۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۳۰۷۹۰
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(97)

دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید لیبرال ها را کنار بگذارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با اشاره به بایسته های اقتصاد مقاومتی، گفت: برخی از افراد مورد اعتماد دولت افکاری لیبرالی دارند، برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از نیروهای انقلابی استفاده کرد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم مصباحي مقدم حضور حجت الاسلام مصباحي مقدم در غرفه خبرگزاري رسا در نمايشگاه مطبوعات

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، در پاسخ به این که چرا تا کنون اقدامی جدی از سوی مسؤولان در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی انجام نشده است، اظهار داشت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به ما یک الگو ارائه می کند که باید تبیین و مبنای برنامه ها شود.

وی با بیان این که انتظار داریم در برنامه ششم از این الگو استفاده شود، گفت: اگر دولت محترم اینها را در طراحی برنامه ششم دیده باشد خیلی خوب است؛ سیاست هایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود، برنامه باید در این چارچوب باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: این سیاست ها برگرفته از اسناد بالا دستی خواهد بود و این همان سیاست هایی است که در طول سال های گذشته مطرح شده و از جمله آنها اقتصاد مقاومتی است.

رییس سابق کمسیون اقتصادی تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت پیش از این که سیاست ها در قالب برنامه درآید، عملیاتی شود؛ همچنین باید توجه داشت که دولت مجری این سیاست ها است؛ بنابراین دولت باید عناصری را به کار بگیرد که با این سیاست ها هماهنگ باشد.

روح اقتصاد مقاومتی مدیریت جهادی است           

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تأکید بر این که روح سیاست های اقتصاد مقاومتی مدیریت جهادی است، گفت: اتکای به مردم، تجمیع منابع و امکانات مردمی، استفاده از ظرفیت نسل جوان تحصیل کرده و کار آفرین، تغییر فرهنگ عمومی جامعه نسبت به مصرف زدگی، عدم تبعیت از الگوی مصرف وارداتی و روی آوردن  به الگوی مصرفی اسلامی از اصول مدیریت جهادی است.

وی ادامه داد: تقید مردم از طریق اشاعه فرهنگ مصرفی به سبک زندگی اسلامی کمک می کند که دیدگاه خودشان را در این زمینه تغییر دهند و منابعی را که دارند میان مصرف و سرمایه گذاری تقسیم کنند؛ سهم سرمایه گذاری در حال حاضر در کشور ما به نسبت سایر کشورهایی که قدم در راه پیشرفت گذاشته اند بسیار پایین است و ما باید از مصرف خانوار در بخشی از اقشار جامعه بکاهیم و به تولیدمان بیفزاییم.

وی گفت: با این کار سرمایه لازم برای تولید را خواهیم داشت و می توانیم به سمتی حرکت کنیم که دیگر اقتصادمان وابسته به خارج نباشد و بتوانیم آسیب پذیری های که وجود دارد را برطرف کنیم.

اقتصاد مقاومتی خلاء های موجود را جبران می کند

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که اقتصاد مقاومتی می تواند ضعف های ناشی خلاء های موجود را برطرف کند، خاطرنشان کرد: این نیازمند طراحی الگوی جامعی است که همه نقاط ضعف و قوت را در نظر بگیرد.

رییس سابق کمسیون اقتصادی افزود: یک سری کارها را می توان پیش از ارائه برنامه مدون آغاز کرد؛ از جمله بسترسازی و فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم  با تأکید بر این که دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند مدیران جهادی و کارآفرین است، گفت: اگر دولت چنین نیروهایی داشته باشد خودشان می توانند راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی را پیدا کنند.

وی با اشاره به این که در دانشگاه امام صادق(ع) در تبیین بحث اقتصاد مقاومتی و ارائه راه کار در این زمینه جلساتی داشته است، بیان داشت: این مجموعه به صورت سی دی در آن دانشگاه موجود است؛ هر کس مایل باشد می تواند از آنجا تهیه کند.

عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: پیش از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، الگوهای وارداتی مدنظر بود و ما الگوی بومی نداشتیم؛ اقتصاد مقاومتی می تواند چارچوب یک الگوی بومی و درونی را برای ما تعیین کند.

ورود مسؤولان در عرصه اقتصاد مقاومتی جدی نیست

رییس سابق کمسیون اقتصادی در پاسخ به این پرسش که به مسؤولان تا چه اندازه در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی جدی هستند، گفت: پاسخ به این سؤال خیلی راحت نیست؛ ابتدا باید ما به صورت جدی ورود مسؤولان در این مسأله ببینیم و سپس درباره ضعف و قدرت آن صحبت کنیم.

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: دولت حرکت خوبی را برای مهار تورم و خروج از رکود آغاز کرده اما این حرکت کند است؛ این دو پدیده مانع رشد اقتصادی و پیشرفت کشور هستند اما می توان آنها را در چارچوب های فکری متفاوتی دنبال کرد.

وی یکی از این چارچوب های فکری را  لیبرالیسم برشمرد و گفت: کسانی  در دولت فعال و مورد اعتماد هستند که اندیشه حاکم بر ذهن شان جز لیبرالیسم نیست؛ برای اثبات این ادعا می توان به آثار آنها استناد کرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: برخی دیگر از مسؤولان دولتی چنین چارچوب  فکری روشنی ندارند اما شخصیت های عملیاتی هستند مانند وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی؛ برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از کسانی حمایت شود که چارچوب فکری شان بر اساس ارزش های اسلامی و انقلابی شکل گرفته است، ما چنین چیزی را در دولت نمی بینیم، امیدواریم دولت متوجه حساسیت این موضوع بشود./928/پ200/ج

ارسال نظرات