۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۳۰۶۹۸
امام جمعه بیرجند:

بانک‌ها سهم مهمی در گسترش چرخه تولید و کار آفرینی دارند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که هدف بانک ها در نظام اسلامی توسعه اقتصاد، تولید محوری و کار آفرینی در جامعه است، گفت: بانک ها در نظام اسلامی موظف به گسترش چرخه تولید و کار آفرینی و افزایش عدالت اجتماعی در میان مردم هستند.
حجت الاسلام رضايي بيرجندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، پیش از ظهر امروز در کارگروه اشتغال استان با انتقاد از این که متاسفانه بانک ها و موسسات مالی آنچنان که باید نتوانسته اند در نظام اسلامی رسالت خود را به خوبی انجام دهند، گفت: بانک ها و موسسات مالی به جای ترویج نظام سود دهی که در بعضی از موارد ممکن است به ربا آلوده شود بهتر است با جمع آوری سرمایه های مردم در فعالیت های اقتصادی و فرهنگی مشارکت کرده و در آمد حاصل از آن را به مشتریان خود پرداخت کرده و کارمزد خود را نیز دریافت کنند.

 

وی با بیان این که تنها دلیل قانونی و شرعی بودن نظام بانکی در اسلام، توسعه اقتصاد اسلامی و شکوفایی کسب کار در میان مسلمانان است، گفت: باید بانک ها دست از خرید سهام سود آور برداشته و به جای خرید کارخانه های سود آور و پرداخت سودهای هنگفت به مشتریان خود در فعالیت های اقتصادی زیر بنایی وارد شوند تا کشور به تبع آن پیشرفت کند و مردم هم از عواید آن بهره مند شده و میزان تورم هم در کشور کاهش یابد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که بانک ها باید سیستم نظارتی خود را بر مشتریان تغییر دهند، گفت: متاسفانه بعضی از بانک ها سودهای هنگفتی از وام ها دریافت کرده و برای دریافت یک وام ازدواج روندهای بانکی آن قدر طولانی است که زوج های جوان از دریافت وام ناامید شده در حالی که به بعضی از افراد بدون حد و حساب وام پرداخت کرده و قادر به باز پس گیری وام داده شده نیستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که آنچه در بانکداری اسلامی مدنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است، گفت: اگر نظام بانکی به ربا آلوده شود اقتصاد کشور از پایبست ویران می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که بانک ها برای افزایش تولید ملی و کاهش صادرات باید به صورت مستقیم با کارآفرینان و تولید کنندگان مشارکت کنند و در سود و زیان مستقیم آنها شریک شوند، گفت: این امر یکی از راه توسعه کارگاه های اقتصادی و صنعتی است و می تواند از ورشکستگی این کارگاه ها جلوگیری کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که اگر بانک به همین منوال و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی به پرداخت وام با بهره سنگین ادامه دهند بسیاری از افراد و کارگاه های صنعتی ورشکست خواهند شد، گفت: بهتر است افراد از دریافت وام برای خرید کالاهای تجملی و لوکس خودداری کنند زیرا افرادی که بدون پشتوانه و از روی چشم و هم چشمی برای خرید کالاهای لوکس وام با بهره زیاد دریافت می کنند خود و خانوادیشان را در مضیغه قرار می دهند.

 

حجت الاسلام  والمسلمین رضایی بیرجندی از بانک های استان خواست در رویه های پرداخت وام به تولیدکنندگان تجدید نظر کرده و سعی کنند در کم ترین زمان ممکن وام های ضروری را به مردم پرداخت کرده و در باز پرداخت وام شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیرند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات