۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۳۵۸۰۸
گاردین:

انگلیس و آمریکا از حاکمان غیرمنتخب بحرین حمایت می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تصمیم دولت در افتتاح پایگاه نظامی در بحرین و حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکا، از حمایت‌های پشت پرده این دو کشور از استبداد بحرین خبر داد.
بحرين

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی گاردین در واکنش به اعلام خبر تأسیس پایگاه نظامی انگلیس در بحرین نوشت که کوچک‌ترین شکی ندارد که انگلیس در کنار استبداد و منافع دایمی خود در بحرین قرار دارد.

 

شیمس میلن نویسنده این مطلب تاکید کرد که پایگاه جدید انگلیس به نفع ملت انگلیس و ملت بحرین یا کل منطقه خاورمیانه نیست، بلکه بر عکس خطری برای ما به شمار می‌رود و توهینی برای تمام ما است.

 

نویسنده سوال کرد که آیا حضور نیروهای غربی و ارائه کمک به رژیم‌های عربی و دیکتاتوری عامل اساسی پشت پرده اعلام جهاد بر ضد غرب نیست؟

 

بنا بر این گزارش ، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته با کمال افتخار اعلام کرد که انگلیس از تصمیم خود در عقب‌نشینی از شرق کانال سوئز در اواخر دهه 60 عدول کرده و پایگاهی دریایی برای استفاده‌های درازمدت در بحرین افتتاح می‌کند. آن هم در کشوری که دارای حاکمیت استبدادی است.

 

میلن می افزاید: در گفتمان رسمی دولت انگلیس همواره سخن از حمایت از منافع دایمی این کشور و حفاظت از ثبات منطقه مطرح است، اما در مورد افرادی که برای رسیدن به حقوق خود در مدیریت امور کشورشان مبارزه می‌کنند، مسائل هیچ‌ گاه به این اندازه واضح نبوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: همه موضوع این است که انگلیس به عنوان قدرت استعماری سابق و آمریکا که ناوگان پنجم دریایی خود را در بحرین مستقر کرده ، پشت‌ سر حاکمان غیر منتخب بحرین قرار دارند، بنابراین عجیب نیست که تظاهرات اعتراض‌آمیز بر ضد برپایی این پایگاه نظامی در بحرین انجام شود.

 

به نوشته این روزنامه انگلیسی ، اوضاع حقوق بشر در بحرین، در سه سال از آغاز خیزش مردمی به اندازه‌ای بد شده که دولت آمریکا هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه نگرانی خود را از اوضاع این کشور اعلام کند، اما وزرای انگلیسی همواره از پیشرفت در اصلاحاتی صحبت می‌کنند که مدعی اند حاکمان بحرین در صدد اجرای آن هستند. آن‌ها حتی از انتخابات صوری پارلمانی که هیچ اختیاراتی ندارد، با وجود تحریم از سوی مهم‌ترین احزاب مخالف دولت ستایش کردند./982/د102/ک

 

ارسال نظرات