۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۱۹۰۵۵
استاد معارف و علوم دینی تأکید کرد؛

فعالیت های فرهنگی با محوریت خانواده ها انجام شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور، گفت: برای اثرگذاری مناسب لازم است فعالیت های فرهنگی و مذهبی با محوریت خانواده ها انجام شود.
فرهنگ مظلوم

عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با بیان این که امروزه توجه به تربیت قرآنی و به ویژه توجه به سبک زندگی قرآنی در تمام مراحل زندگی و در همه جنبه‌ها از ضروریت‌های اساسی است، اظهار کرد: این مهم می باید مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار گرفته تا با تلاش و همت مسؤولان و اهل قرآن در فرهنگ‌سازی قرآنی، میسر شود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر کسی به وادی قرآن قدم بگذارد خداوند رزق و روزی را به او می‌دهد، افزود: خداوند با قرآن همه مشکلات را حل می‌کند و انسان می‌تواند به‌ وسیله این کتاب گشایش مشکلات خود را از خداوند بخواهد، بنابراین هر اندازه بتوانیم مباحث قرآنی را برای مردم شکوفا کنیم؛ برکات وافر آن در زندگی آنها بیشتر راه می یابد.

 

کیفی بجستانی با بیان این که برای به سرانجام رساندن هر کاری باید فرهنگ‌سازی در اولویت آن قرار گیرد، بر نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی و دینی و اقدامات فرهنگی به‌عنوان زیرساخت جامعه اسلامی تأکید کرد.

 

وی افزود: مسائل فرهنگی و هویتی باید از حاشیه و انزوا درآمده و به متن جامعه و درون خانواده‌ها ورود یابد؛ چرا که کار فرهنگی و اقدام عملی در این زمینه در کنار ارائه برنامه‌های فرهنگی مناسب، معنا پیدا می‌کند.

 

کیفی بجستانی تصریح کرد: برای اثرگذاری مناسب لازم است فعالیت های فرهنگی و مذهبی با محوریت خانواده ها انجام شود.

 

این مدرس دانشگاه گفت: امروزه با گسترش روز افزون تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت غیرمستقیم بیشتر خانواده‌ها را مورد هجوم قرار داده، شناسایی آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مهم و ضروری است تا بدین نحو با ارائه راهکارهای لازم به صورت عملیاتی برای رفع این بحران و حل معضلات تلاش شود.

 

وی افزود: در حال حاضر برنامه‌های تولیدی ماهواره خطرناک‌ترین تهدید فرهنگی جامعه است که از سوی استکبار جهانی برای انحطاط اخلاقی و سقوط هویت دینی جامعه اسلامی ایران طراحی و اجرا شده است.

 

کیفی بجستانی با اشاره به الگوسازی به‌عنوان یکی از راه‌های محبت اهل بیت برای خود گفت: لازم است رفتار و سنت پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به‌عنوان الگو قرار گیرد تا بتوانیم در مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمنان عملکرد موفقی داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: برنامه‌های ماهواره ارزش‌های خانوادگی و هویت جوانان کشور را نشانه گرفته است و باید برای مقابله با این ابزار جنگ نرم با هوشیاری کامل عمل شود؛ چرا که دشمنان با برنامه ‌ریزی و صرف هزینه‌های کلان برای دستیابی به اهداف خود تلاش می‌کنند.

 

کیفی بجستانی اظهار داشت: یکی از بزرگترین آسیب‌ها در جامعه ما مسأله ماهواره بوده که تبدیل به معضلی خانمان سوز شده است و باید در این زمینه هر کاری که می توانیم انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه شبکه های ماهواره‌ای تاثیر بسزایی در ایجاد انحرافات اخلاقی دارند، گفت: ماهواره‌ها که امروزه به دجال زمان نیز معروف شده‌اند سعی در عادی جلوه دادن کارهای ضد دینی و ضد اخلاقی دارند؛ به گونه ای که این امور به صورت آرام در شخصیت افراد نفوذ پیدا کرده و تاثیرات منفی را بر زندگی فردی و اجتماعی آنها می‌گذارند.

 

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: اگر بتوانیم به دستورات دین اسلام به صورت فردی و اجتماعی عمل کنیم و آن را توشه راه خویش قرار دهیم؛ جامعه ای آرمانی می‌سازیم که در آن همه برادرانه و با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر نگاه به دین، نگاه مادی‌گرایی باشد گرایش اخلاقی نیز مادی می‌شود، اگر نگاه به دین نگاه سکولار باشد گرایش اخلاقی نیز سکولار می‌شود و اگر نگاه به دین؛ دین‌محور باشد اخلاق نیز اخلاق جامع و کاربردی می‌شود و به همین دلیل همه باید سعی کنیم نگاه خود را از مادی گرایی و سکولاریسم به سوی دین محوری تغییر دهیم./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات