۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۲۳۵۰۴۳
نماینده مجلس شورای اسلامی:

قانون اساسی جمهوری اسلامی ظرفیت بالایی در ایجاد همگرایی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون اهل سنت در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار بالایی در ایجاد همگرایی دارد و اگر ظرفیت‌های همگرایی را حفظ نکنیم اسلام به خطر می افتد.
قانون اساسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سالار مرادی نماینده مردم سنندج در مجلس شامگاه سه شنبه 18 آذر در دومین نشست کرسی‌های نظریه پردازی دانشگاه مذاهب اسلامی با عنوان «ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همگرایی مذهبی» گفت: در اکثر متون تاریخی دیدگاه‌های فرانسوی که سیاسی و آلمانی که نژادی است درباره دولت و ملت دیده می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که دیدگاه جدید دیگری نیز وجود دارد، افزود: اما دیدگاه دیگری که متعلق به عصر مدرن و بعد از جنگ جهانی اول در اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی پدید آمد دیدگاه فرهنگی بود که به افراد یا جمعیتی که با وجود یک دولت بر محوریت قانون اساسی زندگی می‌کنند اطلاق می‌شد.

 

قانون اساسی بعد از انقلاب اسلامی امت محور بود

 

عضو فراکسیون اهل سنت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کشور ما بعد از انقلاب مشروطه از سیستم حاکمیت سنتی فاصله گرفته و قانون اساسی را در مجلس مورد بررسی قرار داد، اما دیدگاهی که بعد از انقلاب در کشور شکل گرفت امت محور و با در نظر گرفتن آداب و رسوم زندگی اقوام و مذاهب مختلف بوده است.

 

نماینده مردم سنندج با اشاره به ظرفیت بالای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت بسیار بالا امت محور، عدالت محور و مبتنی بر رعایت حقوق شهروندی به بهترین نحو در سطوح مختلف جامعه است.

 

مرادی با اشاره به مفهوم هم‌گرایی بیان داشت: همگرایی یعنی با وجود اختلاف مذهبی و قومی همه به عنوان یک شهروند ایرانی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند اما ممکن است اقلیت‌ها با وجود این‌که ما از آنها طرفداری کردیم احساس همگرایی نداشته باشند.

 

واگرایی امروز مسلمانان در منطقه منشأ خارجی دارد

 

وی افزود: واگرایی می‌تواند منشا خارجی داشته باشد زیرا امروز غرب امت اسلامی را در مقابله و برخورد سیاسی و مذهبی با تمدن خود می‌بیند، یکی از دلایل درگیری و خشونت‌ها در منطقه همین واگرایی است.

 

عضو فراگسیون اهل سنت در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار بالایی در ایجاد همگرایی دارد اما در راستای این همگرایی باید احساس و نگاه برخی در واگرایی درست شود، ظرفیت قانون اساسی در بخش تئوری خوب است اما در حوزه عملی نیاز به اصلاح دیدگاه برخی داریم اگر ظرفیت‌های همگرایی را حفظ نکنیم اسلام به خطر می افتد.

 

در ایران اقلیت‌های مذهبی از نعمت امنیت برخوردار هستند

 

نماینده مردم سنندج با اشاره به امنیت اقلیت‌های مذهبی در کشور ایران گفت: اگر چه در حوزه مطالبات سیاسی و فرهنگی مشکلاتی فراروی اقوام و اقلیت‌ها است که باید برطرف شود اما امروز ما در چارچوب جمهوری اسلامی ایران از نعمت امنیت برخوردار بوده و حاضر نیستیم به خاطر جزئیات آن را به خطر اندازیم.

 

مرادی افزود: ما برای رسیدن به وضعیت مطلوب در مورد اقلیت‌ها چاره‌ای جز گفت‌وگو نداریم زمانی در مسائل مذهبی حوزه‌های علمیه صحبت می‌کردند اما امروز دانشگاهیان نیز در این مباحث ورود پیدا کردند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اصل را بر آزادی قرار داده است مشکل این است که برخی با عینک شخصی به اصول نگاه کرده و برداشت‌های نادرست از حقوق عمومی دارند در حالی‌که اعمال آزادی نباید اصل آزادی را بر هم زند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات