۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۱
کد خبر: ۲۱۳۴۵۷
استاد حوزه و دانشگاه:

نهج البلاغه دریای معارف ناب عرفانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نهج البلاغه کتابی ارزنده و والا بوده که باید در راستای فراگیری آن تلاش راسخی و استواری داشته باشیم، گفت: مفاهیم عالی و ماندگار آن با فطرت انسان گره خورده و از سرچشمه وحی مایه گرفته است.
نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید عبدالله فردوسی، استاد حوزه و دانشگاه، چهارشنبه شب در محفل انس با نهج البلاغه که با حضور اساتید، مربیان و پژوهشگران نهج البلاغه در بوستان نهج البلاغه شهرستان آمل برگزارشد با اشاره به این که نهج البلاغه پس از قرآن کریم، ممتازترین کتاب است، گفت: این کتاب که جز علی بن ابی طالب(ع) بشر دیگری نمی توانست آن را بر زبان جاری سازد و دایره المعارفی است که همه افراد بشر از هر گروهی می توانند از آن بهره گیرند.

 

وی، افزود: این اثر ارزشمند به همت عالم بزرگوار، «سید رضی» جمع آوری شد که فصیح ترین کلمات امام علی(ع) را از میان کتاب های دیگر، گلچین کرد و در این کتاب گرد آورد.

 

پژوهشگر نهج البلاغه با بیان این که امام علی(ع) در همه دوران زندگی پربار و نورانی خود سعی در هدایت دل ها و مغزها به سوی حقیقت و انسانیت و راه روشن الهی داشته است، تصریح کرد: آن حضرت در هر فرصت مناسبتی، با سخنرانی های اخلاقی و سیاسی و با نوشتن نامه های حکمت آمیز به ارزش های اخلاقی و انسانی اشاره می فرمود و راه و رسم زندگی سالم و صحیح را به بشر معرفی می کرد.

 

وی، تصریح کرد: امام علی(ع) پیشوا و سرور سخنوران است کلام او را به حق فروتر از کلام خالق و فراتر از کلام مخلوق دانسته اند که این امام بزرگوار در بردارنده ابعاد مختلف و ارزنده ای است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نهج البلاغه کتابی ارزنده و والا بوده که باید در راستای فراگیری آن تلاش راسخی و استواری داشته باشیم، بیان داشت: مفاهیم عالی و ماندگار آن با فطرت انسان گره خورده و از سرچشمه وحی مایه گرفته است.

 

حجت الاسلام فردوسی، ادامه داد: نهج البلاغه کتاب زندگی، اخلاق و رستگاری، سیاست و تکامل است که انسان باید در راستای فراگیری معارف و تعالیم والای آن اهتمامی شایسته داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، افزود: معارف نهج‌البلاغه را باید در زندگی بهره گیری کنیم و از دریای بزرگ معارف علوی بهره برده و فرصت‌ها را از دست ندهیم تا بتوانیم در سرای آخرت ره توشه ای ارزنده ای برای خود داشته باشیم.

 

حجت الاسلام فردوسی خاطرنشان کرد: باید شناخت و تحقیق در حوزه نهج‌ البلاغه در جامعه گسترش یابد چرا که بالاترین علوم الهی، مباحث اخلاقی، فلسفی، اعتقادی و فکری در نهج‌البلاغه بیان شده است.

 

وی با اشاره به این که پژوهشگران و اساتید باید به مقدمه کتاب که از سوی سید رضی نگاشته شده است تأمل و تفکر داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این مقدمه پس از حمد و ثنای الهی و درود بر محمد و آل محمد آورده است ستایش خدا را سزاست که حمد را بهاى نعمت‏‌ها و پناهگاه از بلاها و وسیله رسیدن به نعمت‏‌ها و بهشت جاویدان و سبب افزایش احسان و کرمش قرار داده است.

 

حجت الاسلام فردوسی به بخش دیگرمقدمه کتاب اشاره و تصریح کرد: درود بر پیامبر رحمت و پیشواى رهبران الهى و چراغ روشنى بخش امت که ریشه‌‌هاى وجودش بزرگوارى و درخت اصل و نسبش پر برگ و پر ثمر بوده است و درود بر اهل بیتش که چراغ‏‌هاى روشنى بخش تاریکى‌‏ها و وسیله نجات امت‌‏ها و نشانه‌هاى روشن دین و مرکز ثقل فضیلت و برترى است.

 

پژوهشگر نهج البلاغه با تاکید براین که تاکنون از سوی پژوهشگران ترجمه های گوناگونی بر نهج البلاغه صورت گرفته است، یادآورد شد: ترجمه کتاب نهج البلاغه از سوی استاد جواد فاضل آملی از کتاب های با ارزش است که کمتر کسانی توانستند این کتاب پرارزش رابا کلمات فصیح اینطور ترجمه کنند.

 

حجت الاسلام فردوسی با قدردانی از مؤوسسان مرکز فرهنگی مطالعاتی معارف علوی نهج البلاغه شهرستان که درشناساندن ابعاد وجودی نهج البلاغه تلاش می کنند، اضافه کرد: امام على(ع) تنها فردى است که از میان همه گذشتگانى که سخنى از آن ها به جا مانده به آخرین مرحله فصاحت و بلاغت رسیده و گفتار او اقیانوسى بیکرانه است که سخن هیچ بلیغی به پایه آن نخواهد رسید.

 

حجت الاسلام سید محسن موسوی، مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران نیز با تاکید براین که این مرکز فرهنگی به هیچ گروه و حزبی وابسته نیست، یادآورشد: برای انس و الفت با نهج البلاغه در قالب طرح های اردویی همراه با نشست های تخصصی برای خواهران دانشجو و دانش آموز در حال اجرا است که در گذشته برای براداران انجام شد./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات