۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۲۳۵۷۱۹
استاد جامعه شناسی دانشگاه دمشق در گفت‌و گو با رسا:

توجه به گفتمان معتدل دینی در کنار اقدامات سیاسی برای مقابله با تکفیری‌ها الزامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه شناسی دانشگاه دمشق تکفیری‌ها را ادامه خوارج توصیف کرد و تنها راه مقابله فکری با این افراد را تشکیل کمیسیون‌های علمی در تمام کشورهای منطقه دانست.
نجم الدين العلي استاد دانشگاه دمشق

 

نجم الدین العلی، استاد جامعه شناسی دانشگاه دمشق در گفت‌و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، به تبیین ریشه‌های تاریخی پدیده تکفیر پرداخت و بیان کرد: تکفیر پدیده تازه ای نیست اما در حال حاضر با شدت بیشتر و با صورت جدیدی خود نمایی می‌کند. ریشه‌های تاریخی تکفیر مربوط به خوارج است.

 

وی افزود: در همان دوران خوارج نیز اصحاب و علما سعی در آگاهی مردم و مقابله با افکار افراطی این افراد داشتند و این رسالت همچنان متوجه علمای هر عصر و دورانی است.

 

این استاد دانشگاه سوری به تبین بیشتر وظیفه علمای جهان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت پرداخت و تصریح کرد: از ویژگی‌ها گروه‌های تکفیری رنگ عوض کردن در هر دوره است تا بتوانند به مقتضای شرایط زمان بیشترین عضوگیری را داشته باشند. اینجا وظیفه خطیر علما در زمینه شناخت به موقع این تلوّن، روشن می‌شود که با آگاه سازی‌های خود به ویژه قشر جوان را بصیرت و آگاهی بخشند.

 

این عالم اهل سنت به موانع شفاف‌سازی علما در برخی کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود گفتمان سیاسی از جایگاه بالاتری نسبت به گفتمان دینی علمای اسلام برخوردار است و صدای روشنگران دینی به گوش آحاد مردم نمی‌رسد؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه تنها به مذاکرات سیاسی برای حل معضل تکفیر اتکا می‌کنند و باید توجه داشت که این مسأله بیشتر جنبه دینی دارد.


این استاد جامعه شناسی تنها راه مقابله فکری با این پدیده شوم را تاسیس کمیته‌های علمی در تمام کشورهایی که از مساله تکفیر رنج می‌برند، دانست و افزود: باید تمام شبهات دینی در این مراکز علمی به صورت مستمر پاسخ داده شود و اعمال گروه‌ها تکفیری همواره رصد شده تا برای حمله‌های اعتقادی این افراد افراط گرا واکنش مناسب صورت گیرد.

 

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که تنها نتیجه اقدامات تکفیری‌ها خدشه دار کردن وجهه دین مبین اسلام است و تمام مسلمانان باید بدانند که مبارزه با افراط گرایی از ابتدای ظهور اسلام بوده و درحال حاضر نیز وجود دارد و همچنان  ادامه خواهد داشت. تا مسلمانان خود را به اعتقادات راسخ و صحیح دین مبین اسلام مجهز نکنند جوامع اسلامی از افراط گرایان ضربه می‌خورند./1321/ب911/ک

ارسال نظرات