۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۱۶۶۵۳

تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن در ایران منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن و خانواده در ایران از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به انتشار رسید.
تحليلي بر مهم‌ترين مسائل زن

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران علی غلامی معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: این کتاب مشتمل بر 12 بیانیه تحلیلی است که مرکز تحقیقات زن و خانواده از سال 81 تا 92 هر سال به مناسبت فرارسیدن روز زن منتشر کرده است.


وی عناوین این بیانیه‌ها را شامل چالش‌های زنان در جامعه اسلامی - راهکارهای گسترش فرهنگ فاطمی، زنان و کارامدی خانواده، زنان و بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازخوانی هویت زنانه، آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده، فرهنگ عفاف و حجاب، خانواده و دولت، بازتولید خانواده ایرانی، خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی جدید، دلالت‌ها و عوامل موثر بر کنش‌های خانواده ایرانی، گفتمان خانواده و تحولات جمعیتی ایران ذکر کرد.


غلامی با اشاره به اینکه مسئولیت تدوین هر 12 بیانیه بر عهده حجت‌الاسلام محمد‌رضا زیبایی‌نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بوده است، یادآور شد: معاونان پژوهشی وقت، سید‌جعفر حق‌شناس، محمد‌تقی کرمی‌قهی و امید پور‌حسرت و مشارکت علمی آقایان محمد‌تقی کرمی‌قهی، مجید دهقان، مهدی سجادی‌امین، مهدی سنجرانی، سید‌حسن طبیب‌زاده و فریبا علاسوند، زهره رجبیان، زهرا امین‌مجد، مریم مدملی، نرگس خدامی، سمیه حاجی‌اسماعیلی، مرحومه فاطمه سعیدی آرانی، فهیمه زارع چاهوکی، فاطمه قاسم‌پور، معصومه جیریایی شراهی، سمیه عرب‌خراسانی و زینب زاد‌سر نیز در تهیه این بیانیه‌های علمی همکاری داشته‌اند.


وی ادامه داد:‌ این مجموعه متناسب با نیاز جامعه علمی، کارشناسی و مدیریتی کشور و دانش‌پژوهانی تدوین شده است که مسائل زنان و خانواده را با حساسیت پی‌گیری می‌کنند.


معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآور شد: گرد‌آوری بیانیه‌ها در یک مجلد، علاوه بر آن‌که به عنوان مجموعه‌ای ارزش‌مند از توصیف‌ها و تحلیل‌ها در مهم‌ترین مباحث و موضوعات کنونی زن و خانواده ایرانی، برای پژوهش‌گران و کارشناسان و مدیران کشور سودمند است، زمینه‌ساز مطالعات درجه دوم نیز خواهد بود.


وی اظهار داشت: این‌‌که نهاد تخصصی حوزه به چه موضوعات و مسائلی حساس‌تر است و این حساسیت‌ها از چه قاعده‌ای پیروی می‌کند؛ مفاهیم، مبانی مورد استفاده و کلید‌واژه‌های اصلی و نقاط تمرکز این نهاد چیست؛ از چه زاویه‌ای مباحث جنسیتی و خانواده را فهم و تحلیل می‌کند و گرفتار چه آسیب‌ها و موانعی در فهم عینیت است، بخشی از این مطالعات است. از این رو متن بیانیه‌ها بی‌هیچ کم و کاستی انتشار یافته است تا از ارزش‌ استنادی بیش‌تر و امکان داوری بهتری برخور‌دار باشد.


وی اظهار امیدواری کرد: در آینده علاوه بر تحلیل وضعیت اجتماعی در قالب بیانیه‌های علمی شاهد تدوین بیانیه‌های آکادمیک ناظر به توصیف وضعیت نهاد علم در موضوعات جنسیتی و خانوادگی و ارائه آخرین تحولات علمی پیرامون موضوعات مورد نظر باشیم؛ چه آن‌که پیوند میان بیانیه‌های علمی ناظر به عینیت اجتماعی و بیانیه‌های آکادمیک می‌تواند به تحرک، نشاط و هم‌افزایی جامعه علمی کمک کند.


غلامی افزود: این اثر در 504 صفحه رقعی به قیمت 150 هزار ریال از سوی انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده منتشر شده است و علاقه‌مندان به تهیه آن می‌توانند به قم، بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، خیابان مالک‌اشتر، شماره 50 یا تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک 56، مراجعه یا با تلفن‌های 13-32907610(025) و 88983944(021) تماس برقرار کنند./978/د102/ق

ارسال نظرات