۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۱۳۳۰۲
استاد حوزه علمیه:

تجمل گرایی سبب کم شدن خشوع انسان در برابر خدا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، با بیان این‌که زندگی مصرفی و تجمل گرایی، خشوع انسان را در برابر خداوند کم می کند، گفت: یاد مرگ و نداشتن آرزوهای طولانی، قلب را خاشع می کند.
تجمل گرایی سبب کم شدن خشوع انسان در برابر خدا می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، امروز در سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی» که در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) زهد را عاشقانه انتخاب کردند، چرا که می فرمایند: «به خدا قسم از دنیای شما طلایی ذخیره نکرده ام و در عوض لباس کهنه ام لباس دیگری آماده نساخته».

 

وی با اشاره به حکمت 103نهج البلاغه، ابراز کرد: خشوع، نرمش دل و تسلیم بودن در برابر حق است، اما قساوت، ضد خشوع است، از این رو زمانی که دل قسی شود، خشوع خود را از دست می دهد.

 

این کارشناس نهج البلاغه به ساده زیستی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی (ع)، ساده زیستی شدیدی داشتند، چرا که زندگی ایشان، کم هزینه بود و وسایل و امکانات بسیار ساده ای داشتند.

 

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه ساده زیستی حضرت علی(ع) مانع کارآمدی ایشان نبوده است، گفت: در صدر اسلام، مردم از فقر شدید برخوردار بودند، از این رو حضرت علی(ع) متناسب با شرایط خود، این گونه زندگی می کردند، ایشان متناسب با مستحق ترین فرد جامعه، خود را هماهنگ می کردند.

 

وی گفت: ما از مسؤولان خود انتظار نداریم، مانند حضرت علی(ع) زندگی کنند، بلکه انتظار داریم تفاوتی با دیگران داشته و سطح معنوی و ساده زیستی خود را بالاتر ببرند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: مسؤولان و نخبگان کشور، الگوی های فرهنگی جامعه هستند، از این رو آنها می بایست الگوی های خوب را ارائه بدهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه، «أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»، ابراز کرد: قلب خاشع، زمینه پذیرش حق را آسان می کند.

 

این کارشناس نهج البلاغه به نشانه های انسان خاشع اشاره کرد و گفت: انسان خاشع، در آشکار و نهان، مراقبت اعمال خود است، رفتاری زیبا دارد و اهل مناجات با پروردگار است.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: زندگی مصرفی و تجمل گرایی، خشوع انسان را در برابر خداوند کم می کند، و در مقابل یاد مرگ و نداشتن آرزوهای طولانی، قلب را خاشع می کند.

 

وی با اشاره به اینکه  اسلام نسبت به زن دیدگاه اعتدال دارد، گفت: از نظر اسلام زن، موجود ارزشمند و مقدسی است، شأن والای مادری تنها به زنان اختصاص دارد، چرا که او می تواند نقش بزرگی در تربیت انسان ها ایفا کند.

 

حجت الاسلام نظافت گفت: مؤمن اهل جهاد با نفس است، شیطان هوس های انسان را زیبا جلوه می کند، از این رو انسان پرهیزگار، هر لحظه نفس خود را سرزنش کرده، کنترلش می کند./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات