۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۴۳۳
با شرکت گروه‌های تعزیه؛

نخستین سوگواره تعزیه در خراسان شمالی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین سوگواره و انجمن تعزیه استان خراسان شمالی با شرکت گروه های تعزیه از شهرستان های مختلف استان در شیروان آغاز به کار کرد.
سوگواره تعزيه در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عصر سه شنبه مراسم افتتاحیه نخستین سوگواره و انجمن تعزیه استان خراسان شمالی با حضور اعضای انجمن تعزیه استان و شماری از مدیران و مسؤولان فرهنگی و مذهبی خراسان شمالی در شیروان برگزار شد.

 

نخستین سوگواره تعزیه استان خراسان شمالی با شرکت 80 نفر در قالب پنج گروه تعزیه از تمامی شهرستان های این استان از امروز در محل در مجتمع فرهنگی هنری غدیر شیروان آغاز شده و به مدت سه روز تا بیست و دوم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

 

در این سه روز گروه های برگزیده تعزیه استان خراسان شمالی به اجرای نمایش می پردازند و افزون بر این برگزاری نمایشگاه نسخ خطی، کارگاه خوشنویسی و کارگاه آموزشی با حضور یک استاد برجسته تعزیه کشوری از جمله برنامه های جانبی این سوگواره به شمار می رود.

 

آیین اختتامیه سوگواره تعزیه استان خراسان شمالی پنجشنبه شب این هفته در شیروان و با حضور جمعی از مدیران هنرهای نمایشی کشور و پیشکسوتان تعزیه از جمله مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت و برخی دیگر از مسؤولان این وزارت خانه برگزار می شود.

 

همچنین قرار است در سفر مسؤولان هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیروان دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک استان خراسان شمالی نیز راه اندازی ‌شود.

 

احمد زیبایی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان عصر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین سوگواره تعزیه استان خراسان شمالی با بیان این که انجمن تعزیه خراسان شمالی، پنجمین انجمن تعزیه ایرانیان کشور بوده که به مرکزیت شهرستان شیروان در حال فعالیت است، اظهار داشت: این انجمن شعبه ای از انجمن تعزیه ایرانیان محسوب می شود که با هدف حمایت و نظارت بر هنرمندان تعزیه تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره تعزیه استان خراسان شمالی افزود: در برگزاری این سوگواره شش کمیته تخصصی فعالیت می کنند.

 

زیبایی کمیته های هماهنگی و برنامه ریزی، برگزاری نمایشگاه های جانبی، روابط عمومی، پشتیبانی و تشریفات را از جمله کمیته های ستاد برگزاری نخستین سوگواره استان ذکر کرد.

 

وی هدف از برگزاری این سوگواره را احیا و حفظ عزاداری سنتی ایام محرم و صفر اعلام کرد و گفت: تلاش می شود در سال های آینده این سوگواره در قالب سوگواره تعزیه منطقه شمال یا شمال شرق کشور و با کمیت و کیفیت بیشتری برگزار شود.

 

زیبایی با بیان این که فرهنگ جوهره وجودی هر جامعه به شمار می رود، افزود: برای شناخت فرهنگ هر جامعه می بایست به سراغ نمادهای اصلی خلق شده و تعیین یافته در آن جامعه رفت که در جامعه اسلامی ما بهترین و معروف‌ترین این نمادها هنر نمایش است.

 

به گفته وی تعزیه خوانی نمایانگر فرهنگ و گرایش‌های فرهنگی ملت مسلمان ایران است اگر چه قدمت تعزیه خوانی در ایران به پیش از اسلام برمی گردد.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان تصریح کرد: برای پایداری بیش از پیش فرهنگ اسلامی خود لازم است از سنت‌های اصیل نمایش موجود در ایران اسلامی پاسداری کرده و اجازه ندهیم توسعه و پیشرفت مادی غبار فراموشی بر روی آنها بپاشد.

 

گفتنی است، تعزیه خوانی مجموعه نمایش های آیینی مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی واقعه جانسوز کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش است که از سوی هنرمندان تعزیه خوان به نمایش درمی آید.

 

در استان خراسان شمالی 41 گروه تعزیه با 950 نفر عضو در شهرستان های شیروان، بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه فعالیت می کنند.

 

همچنین در سال های اخیر تعزیه ترک های شمال خراسان شمالی، تعزیه کردهای خراسان شمالی، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی) و هنر تعزیه خوانی در بجنورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات