۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۳۱۰۰۰
وزیر کشور:

دشمن به دنبال تبدیل تفاوت خرده فرهنگ‌ها به مسائل اجتماعی و امنیتی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر کشور گفت: گرچه در ایران خرده فرهنگ‌ها زیاد است اما محور اصلی همه خرده فرهنگ‌ها ارزش‌های دینی است که در تقویت فرهنگ دینی باید ملاحظه این خرده فرهنگ‌ها انجام شود.
رحماني فضلي وزير کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور پیش از ظهر امروز در اجلاس دبیران شورای فرهنگ کشور که در هتل لاله تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که فرهنگ مقوله بسایر مهمی است، گفت: فعالیت در فضای فرهنگی بدون فهم درست از آن می‌تواند برای ملتها مخرب باشد.

وی با اشاره به این‌که افکار، عقاید، ارزش‌ها و باورها در حوزه فرهنگ تعریف می‌شوند، افزود: فرهنگ مهمترین و موثرترین عامل در فراز و فرود و احوالات ملتها بوده است تمام فعالیت‌های بشر در بستر فرهنگی رخ داده و عامل فرهنگ نوع، جهت و چگونگی فعالیت‌ها را مشخص می‌کند اقتصاد، بهداشت، امنیت و سایر حوزه‌های جامعه مستقل از فرهنگ نیستند.

وزیر کشور با اشاره به ‌این‌که رقابت و تعامل اصلی ملتها در حوزه فرهنگ است، بیان داشت: اگر ما در مقوله فرهنگ با بستری مناسب عمل کنیم سایر اقدامات ما معنی درستی پیدا می‌کند زمانی که ‌مقام معظم رهبری مساله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند فعالیت در این زمینه را در حوزه‌ای وسیع‌تر از آنچه مسئولان فهمیده بودند درخواست داشتند.

رحمانی فضلی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری تهاجم فرهنگی در حوزه اجتماعی را تبین کردند، اظهار داشت: ما خواه ناخواه در حوزه تغییرات اجتماعی قرار گرفتیم اگر این تغییرات را مدیریت نکنیم کشور از حوزه فعال و ابتکار به حوزه منفعل و غیرفعال سوق داده می‌شود.

سبک زندگی ما نباید تحت تاثیر دیگران قرار گیرد

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی که ابعاد سبک زندگی را با مصداق و مثالهایی در حوزه‌های مختلف روشن کردند، گفت: قدرت، اقتدار، منافع، زیست، حیات یک ملت در سبک زندگی تعریف می‌شود، با توجه به گسترش تکنولوژی دنیا که بستر فرهنگ است اگر نتوانیم خود را مصون کنیم در نهایت سبک زندگی ما تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرد.

وزیر کشور با اشاره به این‌که نگاه مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ در سطح کلان و محوری بوده است، ابراز کرد: آنچه از فعالیت‌های فرهنگی تا به امروز انجام شده سطحی بوده ما باید به مباحث اصلی و محوری بپردازیم دعوای اصلی آمریکا با سایر ملتها در اشاعه فرهنگ لیبرالی است آنچه که فرهنگ لیبرالی با استفاده از تکنولوژی روز به ملتهای دیگر تزریق کرده و آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رحمانی فضلی با اشاره به سرعت تکنولوژی در انتشار فرهنگ‌ها بیان داشت: امروز با توجه به این‌که بسیاری از مسائل و موضوعات با استفاده از تکنولوژی به سرعت انتشار پیدا می‌کند تعامل و ارتباط بین فرهنگ‌ها واقعیتی اجتناب‌ناپذیر شده است ما باید در این تعامل از فرهنگ خود صیانت کرده و و از موضوعات منفی تاثیرپذیری نداشته باشیم.

فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت آموزه‌های دینی تامین‌کننده دنیا و آخرت مردم است

وی در ادامه با اشاره به این‌که اولین گام برگشتن به ذخائر و داشته‌های فرهنگی خود است، افزود: مراجعه به فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت آموزه‌های دینی می‌تواند دنیا و آخرت مردم را تامین کند بهره‌برداری و اعتماد کردن به این فرهنگ می‌تواند مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف را پاسخگو باشد، اگر ما به مطالبات مردم پاسخ مناسب ندهیم مردم معطل ما نشده و فرهنگ خود را از مهاجمان فرهنگی دریافت می‌کنند.

وزیر کشور با اشاره به شناخت درست از فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت ارزش‌های دینی و الهی عنوان کرد: در حوزه جوانان که می‌توانند تاثیرپذیری زیادی از فرهنگ بیگانه داشته و در آینده نیز صیانت کننده فرهنگ آنها خواهند بود اگر ارتباط و توجیه فرهنگ اسلامی درست صورت نگیرد نباید انتظار اندیشه، تفکر،تبعیت از آنها داشت زیرا نمی‌شود قدرت انتخاب را از جوانان گرفت ما نباید اجازه دهیم خلا‌ها را دشمن پر کند.

محور اصلی خرده فرهنگ‌ها در ایران ارزشهای دینی است

وزیر کشور با اشاره به این‌که در ایران خرده فرهنگ‌های زیاد است، گفت: اگر چه در ایران خرده فرهنگ‌ها زیاد است اما محور اصلی همه خرده فرهنگ‌ها ارزشهای دینی است که در تقویت فرهنگ دینی باید ملاحظه این خرده فرهنگ‌ها انجام شود.

وی افزود: ما تعامل خرده فرهنگ‌ها را پذیرفتیم اما شورای فرهنگ عمومی باید با احترام، علم، بصیرت و دقت به خرده فرهنگ‌ها مباحث اصلی فرهنگ را پیاده کند زیرا دشمن با استفاده از عقب‌افتادگی تاریخی جوامع تلاش می‌کند تفاوت خرده فرهنگ‌ها را به مساله‌ای اجتماعی و امنیتی تبدیل کند.

وزیر کشور با اشاره به این‌که امروز گروه داعش با تحلیل اجتماعی غلط از اسلام از حوزه فرهنگ سوء استفاده می‌کنند تا اسلام را بدنام کنند اظهار داشت: اگر ما در تبیین مسائل فرهنگی بیان درست نداشته باشیم یک تحلیل غلط از مسائل فرهنگی ایجاد می‌شود که باور ارزشهای دینی و تحلیل درست از آنها را مخدوش می‌کند.

رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی، بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، ارزش بودن کار، ضد ارزش بودن بیکاری همه از مسائل فرهنگی است که با تقویت باورهای دینی می‌توان در این موارد فرهنگ‌سازی کرده و سبب رشد و اعتلای جمهوری اسلامی ایران شد./807/پ202/ج

ارسال نظرات