۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۱۳۰۴۵
امام جمعه شبستر:

سیره عملی ائمه توصیه به معروف و نهی از منکر بوده است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: سیره زندگی دومین امام شیعیان می تواند به عنوان سبک زندگی اسلامی الگوی همگان قرار گیرد.
ميلاد امام حسن(ع) مبارک باد

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت 15 رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: تمامی ائمه هدی چراغ‌های راهنما و کشتی نجات بشریت در دنیا و آخرت محسوب می شوند، در حقیقت تمام نیکی‌ها و صفات الهی در وجود ایشان تجلی یافته است.


وی با بیان این‌که سیره عملی ائمه اطهار توصیه به معروف و نهی از منکر بوده است، خاطرنشان کرد: آن بزرگواران پیش از سفارش خود از قبل مقید به اجرای آن معروف بودند و اگر کسی را نهی از منکر می کردند، قبلش آن منکر در زندگی‌شان دیده نمی شد، از این روست که تمامی توصیه های ایشان مورد قبول هر انسان آزاداندیش و حقیقت‌طلب است.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به صفات و القاب امام حسن(ع) یادآور شد: این‌که امام دوم شیعیان با عنوان کریم اهل بیت(ع) معروف است، به معنای آن نیست که دیگر ائمه هدی اهل کرم، جود و بخشش نبودند، بلکه حقیقت آن است که این صفت در وجود امام حسن(ع) بیشتر تجلی یافته است.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سیره زندگی دومین امام شیعیان می تواند به عنوان سبک زندگی اسلامی الگوی همگان قرار گیرد، گفت: سبک زندگی آن حضرت به قدری ارزشمند و قابل توجه است که علمای بسیاری از شیعه و سنی حتی سیوطی، یکی از علمای برجسته اهل سنت در کتاب تاریخ الخلفا به شرح سیره علمی امام حسن(ع) پرداخته است.


وی با اشاره به این‌که مورخان بر این مسأله که امام(ع) پس از جدش رسول خدا و پدرش على(ع) از همه مردم زاهدتر بوده است، اجماع دارند، گفت: چه خوب است سیره عملی آن بزرگوار الگویی برای زندگی ما قرار گیرد، چراکه سعادت همگان در گرو تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان مفسران حقیقی آیات قرآنی است.


امام جمعه شبستر با بیان این‌که بسیاری از فضائل و مکارم اخلاقی امام حسن که نشأت گرفته از جد بزرگوارشان حضرت رسول اکرم(ص) بوده است، تصریح کرد: روایات بسیارى از علاقه خاص رسول خدا به امام حسن‏علیه السلام وارد شده است؛ چنانکه نحوه ابراز محبت آن حضرت مانند پایین آمدن از منبر و بوسیدن ایشان و دوباره بر منبر رفتن نشانگر و جهت‏دار بودن این اظهار محبت است.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به این‌که کرامت امام حسن(ع) در کمتر کسی دیده شده است، گفت: کریم، کسى است که به صفت بخشش مزین باشد؛ یعنى، فردى که مال خویش را با آسانى و آرامش خاطر قبل از درخواست فرد نیازمند مى‏بخشد، در روایات آمده آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی‌اش را در راه خدا بخشیده است./935/ت302/ب

ارسال نظرات