۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۲۴۵۲۳

آرامش روانی کودک‌ مهم ترین خواسته اسلام از والدین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تربیت کودک در سایه امنیت و آرامش فراهم می شود، گفت: ایجاد بسترهای آرامش کودک مهم ترین خواسته اسلام از والدین است.
کودک قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد، استاد حوزه و دانشگاه بیرجند و عضو شورای شهر بیرجند، در سلسله نشت های خانواده متعالی در دفتر امام جمعه بیرجند با بیان این که اسلام بر آرامش کودک در هفت سال اول زندگی کودک توجه ویژه ای دارد و برای تربیت کودک شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است، گفت:  برنامه‌های اسلام پس از طلاق و جدایی والدین هم در راستای تامین آسایش کودک ادامه دارد به صورتی که در هفت سالگی که کودک به حفاظت‌های خاص مادرانه نیاز دارد حضانت را به مادر می دهد و از زمانی که کودک به یک پشتوانه عاطفی و اقتصادی نیاز دارد نگهداری کودک را بر عهده پدر می گذارد.

 

وی با بیان این که اسلام در بعد عاطفی و محبت توجه ویژه ای به کودکان دارد، گفت: والدین باید بدانند محبت از اساسی ترین نیازهای کودک است و تجربه های پزشکی نشان داده در زمانی که کودک بیمار است اگر به او محبت شود خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند و از طرف دیگر رشد کودک در گرو محبت والدین است.

 

عضو شورای شهر بیرجند با بیان این که یکی از مسائل حوزه کودکان که در مباحث دینی مطرح شده بحث کودک‌آزاری است به‌گونه‌ای که اسلام در نخستین توصیه های خود به والدین می گوید که با فرزندان خود به لطافت رفتار کرده و با آنها لجبازی نکنند.

 

حجت الاسلام عبد الرزاق با بیان این که اسلام به همین توصیه‌های اخلاقی اکتفا نکرده است، گفت: اگر والدینی در این زمینه مراعات حق فرزند خود را نکنند قاضی می‌تواند به عدم صلاحیت حضانت حکم کرده و بعد حکومت اسلامی موظف است بهترین راه را برای حفاظت از کودک بیابد و از کودک نگهداری کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه یکی از مهم ترین دستورات اسلام در حیطه رفتار با خردسالان را  تربیت جنسی آنها عنوان کرد و گفت: هرچند تا قبل از سن آگاهی کودک بر تفاوت‌های جنس مخالف هیچ منعی وجود ندارد اما پس از این سن جدایی فرزندان دختر و پسر هنگام خواب باید رعایت شود و والدین باید سعی کنند از همان ابتدا دختران خود را منطبق با الگوهای زنانه و پسران خود را متناسب با فعالیت های مردانه تربیت کنند.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق با اشاره به این که یکی دیگر از دستورات اسلام درباره تربیت جنسی کودک آموزش به وی در زمینه اجازه خواستن برای ورود به اتاق اختصاصی والدین به‌ویژه در زمان‌های خاص خلوت والدین است، گفت: کودک باید از همان ابتدا با الگوهای تربیتی خاص اسلام آشنا شود زیرا کودکی در بزرگسالی زندگی سعادتمند خواهند شد که والدینش از همان ابتدا او را بر مبنای الگوهای اسلامی تربیت کنند.

 

وی یادآور شد: اگر تربیت فرزند بر مبنای الگوهای اسلامی انجام شود دیگر نیازی به نهادهای نظارتی و فرهنگی نخواهد و صرف هزینه های گزاف نخواهد بود بنابراین والدین باید در کنار توجه به نیازهای مادی کودک به نیازهای روانی و عاطفی او هم توجه داشته باشد تا کودک آنها از نظر روانشناسی و تربیتی انسان سالمی باشد./968/پ202/ب4

ارسال نظرات