۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۱۳۳۹۵
اندیشکده انگلیسی:

ایران در ۳۰ سال آینده جایگاه ویژه‌ای در منطقه خاورمیانه خواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ یک اندیشکده انگلیس تأکید کرد که کاهش تحریم‌ها علیه ایران و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند منجر به افزایش قدرت ایران به عنوان یکی از قدرت‌های عمده منطقه شود و سطح همکاری‌های بین‌المللی آن را افزایش دهد.
پرچم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز دکترین، مفاهیم و توسعه که اندیشکده‌ای  وابسته به وزارت دفاع انگلستان است در گزارشی تفصیلی به ارائه پیش‌بینی‌های خود از وضعیت جهان در نیمه اول قرن 21 پرداخته است. این گزارش با عنوان «روندهای استراتژیک جهان» چاپ شده است

 

در بخشی از این گزارش که به وضعیت موازنه قوا در خاورمیانه اختصاص دارد، تیم تحقیقاتی این اتاق فکر به جایگاه ایران پرداخته‌اند.

 

در این گزارش آمده است: به احتمال قوی در طی 30 سال آینده تحولاتی در زمینه موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه به وقوع خواهد پیوست. به‌طور مثال ممکن است پیشرفت‌هایی که اخیرا در روابط ایران و آمریکاا محقق شده است، در وضعیت کلی منطقه اثرگذار باشد. کاهش تحریم‌ها علیه ایران و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند منجر به افزایش قدرت ایران به عنوان یکی از قدرت‌های عمده منطقه گردد و سطح همکاری‌های بین‌المللی آن را افزایش دهد.

 

در ادامه آمده است: با این حال به احتمال زیاد وضعیت منطقه همچنان شکننده باقی خواهد ماند و امکان دارد روابط آمریکا و ایران نیز مجددا متشنج شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 مولفه‌های جدیدی با ورود خود به عرصه معادلات ژئوپلتیکی خاورمیانه، منطقه را دستخوش تحولات گسترده سازند. به طور مثال کاهش تقاضا برای سوخت‌های هیدروکربنی و جایگزینی آن با سایر منابع می‌تواند بر بازار فروش خاورمیانه تاثیر بسزایی داشته باشد./982/ب101/د

ارسال نظرات