۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۲۳۶۵۱۸
حجت الاسلام ‏والمسلمین میرباقری:

ترک دعا استکبار در برابر خداوند است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، با اشاره به شرایط استجابت دعا، گفت: اگر کسی از همه انسان ها مأیوس شد و فقط به خداوند متعال امیدوار ماند، قطعا دعایش مستجاب می شود، ترک دعا، استکبار در برابر خداوند است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، امشب در جمع عزاداران شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) به تبیین مسأله ارکان ایمان پرداخت.

 

وی با اشاره به ارکان بیان شده ایمان در روایات، گفت: توکل بر خداوند، واگذاری امور به خدا، رضایت بر تدابیر الهی و تسلیم امر خداوند بودن از ارکان ایمان است، این بدان معنا است که اگر هر کدام از این موارد نباشند، ایمان محقق نمی شود.

 

این مبلغ دینی به ضرورت توکل بر خداوند اشاره کرد و افزود: توکل به معنای این است که انسان دستورات الهی را اجرا کرده و از اجرای این دستورها ترسی نداشته باشد، به عنوان مثال اگر کسی دروغ نگفت و از دورغ نگفتن خود ترسی نداشت، توکل برخداکرده است.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در زمینه معنای توکل، اظهار داشت: اگر انسان بداند که مخلوقات خداوند هیچ نفع و ضرری برای وی ندارند و در همه حالات از کمک آنها مأیوس باشد، در این حالت برای کسی جز خداوند کار نمی کند که این معنای توکل است؛ ترک دعا، استکبار در برابر خداوند به حساب می آید.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به اهمیت واگذاری تدبیرکارها به خداوند اشاره و ابراز کرد: انسان نمی تواند گمان کند که روزی او دست بشر است، بندگی زمانی به وجود می آید که تمام کارها به خداوند واگذار شود.

 

وی با اشاره به شرایط استجابت دعا، بیان داشت: اگر کسی از همه انسان ها مأیوس شد و فقط به خداوند متعال امیدوار ماند، قطعا دعایش مستجاب می شود، این که می بینیم گاهی موانعی برای اجابت دعا به وجود می آید به دلیل امید انسان به غیر خدا است، شایسته است، انسان قبل از دعا صفات جلال و جمال خدا را ذکر کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان داشت: اگر کسی کارهای خداوند را به وی واگذار کند و در آنها دخالتی نداشته باشد، افزون بر این که کار حرامی انجام نداده، بستری برای پرداختن به واجبات و محرمات خود به وجود می آورد.

 

وی به حدیثی از امام صادق(ع) در زمینه رفع ترس و تهدید اشاره و خاطرنشان کرد: امام فرمودند برای دوری از ترس و تهدید آیه «وَأُفَوِّضُ أَمْرِ‌ی إِلَى اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بَصِیرٌ‌ بِالْعِبَاد» را زیاد بخوانید.

 

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در این مجلس سوگواری حضور داشت./1323/پ202/ب4

ارسال نظرات