۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۸
کد خبر: ۲۳۳۲۰۲
حجت الاسلام رفیعی:

کوتاهی در انجام کار خیر پشیمانی به دنبال می آورد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: اگر فردی در کار خیر کوتاهی کند قطعا پشیمان می شود، خداوند در قرآن می فرماید اگر کار خیر مهیا شد به سرعت سوی آن حرکت کن، اگر انسان در کار خیر تعلل کرد پشیمان می شود.
رفيعي رفيعي رفيعي رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در سخنرانی هیات رزمندگان اسلام که جمعه شب برگزار شد با اشاره به وجود انواع پشیمانی و یا ندامت در انسان ها گفت: آن ندامتی که در آخرت وجود دارد هیچ فایده ای نداشته اما آن ندامتی که در دنیا وجود دارد گریبان گیر همه مردم بوده و برای جلوگیری از پشیمانی باید آن را شناخت، بطور مثال پشیمانی مردمی را می توان بیان کرد که شتر بیرون آمده از کوه را که معجزه حضرت صالح(ص) بود کشتند، فایده دانستن عوامل ندامت این است که در نهایت جلوی وقوع آن را بگیریم.


وی با اشاره به عوامل پشیمانی تصریح کرد: اگر فردی در کار خیر کوتاهی کند قطعا پشیمان می شود، خداوند در قرآن می فرماید اگر کار خیر مهیا شد به سرعت سوی آن حرکت کن، اگر انسان در کار خیر تعلل کرد پشیمان می شود.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه عامل دوم در پشیمانی و ندامت، خشم است اظهار داشت: خشم در ابتدا دیوانگی به همراه دارد و آخرش پشیمانی است این مقدار حوادثی که در جامعه وجود دارد بدلیل خشم ناگهانی به وقوع می پیوندد که اگر انسان مقابل خشم خود ایستادگی کند حوادث کاهش می یابد، پیامبراکرم(ص) در هنگام خشم راه می رفتند و غسل خشم انجام می دادند.

 

وی با بیان اینکه ندامت و پشیمانی یک واکنش طبیعی ناشی از خطا است گفت: طبق آیه قرآن برخی از افراد اشتباه می کنند و کار خود را صحیح می دانند و این افراد توبه نکرده و پشیمان نمی شوند.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه چهار عمل از گناه بدتر است ابراز داشت: پافشاری بر گناه، شادی برگناه، کوچک شمردن گناه و افتخار به گناه اعمالی است که از گناه بدتر است./811/پ202/ب4

ارسال نظرات