شرح صدر در کفر داشتند، به همین دلیل بود که امام رضا(ع) را تکریم و به ولایت عهدی خود دعوت کرد؛ اهل بیت(ع) مأموریت داشتند که راه هدایت که از سوی سقیفه و بنی امیه بسته شده بود را باز کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که گاهی در تحلیل افعال ائمه(ع) دچار غفلت می شویم، گفت: نباید با عقل بشری که توانایی درک کارهای اهل بیت(ع) را ندارد، به تحلیل واقعه های گوناگون پرداخت، اعتقاد به امام بدان معنا است که کار ایشان را پذیرفته و به دنبال تطابق با عقل و توجیه نباشیم؛ بنابراین امام نیازمند توجیه عقلی انسان نیست./1323/پ202/ف

 

ارسال نظرات