۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۲۲۴۵
زاکانی در دانشگاه تبریز:

امیدواریم توافقات با نیازهای قطعی ما مطابقت داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران اصرار بر لغو تحریم‌ها و حق غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته‌ای و مصارف دیگر صلح‌آمیز دارد، گفت: این در حالی است که طرف مقابل تنها به برداشتن بخشی از تحریم ها قائل است.
عليرضا زاکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علیرضا زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم بزرگداشت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی در دانشگاه تبریز با اشاره به آخرین تحولات کشور عراق اظهار داشت: آمریکا برای تجزیه عراق با تمام توان وارد میدان شد اما ایران چیز دیگری خواست و هدف شوم استکبار جهانی با شکست مواجه شد.

 


وی با بیان این‌که هدف ایران رساندن پیام تجربه معین انقلاب اسلامی در بسیج مردمی علیه مستکبران جهانی بود، خاطرنشان کرد: عراق با دو ویژگی مسؤولانش مواجه بود که شرایط ناامنی را فراهم کرد، یکی تفرقه و دیگری فساد برخی از مسؤولان عراق بود که این شرایط موجب ورود جریان های تکفیری شد، در عین حال با ورود مرجعیت به وسیله قدرت مردمی نقشه های دشمنان نقش بر آب شد.

 


نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دور پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 و با تشریح روند بیش از ده ساله مذاکرات ایران و غرب گفت: طرف مقابل تا نشست بغداد موضع امر و نهی را اتخاذ می‌کرد اما در بغداد پیشنهاد معامله را داد که ما هم در نشست مسکو 5 بسته جامع  پیشنهادی در حوزه هایی که آنها نگران آن بودند، دادیم.

 


وی ادامه داد: آنها در آلماتی یک پیشنهاد متقابل را آوردند. طرف مقابل اکثر پیشنهادات ما را قبول داشتند اما در موضوع تحریم ها به برداشتن اندکی از تحریم ها قائل بودند، تاکید ایران این بود که معامله باید 3 ویژگی هم جنس بودن و هم وزن بودن و هم زمان بودن را داشته باشد. از این رو دو مورد مهم تحریم بانکی و غنی سازی دویست کیلوگرمی مورد نگرانی دو طرف بود.

 


زاکانی تصریح کرد: بعد از انتخابات تیم جدید بیشتر دستاوردهای مذاکرات را نادیده گرفته و از نقطه صفر شروع کردند، دولت جدید و تیم جدید مشکلات اقتصادی را با مذاکرات هسته ای گره زده و باورشان این بود که مسیر در پیش گرفته شده جواب ده است، از این رو وعده صد روزه دادند.

 


این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما در دوره فعلی برای این‌که بهانه را از غربی ها بگیریم از هدف تبدیل شدن به کشور صادرکننده فناوری های هسته ای دست برداشته و فقط به نیازهای قطعی کشور بسنده کردیم. اما غرب باز هم قانع نشد. نیاز قطعی کشور براساس مصوبه مجلس، تولید 20 هزار مگاوات برق است که به سه میلیون و هشتصد هزار سو ظرفیت لازم دارد.

 


وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با لحاظ همه ملاحظات 190هزار سو را خط قرمز مذاکرات تعیین کردند، خطوط قرمز دیگر هم عدم تعطیلی تحقیق و توسعه فناوری هسته ای و عدم تعطیلی فردو و البته حفظ ماهیت آب سنگین اراک  تولید ماده حیاتی پزشکی است، اما طرف مقابل هیچ یک از اینها را نمی‌پذیرد.

 


زاکانی با بیان این‌که ایران اصرار بر لغو تحریم‌ها و حق غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته‌ای و مصارف دیگر صلح‌آمیز دارد، گفت: این در حالی است که طرف مقابل تنها به برداشتن بخشی از تحریم ها قائل است، در چنین شرایطی نباید از خطوط قرمز عبور کرد، آرزومندیم توافقی صورت گیرد که با نیازهای قطعی ما مطابقت داشته باشد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات