۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۲۲۴۲۴۶

برگزاری مراسم تعزیه خوانی و عزاداری جمعه نشلجی ها در مشهداردهال

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد برگزاری مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها در مشهد اردهال کاشان گفت: مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها پنجشنبه شب با سخنرانی حجت الاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات استان البرز آغاز می شود.
مراسم تعزيه خواني و عزاداري جمعه نشلجي ها در مشهداردهال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، غلام عباس اعتمادی پور مسؤول ستاد برگزاری مراسم جمعه نشلجی ها دوشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: مراسم عزاداری هفتمین روز از شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در سومین جمعه از مهرماه از ساعت 6 صبح روز جمعه 18 مهرماه با پیاده روز اهالی روستای نشلج در مسیر 8کیلومتری این روستا تا مشهد اردهال برگزار و در طی مسیر در ایستگاه های صلواتی از عزا داران پذیرایی می شود.

 

وی برگزاری مراسم تعزیه خوانی را دومین مراسم این روز اعلام کرد و گفت: بعد از مراسم پیاده روی، اجرای تعزیه در شرح حال مبارزه علی بن محمد باقر(ع) و چگونگی شهادت حضرت ساعت 8 صبح روز در محل زیارت شاهزاده حسین در جوار آستان مقدس سلطانعلی ابن باقر(ع) توسط گروه تعزینه خوانی روستای نشلج برگزار می شود.

 

مسؤول ستاد برگزاری مراسم جمعه نشلجی ها یاد آورشد: تعزیه خوانی روز جمعه نشلجی ها سمبل مراسم عزاداری در هفتمین روز شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر فرزند بلافصل امام محمد باقر(ع) است.

 

اعتمادی پور یاد آورشد: مراسم عزاداری هفتمین روز از شهادت امامزاده سلطانعلی ابن باقر(ع) معروف به جمعه نشلجی ها از ساعت 9 صبح روز جمعه 18 مهرماه در سومین جمعه از مهرماه همراه با مداحی میثم مطیعی مداح بیت رهبری و سخنرانی مهدی چمران رییس بنیاد چمران شناسی و عضو شورای شهر تهران برگزار خواهد شد.   

 

وی در ادامه از تشکیل چهار کمیته برنامه ریزی و تهیه محتوا،  مالی و تجهیزات، اجرایی و فرهنگی و تبلیغات در ستاد برگزاری مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها خبرداد و یاد آورشد: درهر یک از این کمیته ها  3 نفر فعالیت دارند و طی سال 7 جلسه برای بررسی مشکلات برگزار می کنند.

 

مسؤول ستاد برگزاری مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها از پیگیری ثبت ملی مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها در مشهدارهال خبرداد و گفت: ستاد برگزاری مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها به دنبال ثبت ملی مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها است.

 

اعتمادی پور در مورد چگونگی عزاداری جمعه نشلجی ها گفت: مردم نشلج از ابتدای شهادت علی بن باقر(ع) همه ساله هفتمین روز شهادت این امامزاده واجب التعظیم را در سومین جمعه از مهرماه با برگزاری مراسم تعزیه در بیرون از صحن شاهزاده حسین و عزاداری سنتی حضرت در آستان مقدس علی بن باقر(ع) برگزار می کنند.

 

وی یاد آورشد: مراسم تعزیه واقعه کربلای اردهال را به صورت مفصل از ابتدای دعوت از سفیر ولایت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) تا زمان شهادت به تصویرمی کشد.

 

وی در مورد چگونگی شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) گفت: وقتی خبر جنگ حضرت با کفار به مردم نشلج می رسد مردم این روستا برای یاری ایشان به طرف محل جنگ رفته و 300 نفر در رکاب حضرت به شهادت می رسند که از این تعداد 7 شهید در تکیه حضرت علی اکبر روستای نشلج دفن می شوند.

 

اعتمادی پور یاد آورشد: بعد از اینکه متولی تکیه حضرت علی اکبر در سال 40 شمسی از دنیا می رود تصمیم گرفته می شود جسد او را در تکیه حضرت علی اکبر دفن کنند لذا بعد از حفر قبر به جنازه ای کاملا سالم که یکی از شهدای در رکاب سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) بوده است برخورد می کنند.

 

مسؤول ستاد برگزاری مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها گفت: سنگ قبر هایی که روی خاک این شهدا بوده است طی ادوار مختلف به سرقت رفته است.

 

روستای نشلج در 45 کیلومتری غرب کاشان با طبیعتی بکرکوهستانی و آب و هوای ییلاقی با 2هزار و 142 نفر جمعیت در قالب 670 خانوار ثابت است که این جمعیت در تابستان ها و ایام ویژه سال از جمله مراسم هفتمین روز شهادت علی بن باقر(ع) به 3 برابر افزایش می یابد، این روستا  25 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و اسلام نموده است./1307/پ203/ب

ارسال نظرات