۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۳۱۱۵۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مسؤولان فرهنگی کنسرت را به کتابخانه ترجیح ندهند

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با انتقاد از ضعف زیرساخت های مطالعه و کتابخانه ای در استان خراسان شمالی، گفت: متأسفانه برخی مسؤولان فرهنگی برای برگزاری کنسرت اهمیت قائل می شوند اما وقتی به کتاب و کتابخوانی می رسند، بودجه ندارند.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی امروز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در دیدار با اعضا و کارکنان کتابخانه های عمومی استان، با انتقاد از وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشور، مجموعه اقدامات انجام شده برای رفع این معضل را ناکافی دانست و افزود: باید لذت مطالعه و آگاهی را در کام جامعه ایجاد کنیم در حالی که اکنون بسیاری از مردم از لذت مطالعه و دانایی ناآگاه هستند.

 

وی اضافه کرد: در زمینه کمبود مطالعه در کشور مشکل اصلی این است که هنوز جامعه ما به مرحله تشنگی نرسیده که احساس نیاز کرده و به سوی مطالعه کتاب برود.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی تصریح کرد: ایجاد احساس تشنگی و نیاز به مطالعه در جامعه وظیفه نهادهای فرهنگی و متولیان کتابخانه ای در کشور است و می بایست در این زمینه تلاش و فعالیت مضاعفی صورت گیرد.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی باید متولیان امر با تبلیغات مناسب، فضاسازی و بهره گیری از ظرفیت های موجود کتاب را به سبد خانوار و دایره تفکر و تعقل افراد وارد کنند چرا که وضعیت موجود به هیچ عنوان زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

 

وی در ادامه با انتقاد از ضعف زیرساخت های کتابخانه ای در استان خراسان شمالی، اظهار داشت: متأسفانه به نظر می رسد بسیاری از مسؤولان فرهنگی استان هنوز جایگاه و اهمیت موضوعات فرهنگی را درک نکرده اند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی از این که مسائل فرهنگی در اولویت کاری مسؤولان فرهنگی استان قرار ندارد ابراز نگرانی کرد و افزود: برای برخی مسؤولان فرهنگی ما تلاش برای برگزاری کنسرت در اولویت قرار دارد اما وقتی به موضوع کتاب و کتابخوانی می رسد کفگیر آنها به ته دیگ خورده و می گویند بودجه ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: غبار مظلومیت و مهجوریت بر چهره فرهنگ کشور نشسته و از جوانب مختلف نسبت به این مهم بی مهری صورت می گیرد.

 

به گفته وی بی مهری هایی که در کشور نسبت به فرهنگ صورت می گیرد دل رهبر معظم انقلاب را به درد می آورد اما معلوم نیست چرا برای رفع ریشه ای این موضوع اقدام پایداری صورت نمی گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با تأکید بر تکمیل زیرساخت های مطالعه در استان خراسان شمالی، اظهار داشت: نباید از ساختمان کتابخانه به عنوان فضای اداری استفاده شود و این موضوع ظلم بزرگی به کتابداران و دوست داران کتاب و مطالعه است.

 

علی رحیمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی نیز در این دیدار با بیان این که در حال حاضر 63 کتابخانه فعال در استان وجود دارد، افزود: اکنون در این کتابخانه ها 630 هزار نسخه کتاب در دسترس علاقه مندان است.

 

وی با اشاره به این که افزون بر کتابخانه های موجود، خراسان شمالی مجوز راه اندازی 65 کتابخانه عمومی دیگر در مناطق شهری و روستایی را نیز دارد، اضافه کرد: توسعه و تجهیز کتابخانه ها نیازمند تغییر نگاه دولتمردان و قانون گذاران است.

 

رحیمی همچنین با انتقاد از این که ساختمان کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی چند سال است که به صورت غیرقانونی در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی قرار دارد و تلاش ها برای تخلیه این کتابخانه بی ثمر مانده است، افزود: بر اساس اعلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تخلیه فضای اداری این کتابخانه صادر شده و امیدواریم هر چه زودتر این فضا نیز به مجموعه کتابخانه های عمومی استان افزوده شود./9314/پ201/ب4

ارسال نظرات