۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۳۰۱۸۹
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(42)

برگزاری نشست مطبوعاتی با محوریت سلامت

به گزارش رسا ـ نشست مطبوعاتی با موضوع سلامت، پیشگیری، کنترل و درمان دیابت با حضور علیرضا مهدوی مدیر انجمن دیابت وزارت بهداشت، رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران، امیرکامران نیکوسخن رییس انجمن دیابت ایران و هرمز کیخان زاده مدیرعامل انجمن اطلاع رسانی دیابت در غرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست مطبوعاتی با موضوع سلامت، پیشگیری، کنترل و درمان دیابت امروز با حضور علیرضا مهدوی مدیر انجمن دیابت وزارت بهداشت، رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران، امیرکامران نیکوسخن رییس انجمن دیابت ایران و هرمز کیخان زاده مدیرعامل انجمن اطلاع رسانی دیابت در غرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.  هرمز کیخان‌زاده با معرفی انجمن اطلاع‌رسانی دیابت به تبیین شرح وظایف و اهداف انجمن پرداخت و گفت: انجمن اطلاع رسانی دیابت انجمنی مردم‌نهاد است که به آموزش بیماران دیابتی و همچنین موارد تازه ابتلا یافته دیابتی می‌پردازد. برنامه‌های آموزشی برای گروههای هدف و خانواده‌های آنها بوسیله جلسات مختلف اعم از کمپین روبان آبی نیز جزو برنامه‌های انجمن اطلاع‌رسانی دیابت است.

 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد کمپین روبان آبی تصریح کرد: ما به همه مردم می‌گوییم که صبحانه خوردن خوب است ولی با عضویت در کمپین روبان آبی این مسأله بصورت عملی در اعضا نهادینه خواهد شد.

 

کیخان‌زاده با شرح کمپین روبان آبی بیان داشت: روبان آبی شش مرحله دارد که در مرحله اول آموزش صبحانه خوردن است و در مرحله دوم اثبات می‌کند که صبحانه خوردن عادت خوبی است. در مرحله سوم چگونگی صبحانه خوردن را بیان می‌کند. مرحله چهارم تقسیم‌بندی صبحانه سالم است.مرحله پنجم قول دادن برای صبحانه خوردن و مرحله ششم اضافه کردن عضو جدید به روبان آبی است.

 

وی به عنوان کسی که دیابت نوع یک داشته و موفق به تنظیم و کنترل دیابت شده گفت: ورزش و انسولین را از اصول کنترل دیابت نوع یک است. در دیابت نوع یک باید افراد یاد بگیرند دیابت و میزان قند خونشان را روزانه کنترل کنند. مسأله جراحی و دیابت به گونه‌ای که ماهواره‌ها آن را باب کرده‌اند، صحیح نیست.

 

امیر کامران نیکو سخن رییس انجمن دیابت ایران با اشاره به هزینه‌های بسیار بالایی که جراحی دیابت به همراه دارد، اظهار داشت: پیشکسوت دیابت و جراحی در ایران دکتر پازوکی است و آن شکلی که ماهواره‌ها آن را تبلیغ میکنند، صحیح نیست. این روش تنها میتواند در درمان دیابت نوع دو مؤثر باشد ولی هیچگاه درمان دیابت نوع یک نیست که ماهواره‌ها روی آن مانور می‌دهند.

 

نیکو‌سخن افزود: انسولین درمان قطعی دیابت نوع یک است. پیوند پانکراس بسیار خطرناک است و امروزه کاربردی ندارد.

 

مهدوی مدیر برنامه دیابت وزارت بهداشت درباره درمان دیابت توسط جراحی بیان داشت: این عمل اولین بار در برزیل انجام شده و نتایج آن نیز معلوم نیست. درمان این روش به هیچ‌وجه مشخص نیست. حدود دو دهه است که استفاده از جراحی بصورت غیر رسمی برای درمان دیابت در ایران انجام می‌شده ولی نتایج آن مشخص نیست. کمیسیون وزارت بهداشت هم به آن تصدیق نموده که این عمل تنها برای افرادی که چاقی مفرط دارند و از دیابت یا یک نوع بیماری دیگر رنج می‌برند، قابل استفاده است.

 

مهدوی با مهم خواندن آموزش دیابت و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه تصریح کرد: برنامه تربیت مربیان که از سال 91 شروع شده بسیار مؤثر بوده است. ما حدود 20 تا 30 هزار نفر به‌ورز داشتیم که به آنان آموزش درباره دیابت داده شد و آنان نیز در مساجد و محافل علمی و فرهنگی آن را به مردم آموزش دادند.

 

قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری نیز با بیان اینکه ورزش یکی از عوامل مهم کاهش استرس و سلامتی است، ابراز داشت: ورزش از اولویت‌های جدی شهرداری است. ما در شهرداری طی چند سال گذشته 500 زمین محلی را احیا کردیم. منظور از زمین محلی اینست که به محض اینکه جایی خالی شد، ما آن را تبدیل به زمین ورزشی کردیم.

 

قهرمانی با بیان این که هدف شهرداری اینست که نگاه مردم بیمار‌نگر نباشد و درهنگام سلامتی نیز به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: افرادی بودند که قبلا نمی‌دانستند دیابت دارند و با مراجعه به مراکز درمانی متوجه بیماری خود شدند. نگاه ما توسعه سلامت است و اینکه مردم همیشه و نه فقط در هنگام بیماری به فکر سلامت خود باشند./815/پ201/س

 

ارسال نظرات