۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۳۳۵۵۶
حجت‌الاسلام ابوترابی:

منبر، پاسخ به مهم‌ترین نیازهای مخاطب باشد

خبرگزاری رسا ـ نائب رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: سخن باید پاسخ به مهم ترین نیاز مخاطب باشد، اگر مخاطب نیاز به موعظه داشته باشد بنابر آیه قرآن باید به وسیله برهان و منطق موعظه شود.
حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت حجت الاسلام سید ابولقاسم شجاعی که روز گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه حجت الاسلام شجاعی بیش از نیم قرن در این جایگاه خدمات ارزشمندی را برای رشد جامعه داشته اند ابراز داشت: این فعالیت ها بیان کننده این است که ایشان تمام تلاش خود را برای اینکه سخنانشان از استحکام و اتقان برخوردار باشد انجام داده اند.


وی افزود: در کنار این فعالیت ها، تواضع، فروتنی، ادب و احترام به مخاطب از صفات ایشان است.

 

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به هدف واعظ خاطرنشان کرد: هدف واعظ تربیت مخاطب است، او می خواهد مخاطب را در اخلاق پیشرفت دهد و هنگامی می تواند این کار را انجام دهد که به آنچه می گوید اعتقاد و التزام عملی داشته باشد.

 


وی ابراز داشت: در دنیایی که برای تبین و گسترش فرهنگ های گوناگون و اندیشه های مختلف از ابزارهای مختلفی بخوبی استفاده می شود مکتب اهل بیت(ع) از ظرفیت های اختصاصی برخوردار است که دیگران از این ظرفیت ها بی بهره اند.

 


نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مرجعیت در دین اسلام افزود: سرمایه ای مانند مرجعیت بدست پیشوایان معصوم در فضای مکتب اهل بیت(ع) خلق شده و به عنوان رکن این مکتب قرار گرفته است، در کنار این سرمایه ما از وجود واعظ و منبر برخورداریم، این ظرفیتی است که خداوند برای پیروان اهل بیت(ع) قرار داده شده، این ظرفیت ها برای جامعه اسلامی و حیاط خانوادگی پیروان اهل بیت(ع) قرار داده شده است.

 

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه نقش تاثیر چهره به چهره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: دریافت معارف و انتقال آن با استفاده از ابزار بیان که بسیار تاثیرگذار است به وسیله واعظان و خطیبان اهل بیت(ع) صورت گرفته و دشمن نمی تواند این رکن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 


وی افزود: آنچه واعظ بیان می کند باید از استحکام حداکثری برخوردار باشد و مقدار تاثیر گذاری آن وابسته به منطق و استدلال آن خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه شاخت مخاطب از سوی سخنرانان از اهمیت بسیار بالایی برخورار است تصریح کرد: سخن باید پاسخ به مهم ترین نیاز مخاطب  باشد، اگر مخاطب نیاز به موعظه داشته باشد بنابر آیه قرآن باید به وسیله برهان و منطق موعظه شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه واعظ جایگاه کلام بسیار مهم است گفت: یکی از ویژگی های استاد مطهری این بود که مفاهیم عمیق را ابتدا درک کرده سپس به ساده ترین روش آن را بیان می کرد./811/پ202/ب4

ارسال نظرات