۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۸۷۲
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(8)

رییس مجلس: مشکلات اقتصادی کشور با بخشنامه حل نمی شود/ مسؤولانه به عراق و سوریه کمک کردیم

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، کمک جمهوری اسلامی ایران به دو کشور عراق و سوریه برای مقابله با تروریست های تکفیری را مسؤولانه خواند و گفت: اگر کشورهای پیرامونی ما نا امن شوند سر ریز این ناامنی‌ها به کشور ما نیز می رسد.
رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریحانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، امنیت اجتماعی را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: اصولا ذهن رسانه‌ها بیشتر درگیری مسائل سیاسی است.

 

وی افزود: مردم به صورت عادی با مسائل مربوط به امنیت اجتماعی سروکار دارند که در این زمینه مشکلاتی داریم، برای نمونه موضوع اسیدپاشی در اصفهان گوشه‌ای از این ناهنجاری‌ها را نشان می‌دهد، گاهی تجاوز به عنف و سرقت‌های مسلحانه می‌شود که کالبد شکافی این بخش مربوط به رسانه‌ها است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده به آقای سرافزار گفتم «بخشی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون باید به مشکلات ملموس مردم بپردازد» این جرایم برای جامعه بسیار بد است و باید برای برطرف کردن این مشکلات و جرایم از رسانه‌ها بهره گرفت.

 

وی ادامه داد: امنیت اجتماعی از مسائلی است که باید رسانه و مسؤولان قوای مختلف به آن بپردازند، چیزی نیست که بخواهیم بر آنها سرپوش بگذاریم، باید قباحت این موضوعات برای مردم آشکار شود؛ مسؤولان و رسانه‌ها باید موضوع امنیت اجتماعی را بخشی از موضوع خود بدانند.

 

لاریجانی درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز خاطرنشان کرد: شرایط فعلی کشور از یک پیچیدگی اقتصادی برخوردار است که بخشی مربوط به مدیریت ناصحیح و بخشی نیز مربوط به تحریم‌ها است؛ در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی از ابعاد مختلفی دچار بیماری است.

 

وی تصریح کرد: در دولت فعلی مسیرهای نسبتا درستی در حوزه اقتصاد دنبال می‌شود که محور آن نیز ایجاد ثبات اقتصادی و تلاش برای رونق اقتصادی است،‌ ولی با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم که اگر این گونه پیش برود نمی‌توان مشکلات بیکاری، تورم و دیگر مسائل را حل کرد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی درباره سیاست‌ها ابلاغی برای اقتصاد مقاومتی نیز بیان داشت: اگر در فضای رسانه‌ها به موضوع اقتصاد که برای کشور حیاتی است به اندازه کافی پرداخته شود به ثبات اقتصاد می‌رسیم؛ ما در این زمینه کاستی داریم، البته برخی رسانه‌ها تخصصی وارد این زمینه می‌شوند ولی در این زمینه کار بسیار جدی از سوی رسانه برای پیشبرد جامعه به سمت اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.

 

وی تأکید کرد: اگر به این موضوع نپردازیم این ابلاغیه‌ها، بخشنامه‌ها، قوانین دردی را دوا نمی‌کند، شاخک‌ها ذهنی جامعه باید به موضوع اقتصاد، تولید و رونق معطوف شود؛ با کارها شرکت‌های دولتی نیز نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد، بلکه باید یک اراده ملی برای شکوفا کردن اقتصاد کشور وجود داشته باشد، اکنون شرکت‌های دولتی بزرگی داریم که بعضا سبب ایجاد انحصار طلبی در تولید می‌شوند که این از مشکلات اقتصادی کشور است.

 

لاریجانی اظهار داشت: بدون ورود رسانه‌ها به گود نمی‌توان شکوفایی اقتصادی را محقق کرد؛ رسانه‌ها باید این موضوع را برای مردم تبیین کنند که به جای استخدام در شرکت‌های مختلف به سمت تولید بروند؛ البته خود تولید مشکلاتی دارد که باید این‌ مسائل از سوی رسانه‌ها بیان شده و دولتمردان بدانند مشکلات تولید چیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توجه رسانه‌های مختلف به مسائل پیرامونی همانند مسائل هسته‌ای گفت: در مسأله هسته‌ای فکر می‌کنم راهی که دولت و 1 + 5 طی می‌کنند یک طریق عقلایی است؛ اگر مذاکرات جدی صورت گیرد ممکن است به تفاهمی برسند.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن بیان کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این در فتوای رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود است، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت، فتوای رهبری بالاتر از هر قانونگذاری است؛ مقداری این مذاکرات پیشرفت کرده و افکار به یکدیگر نزدیک شده‌اند؛ فرصت خوبی برای حل این مسائل است، بنده فکر می‌کنم حل این مسأله می‌تواند در مسائل دیگر منطقه تأثیرگذار باشد.

 

لاریجانی بیان داشت: حل این مسأله به این است که جمهوری اسلامی ایران دانش هسته‌ای صلح آمیز را با تمام مسائل مربوط به پیرامون آن همانند توسعه را داشته باشد؛ این موضوع باید کاملا مشهود و روشن شود که کشور ما به دنبال سلاح هسته‌ای و خروج از قوانین بین المللی در این زمینه نیست.

 

وی افزود: امیدوارم در این بحث با حضور افراد خبره وزارت خارجه بتوانند مذاکرات را به یک نتیجه برسانند؛ اگر این مذاکرات در این زمان به نتیجه برسد می‌تواند دستاوردهای خوبی برای کشور و صحنه بین المللی داشته باشد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی درباره مسائل پیرامونی کشور همانند مسائل مربوط به منطقه نیز اظهار داشت: گاهی در داخل گفته می‌شود که مسائل پیرامونی کشور چه ربطی به ما دارد، در حالی که این مسائل گاهی به امنیت ما مربوط می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما نباید بنشینیم تا دشمنان هتاک و نفهمی همانند داعش به مرزهای ما برسند؛ اگر ایران به کشور عراق و سوریه برای قلع و قمع شدن دشمنان بشریت کمک نکند، مشکلی برای کشور ایجاد می‌شود، اگر کشورهای پیرامونی ما نا امن شوند سر ریز این ناامنی‌ها به کشور ما نیز می‌رسد؛ از این‌رو حضور مقتدرانه کشور در این صحنه‌ها کمک به بشریت و امنیت خودمان است.

 

لاریجانی تأکید کرد: ما به دولت عراق برای دفاع از بخشی از حوزه‌های حکومتی خود کمک کردیم؛ در آن زمان هیچ یک از کشورهای که امروز مدعی تشکیل ائتلاف هستند هیچ کمکی نکردند، ما در آن زمان وظیفه‌ای داشتیم تا به دولت عراق کمک کنیم تا در برابر جریان تروریستی وحشی ایستادگی کند، این کمک را به کردها، سنی‌ها و شیعیان کردیم.

 

وی افزود: به دولت سوریه نیز به غیر از مسائلی همانند علوی بودن کمک می‌کنیم، مسأله ما این است که نباید در منطقه باب شود عده‌ای تروریست سر دولت‌ها ریخته و با حرکت‌های تروریستی افراد را بکشند، در آن زمانی که ما به دولت سوریه کمک می‌کردیم که برخی از کشورها رفتار ما را در قبال سوریه قبول نداشتند و می‌گفتند که دموکراسی در سوریه نیست و ما برای آن می‌جنگیم که دروغ بودن این حرف مشخص شد؛ چرا که در عراق دموکراسی بود ولی چرا آن گونه برخورد شد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه نیز وقتی خسارات سنگینی به سوریه و عراق وارد شد برخی از کشورهای غربی متوجه شدند که اشتباه کرده‌اند؛ راه حل درست این مشکلات نیز جلوگیری از کمک‌های مختلف همانند نظامی و مالی به گروه‌های تروریستی است؛ وگرنه این موضوع به این راحتی قابل حل شدن نیست.

 

وی ادامه داد: ما در قبال سوریه مسؤولانه وارد عمل شدیم و این افتخار بزرگی برای ملت بود که در برابر تروریست‌های وحشی ایستادگی کند، فکر می‌کنم توجه به این موضوع شده است که ایران در این زمینه صادقانه و مسؤولانه عمل کرد و بعید می‌دانم با این ائتلافی که شکل گرفته این موضوع به راحتی حل شود چرا که نوعی تصنع مشاهده می‌کنیم؛ حتی نوع بمباران‌ها نیز خسارتی زیادی به تروریست‌ها وارد نکرده است.

 

لاریجانی در بخشی دیگری از سخنان خود به مشکلات معیشتی اصحاب رسانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: اصحاب رسانه از وضع معیشتی خود گلایه داشته و می‌گویند که استقرار و ثباتی د در آن نیست و این موضوع آرامش روانی این افراد را به هم می‌زند، در حالی وجود استرس آرامش فکری اصحاب رسانه را بهم می‌ریزد.

 

وی تأکید کرد: به این مسائل باید نظم داده شود، در این زمینه نیز هر چه زودتر لایحه‌ای را بیاورید تا در مجلس به نتیجه رسانده و این استرس و نگرانی خانواده مطبوعات برطرف شود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که زندگی مردم با رسانه‌ها عجین شده است، بر استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها تأکید کرد و بیان داشت: به هر میزان به پایداری رسانه‌ها کمک کنیم در حقیقت به پایداری اجتماعی کمک کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در این زمینه قانون نظام رسانه‌ای ذکر شده که بسیار مهم است، قانون تبلیغات نیز مهم است تا رسانه‌ها روی پای خود بایستند، بنده شنیده‌ام که دولت نیز این موضوعات را پیگیری می‌کند؛ بنده از دولت نیز به سبب اجرایی قانون انتشار اطلاعات تشکر می‌کنم،‌چرا که دستگاه‌ها را ملزم به شفاف سازی اطلاعات در قبال مردم می‌کند.

 

لاریجانی اظهار داشت: سخت گرفتن در مرزهای اطلاعاتی حسن یک جامعه نیست، چرا که به هر میزان مرزهای اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌‌ها قرار دهیم، فرهیختگی رسانه‌ای را نشان می دهد زیرا خودشان مرز آزادی را تعیین می‌کنند./993/پ200/ج

ارسال نظرات