۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۱۴۷۳۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

استاد شهریار یکی از نمادهای مهم انقلابی ایران اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد شهریار از پرآوازه‌ترین سخن‌سرایان معاصر و از استوانه‌های زبان و ادبیات فارسی و آذری‌ است.
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی که با هدف تمهید مقدمات برگزاری همایش بین‌المللی استاد شهریار با محوریت علمی "فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار" ترتیب یافت، اظهار داشت: جایگاه ویژه‌ آذربایجان در تمام زمینه‌ها به ویژه شعر و ادب  بی بدیل است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیشینه‌ غنی آذربایجان در تحکیم شیرازه‌ شعر و ادب و پرورش عالمان و عارفان و شاعران برجسته‌ای که هر یک وزنه‌ای در عرصه‌ی شعر و ادب این مرز و بوم محسوب می‌شوند، بر همگان آشکار است.


وی بر اهمیت گرامیداشت یاد و نام اسطوانه‌های حوزه‌ی شعر و ادب تاکید کرد و افزود: استاد شهریار در هنر شعر و شاعری به کمک خلاقیت خارق‌العاده‌ای که داشت با بهره‌گیری از بی‌بدیل‌ترین بدایع به الفاظ صامت روحی سیال بخشیده و آثاری جاودانه خلق می‌کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اندیشه‌ استاد شهریار مشحون از سوژه‌هایی ناب و فاخر بود و سرودن اشعاری فاخر و گرانسنگ در حوزه‌های مختلف ازجمله انقلاب اسلامی از شاخصه‌های شعری وی محسوب می‌شد.


جنتی، استاد شهریار را یکی از نمادهای مهم انقلابی، ملی و مردمی ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: چکامه‌هایی که وی در حوزه‌ انقلاب اسلامی سروده مبین میزان تعهد و پاسداری وی از ارزش های اسلامی و ملی و نشان‌ دهنده‌ چیره‌دستی این شاعر شهیر در گنجاندن معارف زمان و واقعیت‌های جامعه در قالب شعر  بود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خواستار برگزاری شایسته‌ آیین‌ گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و استاد شهریار شد و بر دعوت و حضور شهریار‌شناسان از دیگر کشورها تاکید کرد.


همچنین در این دیدار علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گزارشی جامع و کامل از اقدامات صورت گرفته در برگزاری باشکوه این همایش ارائه کرد و گفت: همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار با محوریت موضوعاتی چون  آداب و رسوم ایرانی – اسلامی در آثار استاد شهریار، بازی های محلی در آثار استاد شهریار و قصه‌ها و داستان‌های محلی در آثار استاد شهریار برگزار می شود.


به گفته وی مقایسه آثار فولکوریک شهریار با نظایر بومی و خارجی، مردم گرایی در آثار استاد شهریار، بازتاب فولکلور آذربایجان، بازخوانی جامعه شناختی و روانشناختی منظومه حیدربابا، هویت شناسی اندیشه استاد شهریار، نوآوری های ادبی در آثار استاد شهریار، بررسی اندیشه های اجتماعی استاد شهریار، گردشگری فرهنگی و ادبی در آذربایجان‌شرقی و زمینه‌های تاریخی و جغرافیایی منظومه حیدربابا از دیگر محورهای همایش است./935/پ202/ج

ارسال نظرات