۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۶
کد خبر: ۲۱۹۳۲۹
استاد حوزه و دانشگاه:

کرامت بخشی کودکان سبب گرایش آنان به سمت معنویت می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه از جمله راهکارهای تشویق کودکان به سمت نماز را بزرگ دانستن آنان بیان کرد و گفت: خانواده ای که از کودکی به فرزند خود شخصیت و کرامت انسانی ببخشند، سبب می شود تا این کودک همه صفات کمال را به دست آورده و در بزرگسالی در مقابل عبادت الهی سرتسلیم فرود آورد.
تربيت کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی دهشتی استاد حوزه و دانشگاه در نشست یک‌روزه خانه های بهشتی با موضوع نماز که با همکاری واحد خواهران کانون های فرهنگی مساجد شهرستان نجف آباد عصر دیروز در مسجد کاظمیه این شهر برگزار شد، اصل کرامت را اصل زمینه ساز ساخته شدن شخصیت هر فرد برشمرد و گفت: ایجاد کرامت در مرتبه نخست بین والدین و در مرتبه بعد باید در مورد کودکان عملی شود.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر که فرمودند، اکرموا اولادکم بیان داشت: کرامت بخشی کودکان سبب بروز حس پرستش و عبادت در آنان در سنین بالاتر خواهد شد و باید در راستای اصل کرامت دیگر اصول زمینه ساز نیز ایجاد کنیم و سخت شدن انجام عبادات بر اثر برهم خوردن فطرت در شخصیت فرد از همان سنین کودکی ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام دهشتی نماز را رأس همه امور زندگی فرد بیان داشت و افزود: نماز به مانند سر در بدن انسان است که  زندگی و حیات هر فردی به آن وابسته است و همین نقش را نماز در زندگی انسان دارد که غفلت و نبود آن در زندگی سبب از میان رفتن شخصیت انسان خواهد شد.

 

وی در ادامه بیان داشت: زمانی که اساسی ترین نیاز انسان، یعنی پرستش مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد و شخص نیازهای غیرضروری و مادی خود را در اولویت اول زندگی بداند، از نیازهای ضروری فاصله گرفته و تنها به آسایش و رفاه می رسد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: اشتباه ما از آن جا شروع می شود که آسایش و رفاه را هم معنای آرامش دانسته ایم در حالی که امور مادی تنها سبب آسایش و رفاه خواهد شد، و هیچ آرامشی به دنبال ندارد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وجود هماهنگی میان پدر و مادر در خانواده که به عنوان اصل هماهنگی بیان می شود، از جمله اصول اساسی در تشویق به نماز است و گاهی مواقع عدم تفاهم و هماهنگی میان والدین، سبب دوری فرزندان از مسائل عبادی می شود.

 

حجت الاسلام دهشتی در ادامه بیان داشت: مهم ترین مشکل ما در زندگی امروز، آموزش را محور تریبت قرار داده ایم در حالی که رفتار و اعمال والدین خود بهترین نحوه آموزش در کودکان است و زمانی که والدین در مدیریت زندگی دچار خطا و اشتباه هستند، نباید انتظار برخورد درست را از فرزندانشان داشته باشند و زمانی معنای واقعی ارزش نماز برای کودک آشکار می شود، که در رفتار والدین بروز و ظهور داشته باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه از دیگر شیوه های مهم در ترغیب کودکان به نماز را اصل رفق و مدارا بیان کرد و گفت: بیان نرم و رفاقت گونه درباره مسائل عبادی و جواب دادن به سوالات دینی کودکان در حد فهم و درک و با توجه به سنشان بیشترین تأثیر را در ترغیب کودکان به سوی عبادت می کند.

 

حجت الاسلام دهشتی در ادامه از اصول مهم دعوت به نماز در کودکان را اصل تسهیل بیان کرد و گفت: در اصل تسهیل والدین باید سعی کنند که امر نماز را برای فرزندان خود از یک امر اجباری و انجام با زور دوری کنند و سعی کنند به گونه ای با رفتار و حرکات خود کودک را به سوی نماز دعوت کنند. 

 

وی در ادامه بیان داشت: غفلت از امور معنوی سبب بروز اضطراب، استرس و انواع بیماری های روحی و روانی در محیط خانواده و اجتماع خواهد شد و این تنها بر اثر جایگزین شدن امور غیرضروری به جای امور ضروری در زندگی است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات