۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۳۴۶۴۷
کارشناس مسائل تربیتی:

حسن ظن و توکل از ویژگی‌های مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با بیان این‌که انسان مسلمان نسبت به برآورده شدن حاجت های خود به خداوند حسن ظن و توکل دارد، گفت: چنین انسانی تلاش خود را انجام می دهد و اگر هم به خواسته خود نرسد، تسلیم پروردگار است و آن را صلاح خداوند می داند.
حسن ظن و توکل از ویژگی‌های مؤمنان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تقویان، کارشناس و روان شناس مسائل خانواده، امروز در سلسله مباحث مهارت های زندگی که در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) و با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، با خاطر نشان کردن این نکته که اهداف انسان ها باید الهی باشد، اظهار کرد: اگر انسان برای آخرت خود تلاش کند، خداوند دنیای او را اصلاح می کند.

 

وی به ویژگی های یک انسان مسلمان اشاره و اظهار کرد: دین اسلام به این نکته تأکید می کند که اگر انسان خیری را طلب می کند باید به نفع اکثریت جامعه باشد و اهداف خودخواهی نباشد؛ از این رو افراد در جامعه اسلامی تنها خواسته خود را در نظر نگرفته، تک رو نیستند؛ بلکه در راستای تعالی و پیشرفت جامعه حرکت می کنند.

 

تقویان با اشاره به این که انسان مسلمان، معتقد به باور توحیدی است، گفت: خداوند اراده کرده است که هر انسانی هر حاجت و خواسته ای که دارد، برآورده شود؛ از این رو ما خواسته اجابت نشده نداریم، بلکه موانعی که خودمان ایجاد می کنیم باعث عدم استجابت دعا می شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان این که در اخلاق اسلامی سفارش شده است که در دعا کردن، دیگران را بر خود مقدم بدارید، گفت: هر اندازه انسان ها با ایمان کامل تر، خیرخواهانه تر و با تصویر سازی ذهنی مثبت تر حاجتی را از خداوند طلب کنند، آن حاجت سریع تر اجابت می شود، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که خداوند، هر آن چه انسان طلب می کند، به او می دهد به شرط آن که آن را در راه کمال استفاده کند.  

 

وی گفت: چرا حرف ما در فرزند ما اثر نمی کند؟ در حالیکه اگر نیت و عمل ما درست باشد باید نَفَس ما اثر کند؛ از این رو ما اگر باور خود را اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

تقویان ابراز کرد: انسان مسلمان نسبت به برآورده شدن حاجت های خود به خداوند حسن ظن و توکل دارد؛ بنابراین تلاش خود را انجام می دهد و اگر هم به خواسته خود نرسد، تسلیم پروردگار خود است و آن را صلاح خداوند می داند.

 

این کارشناس مسائل خانواده داشتن باور سالم و محکم، داشتن پشتوانه معنوی، دعای خیر دیگران، سحر خیزی، عدم وابستگی به نتیجه را از قوانین علمی استجابت دعا دانست و گفت: دعای خیر افرادی چون پدر و مادر، بزرگترها و زمان های خاصی چون هنگام اذان و هنگام باران سبب اجابت دعا می شود. 

 

وی با اشاره به این که کینه داشتن نسبت به افراد مانع استجابت دعا می شود، افزود: انسان باید ذهن خود را از افکار منفی دور کند؛ چرا که هر اندازه دل انسان از کینه پر باشد، به همان اندازه حاجت های او دیرتر مستجاب می شود./1309/

ارسال نظرات