۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۱۹۶۹۶
سخنران حرم حضرت عبدالعظیم:

بزرگان دین طلب حاجات معنوی از امام را در اولویت می دانستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسال دینی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای حاجات کوچک دنیوی و مادی از مقام معصوم کار صحیحی است گفت: خود ائمه اطهار(ع) اجازه این امر را داده اند ولی هنگامی که حاجات اولویت بندی می شود مشاهده می کنیم که بزرگان معنویات را ارجح می دانند.
حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی تاج لنگرودی شب گذشته در جمع با شکوه زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام که به مناسبت شب میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام گرد هم آمده بودند ضمن بیان احکام شرعی به شرح معنای کرامت و ارائه نمونه هایی از این خصوصیت اخلاقی در برخورد علما و ائمه اطهار(ع) پرداخت.


حجت الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به اینکه گاهی اعمال ماوراء الطبیعه برخی افراد به عنوان کرامت مطرح می شود گفت: آیت الله مجتهدی تهرانی همواره می گفتند «گر به روی آب روی، خسی. اگر روی هوا روی، مگسی. گر بر سر نفس خود امیری کسی» و معتقد بود که کرامت باید در اوج این تواضع صورت پذیرد.


وی در تعرف کرامت اظهار داشت: کرامت یعنی امور سخت اخلاقی که از عهده هر کس برنمی آید. در روایتی آمده است که حضرت امام رضا(ع) در حمام مشغول استحمام بودند که شخصی ناشناس از امام تقاضا کردند تا پشت وی را کیسه بکشند. راوی میگوید وقتی من این صحنه را دیدم و حضرت را به آن شخص ناشناس معرفی کردم، امام بلافاصله در پاسخ به من گفتند برادری از من تقاضایی کرد و من استجابت کردم و وقتی امام احساس کردند که فرد ناشناس ممکن است ابراز پشیمانی کند به گونه ای با وی به صحبت پرداختند که وی متوجه نشد امام همچنان در حال استحمام او است.


این مبلغ دینی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای حاجات کوچک دنیوی و مادی از مقام معصوم کار صحیحی است گفت: خود ائمه اطهار(ع) اجازه این امر را داده اند ولی هنگامی که حاجات اولویت بندی می شود مشاهده می کنیم که بزرگان معنویات را ارجح می دانند.


وی ادامه داد: خواستن حاجات کوچک نه تنها منع نشده بلکه در روایت آمده است. امام مجتبی علیه السلام هنگامی که حاجت دنیوی و کوچک فردی را دادند خطاب به وی فرمودند: اگر دوباره دچار مشکلی شدی به ما مراجعه کن.
حجت الاسلام تاج لنگرودی مهمترین نکته در طلبیدن حاجات کوچک و بزرگ از ائمه را روا شدن حاجات به همراه حفظ آبرو عنوان کرد.


گفتنی است، در ادامه این مراسم که به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی در مصلای بزرگ ری برگزار شد مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی در وصف حضرت امام رضا علیه السلام پرداختند. در پایان این مراسم نیز خطبه عقد یک زوج جوان از سوی حجت الاسلام تاج لنگرودی جاری شد./9667/202/ع
 

ارسال نظرات