۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۳۶۴۴۹

بایدها و نبایدهای کار گروهی

خبرگزاری رسا ـ معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها درباره کارگروهی گفت: به غیر از رهبر و هدف باید انگیزه باشد، باید خود چشمه آب داشته باشد، باید خود افراد انگیزه داشته باشند، این انگیزه می‏شود عامل تلاش، عامل پیروی از حرف رهبر، عامل حرکت در جهت هدف است.
مستشاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا مستشاری، معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، در خصوص کار گروهی و شرایط کار گروهی در دو هفته نامه عهد ابراز داشت: در کار گروهی این مسئله، مسئله خیلی مهمی است که محور وحدت چیست؟ مثلا ما چند گروه تشکیل داده‏ایم و می‏خواهیم این گروه‏ها وحدت هم داشته باشند، این سؤال مهمی است که این وحدت چگونه ایجاد می‏شود؟
 
 برای وحدت در گروه و کار تشکیلاتی باید رهبر به معنی مدیر داشته باشیم و این مفروغ عنه است، ‌مرحوم عین صاد، گروهی از جوانان را رهبری می‏کرد. مرحوم شهید بهشتی هم همین‏طور.
 
البته این مدیریت با رهبری کل جامعه متفاوت است ولی کل کار تشکیلاتی بایستی یک رهبر کلی هم داشته باشد که این محوریت وحدت است و همه این نکته را قبول دارند.
 
اما یک مسئله مهم که مورد غفلت قرار می‏گیرد و خیلی مهم هم هست، مسئله انگیزه است! به تعبیر دیگر اگر بگوییم که محور وحدت در یک گروه ـ که می‏خواهند کار گروهی انجام بدهند ـ انگیزه است، گزاف نگفته‏ایم! اگر افراد یک گروه انگیزه داشته باشند، پای اهداف گروه می‏ایستند و به رهبری گروه تن می‏دهند!
 
در صورتی که هدف به تنهایی نمی‏تواند محور وحدت باشد، خیلی‏ها هدف مشترک دارند اما انگیزه کار برای ان هدف را ندارند، ‌خب این‏ها نمی‏توانند دور هم جمع شوند،‌ حتی اگر رهبر داشته باشند اما انگیزه نداشته باشند، باز هم نمی‏توانند دورهم جمع شوند.
 
رهبر هم وقتی می‏تواند در رهبری موفق باشد که افراد متناسب با هدف، درست انتخاب شده باشند؛ یعنی افراد انگیزه کار در آن موضوع را ادشته باشند.
 
ما گاهی ده سال یا کم و بیش روی یک گروه کار کردیم ولی بعدش دیدیم به نتیجه نرسیدیم چون افراد را با رودربایستی دورهم جمع کرده بودیم؛ این گروه با یک تلنگر از هم جدا شدند چون انگیزه این کار را نداشتند و به خاطر یک ملاحضه یا رودربایستی آمده بودند.
 
ما با رفقا چندین مدل کار گروهی شروع کردیم؛ آن مدل‏هایی که خود چشمه آب داشته و خود افراد انگیزه داشته به نتیجه رسید، اما آن گروه‏هایی که افراد انگیزه آن کار را نداشتند و قرار بود با یکسری کارها و فعالیت‏ها انگیزه ایجاد شود، به نتیجه نرسید.
 
پس به غیر از رهبر و هدف باید انگیزه باشد، باید خود چشمه آب داشته باشد، باید خود افراد انگیزه داشته باشند، این انگیزه می‏شود عامل تلاش، عامل پیروی از حرف رهبر، عامل حرکت در جهت هدف!
 
ما کار گروهی که دیدیم از هم پاشید علتش این بود که افراد به خاطر ملاحظاتی از قبیل استفاده از امکانات گروه و ... جمع  شده بوند.
 
من این را طبق تجربه کاری که در این سال‏ها داشتیم،‌ گفتم. گروه‏های مختلفی که تشکیل شده اما انگیزه نداشتند، پیشرفت نکرده‏اند عامل جمع شدنشان یا ملاحظات یا رودربایستی بوده یا به خاطر رفاقت و... دور هم جمع شده‏اند، البته نه این که لزوما به خاطر امکانات مادی آمده باشند! بلکه ممکن است به خاطر امور معنوی هم دورهم جمع شده باشند ولی انگیزه آن کار را ندارند، لذا کار پیش نمی‏رود.
 
اما اگر افراد یک گروه، انگیزه کار را داشته باشند، اگر ده‏بار رهبر گروه عوض شود، بازهم به خاطر انگیزه؛ گروه از هم نمی‏پاشد؛ کار پیش می‏رود.
 
بعضی می‏گویند گروه را ابتدا تاسیس می‏کنیم، بعدا انگیزه ایجاد می‏کنیم اما به نظر من این طور موفق نمی‏شویم مثالی بزنم؛ ما برای چندتا گروه آموزش‏هایی گذاشتیم، حتی دوره دوساله آموزشی ـ‌ آن هم هر هفته ـ برگزار می‏کردیم، در صورتی که مصاحبه‏گر ابتدا گفته بود این‏ها به درد فلان کار مثلا تبلیغ در دانشگاه نمی‏خورند.
 
ما فکر می‏کردیم با یکسری کارها می‏توانیم انگیزه ایجاد کنیم اما از بین این 40 نفر آن هم بعد از 2 سال کار مستمر، فقط یک نفر تفاوت کرده بود. چرا؟ چون که این‏ها از ابتدا انگیزه بدهیم. خود چشمه آب نداشت!/978/ت302/س
ارسال نظرات