۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۳۰۰۴۲
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

هدایتی که منطقی و پایدار نباشد خرافات است

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم با بیان این‌که قرآن تنها کتابی است که هدایت و قانون هایش پایدار، دائمی و فطری است، گفت: هدایت باید منطقی و پایدار باشد که با خرافات و اوهام نمی‌توان مردم را هدایت کرد.
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، استاد حوزه و دانشگاه و مفسر قرآن کریم، در تفسیر آیات 8 تا 10 سوره اسرا در برنامه تلویزیونی تفسیر از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که تجاوز و گردن کشی انسان را به کفر می رساند، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید کافران را در قیامت در تنگنا قرار دهیم و همچنین می فرماید سرنوشت انسان  به دست خودش است توبه کند بخشیده می شود و فساد و تجاوز کند مورد قهر خداوند واقعه می شود بنابراین قهر و لطف خود وابسته به عملکرد و به دست خود انسان است.

 

این مفسر قرآن کریم افزود : قوم بنی اسرائیل گردن کشی و تجاوز کرد بنابراین در اثر این گردن کشی به کفر مبتلا شد و خداوند برای آنها جهنم را محیا کرد که عذاب آن بسیار سخت و طاقت فرسا است.

  

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که با خرافات و اوهام  نمی توان مردم را هدایت کرد، گفت: در شیوه هدایت قرآن دروغ و کلک جایی ندارد بلکه قرآن با منطق و عقل انسان را هدایت می کند.

 

وی ادامه داد: هدایت باید منطقی و پایدار باشد و برای هدایت مردم باید از منطق عقل و قرآن بهره گرفت.

 

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: هدایت باید به استوارترین راه ها و با جدال احسن باشد و انسان باید در هدایت مردم از منطق و جدال احسن استفاده کند و حق ندارد با خرافه و اوهام مردم را هدایت کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که خداوند می گوید با راه حکمت مردم را هدایت کنید و در قرآن اوهام و خرافه جایی ندارد، گفت: قرآن تنها کتابی است که هدایت و قانون هایش پایدار، دائمی و فطری است و قانون های آن مشمول تغییر نمی شود و انسان را با تقوا و تزکیه نفس، ایثار و انفاق در مسیر کمال هدایت می کند و هیچ کدام از آیات و اصول قرآن دارای تاریخ مصرف نیست و در همه زمان ها برای هدایت بشر کافی است.

 

وی افزود: قرآن می فرماید برای کسانی که به آخرت ایمان ندارند عذاب دردناک قرار دادیم و عذاب جهنم دردناک است و قابل تحمل نیست و انسان اگر می خواهد به هدایت دست یابد باید مکتب اقوم و مکتب قابل عمل، مکتب فطری، علمی که آورنده آن معصوم باشد را بپذیرد زیرا تنها چنین مکتبی است که می تواند انسان را در مسیر پرتلاطم زندگی به سلامت به مقصد برساند./968/پ203/ی

ارسال نظرات