۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۲۵۷
حجت‌الاسلام هاشمی نژاد:

دروغ عامل بیچارگی بشریت است

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور زبان را مایه همه فتنه‌ها و بلاها دانست و با اشاره به این‌که اساتید اخلاق بیش از 140 گناه را نسبت به زبان نوشته‌اند، گفت: دروغ شایع‌ترین گناه زبان است.
حجت الاسلام هاشمي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هاشمی نژاد امروز همزمان با تاسوعای حسینی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در مؤسسه انصارالحسین(ع) تهران، با اشاره به آیات شریفه «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» و «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا»، ابراز داشت: خالق سبحان در مصحف شریفش قرآن، در اواخر سوره فرقان، در ارتباط با عبادالرحمن 12 ویژگی بیان می‌فرماید.

وی به آیه شریفه «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَامًا» اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن می‌فرماید جهنم هفت در دارد؛ برخی مفسرین می‌گویند این هفت در به همین اعضای هفت‌گانه انسان(چشم، گوش، زبان، دست، پا، شکم و دامن) اشاره دارد، اگر انسان اعضای هفت‌گانه را حفظ کند، در جهنم را به روی خود بسته است.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد با بیان این‌که بسیاری از انسان‌ها از در چشم و با نگاه حرام به جهنم می‌روند، زبان را مایه همه فتنه‌ها و بلاها دانست و با اشاره به این‌که اساتید اخلاق بیش از 140 گناه را نسبت به زبان نوشته‌اند، دروغ را شایع‌ترین گناه زبان دانست.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد گفت: پیامبر اکرم(ص) مجلس مهمی داشتند و با شیر و خرما از مهمانان خود پذیرایی می‌فرمودند، به برخی از بستگان فرمودند بخورید، گفتند یا رسول‌الله میل نداریم، ایشان فرمودند بین گرسنگی و دروغ را برای خود جمع نکنید، بدان معنا که اگر به غذایی میل دارید و می‌گویید میل ندارم، این هم دروغ است، گفتند مگر ملائکه اینها را هم می‌نویسند؟ فرمودند بله حتی دروغ‌های کوچک را می‌نویسند.

وی با اشاره به حدیثی مبنی بر این‌که کسانی که منافقانه با هم ملاقات می‌کنند، در قیامت وارد می‌شوند درحالی‌که دو زبان از آتش در دهان‌شان است، نفاق درونی مردم با یکدیگر را یکی از عوامل مهم مستجاب نشدن دعا مطرح کرد.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد بیان داشت: امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرمایند؛ همراه پدرم از مسجد به خانه آمدیم، یک نفر از دوستان پدرم همراهمان آمد، نزدیک درب خانه که رسیدیم، پدرم هیچ تعارفی به او نکرد، در خانه به ایشان عرض کردم خوب نبود تعارف می‌کردید؟ فرمودند پسرم چرا سخنی را بگویم که دلم به آن تمایلی ندارد؟.

این واعظ برجسته صدق را بالاترین نعمت دانست و ابراز داشت: شیخ المحدثین جناب صدوق دید یکی از دوستانش در کوچه درحال راه رفتن است درحالی‌که مقداری علف به دست گرفته و گوسفندی را دنبالش می‌کشاند، ایشان گفت؛ از امروز دیگر با تو رفاقتی ندارم، شخص علت آن را پرسید، گفت؛ انسانی که به حیوانی دروغ بگوید، قابل رفاقت نیست.

وی گفت: پیش از انقلاب یکی از مجله‌های کثیرالانتشار سؤالی را مطرح کرده بود مبنی بر این‌که عامل عقب افتادگی ما چیست؟ یک طلبه خوش ذوق از قم 14 صیغه کذب را صرف کرده و برای این مجله فرستاده بود، برنده هم شده بود، بدان معنا که عامل عقب افتادگی ما دروغ گفتن است.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد دروغ را عامل بیچارگی بشر دانست و ابراز داشت: محدث قمی در سکرات مرگ بسیار گریه می‌کرد، علت را پرسیدند، گفت من در همه دوران عمرم یک دروغ مصلحتی گفتم، اگر خداوند در قیامت توجیه مرا برای این دروغ نپذیرد، جواب او را چه بدهم؟.

این واعظ برجسته با اشاره به حدیثی مبنی بر این‌که طعم ایمان را نمی‌چشد، کسی که دروغ را هم جدی و هم شوخی ترک نکند، بیان داشت: یکی از بزرگان را در عالم بزرخ دیدند، گفت شوخی‎‌های‌مان را هم جدی نوشته‌اند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی بسیار مرد وارسته‌ای بود، من بیش از سی سال با او رفیق بودم، می‌گفت پدرم آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی بسیار علاقه داشت که لات و لوت‌ها تربیت شوند، آنها پای منبرش می‌آمدند، یک روز در منبر گفت ای قمار بازی که در قمارت هم کلک نمی‌زنی و صدق داری، اول خدا دست تو را می‌گیرد و توبه می‌دهد زیرا در حرامت هم صدق داری./956/پ202/ب3

ارسال نظرات