۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۲۹۸۶۶
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(7)

دولت از رسانه داری اجتناب کند/ برخی رسانه‌ها پیاده نظام جریان‌های سیاسی خاص هستند

خبرگزاری رسا ـ جنتی با بیان این‌که دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار اجتماعی است، خاطرنشان کرد: دولت باید از رسانه‌ داری اجتناب کند در حالی که امروز بیشتر نشریات دولتی هستند و باید به تدریج آنها را خصوصی سازی کنیم.
وزير ارشاد در آيين افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری حسینی بیان داشت: مکتب امام حسین(ع) به بشریت درس ایثار، آزادی و آزادگی را می‌آموزد.


وی ادامه داد: آزادی و آزادگی اصولا در ذات بشر است و هر انسان غیرتمندی حتی برای کسب آن حاضر است که از جان خود نیز بگذرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به شعار بیستمین دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(رسانه، آزادی مسؤولانه) بیان داشت: این شعار هوشمندانه‌ای است که آزادی مطبوعات را در چارچوب قوانین عرفی رایج تعیین می‌کند.


وی افزود: آزادی در حقیقت به معنای دستاویز قرار نگرفتن برای هیچ گروه، حزب و جناحی است؛ یعنی فرد استقلال کافی در تصمیم گیری‌ها داشته و به هیچ حزبی وابستگی نداشته باشد.


جنتی با اشاره به این‌که بسیاری از مطبوعات آزادی مسؤولانه را بیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: آزادی به معنای رعایت قوانین عرفی و اخلاقی برای انعکاس اخبار و پرهیز از هر گونه دروغ، تهمت، فرافکنی، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی است.


وی تصریح کرد: دولت و به طور کلی نظام اسلامی به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون عمیقاً اعتقاد دارد و تلاش دولت نیز جامعه عمل پوشاندن به این موضوع است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی هستند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها همواره خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو بیان می‌کنند؛ این به معنای پاسخگو نبودن رسانه‌ها نیست،‌ اگر رسانه‌ای مرتکب خلافی شود باید پاسخگو باشد.


وی ادامه داد: برخی از رسانه‌ها به قدری خود را به تنزل می‌رسانند که پیاده نظام یک جریان خاصی می‌شوند؛ در حالی که خود را نماینده افکار عمومی بیان می‌کنند.


جنتی با بیان این‌که رسانه‌ها نیازمند میثاق دقیق و شفافی برای آسانتر شدن ارزیابی آنها هستند، گفت: این میثاق باید بتواند در درون خود سازی و کاری را ایجاد کند که مجموعه نظام روزنامه نگاری را پالایش کند.


وی ادامه داد: با رعایت چارچوب‌ها در این موارد، سرقت‌های ادبی، بی توجهی اجتماعی برخی از مدیر مسؤولان به روزنامه نگاران و روزنامه نگار به روزنامه خود کاهش می‌‌یابد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رعایت اخلاق حرفه‌ای را گمگشته امروز دانست و اظهار داشت: گاهی اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها مورد بی توجهی قرار می‌گیرد، در حالی که رعایت اخلاق حرفه‌ای باید در اولویت کار قرار گیرد.


وی یادآور شد: کنش‌های رسانه‌ها بر مردم تأثیر گذار است، از این‌رو در این زمینه نباید شاهد تهمت زدن و بی توجهی به حقوق شهروندان شویم و این کار با پایبندی رسانه به اخلاق حرفه‌ای محقق می‌شود.


جنتی با بیان این‌که دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار اجتماعی است، خاطرنشان کرد: دولت باید از رسانه‌ داری اجتناب کند در حالی که امروز بیشتر نشریات دولتی هستند و باید به تدریج آنها را خصوصی سازی کنیم. دولت معتقد است امور نظارتی را با موازین حقوقی به صنف روزنامه‌نگاری واگذار کند؛‌ از این‌رو به دنبال تقدیم لایحه سازمان نظام صنفی رسانه‌ای به مجلس شورای اسلامی است.


وی ادامه داد: البته خوشبختانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که حدود 4 سال معوق مانده بود از سوی کمیسیون فرهنگی تصویب و تقدیم دولت شده که فکر می‌کنم در یک هفته آینده به تصویب دولت برسد. در این صورت دولت بیشتر در برابر رسانه‌ها و مطبوعات پاسخگو می‌شود./993/پ200/ج

ارسال نظرات