۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۱۲۴۸۰
استاد حوزه علمیه قم:

نگاه انتقادی به اخلاق و رفتار خویش نخستین قدم خودسازی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: محاسبه نفس و نگاه انتقادی انسان به اخلاق و رفتار خود، نخستین و مهم ترین قدم خودسازی است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در کلاس اخلاق کارکنان سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) این استان، با اشاره به قول الحق به عنوان یکی از وظایف انسان‌ها اظهار داشت: باید کلام حق را بیان کرد اگر چه به ضرر انسان باشد که این نشان‌ دهنده مسلمان واقعی بودن است.
 
وی افزود: اگر سخن حق را از انسان بخواهند و آدمی از گفتن آن استنکاف کند، از نظر شرعی پذیرفته نیست؛ چرا که اسلام می‌خواهد مسلمانان حق‌مدار باشند و محور کار در جامعه اسلامی، حق باشد اگر چه به حسب منافع دنیا برای انسان ضرری را متوجه انسان کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که برخی افراد در هنگام خوشحالی و غضب رفتارهای متفاوتی با یکدیگر دارند گفت: اگر انسان گناه را ببیند اما ملاحظه کند و آن را با دیده اغماض بنگرد، کسی است که در حال رضا و خوشحالی، حق را ملاک نگرفته است و در برابر برخی هم در هنگام عصبانیت، سخنانی می‌گویند و اعمالی را انجام می‌دهند که به هرگز سزاوار فرد مؤمن نیست.
 
وی ادامه داد: در روایتی از وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌خوانیم که فرمودند هیچ انفاقی از ناحیه مؤمن بهتر از این نیست که انسان حق بگوید چه زمانی که عصبانی و چه زمانی که خوشحال است.
 
این استاد حوزه علمیه قم، به روایت دیگری از امیرمؤمنان اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان خطاب به فرزندشان فرموده‌اند که «تقوا را در هر حال حفظ کن، حق بگو در حال شادی و عصبانیت».
 
حجت الاسلام صالحی خوانساری فاصله گرفتن از حق را ضرری مهم برای انسان دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ بسیاری از فجایع، انحرافات و جنایات‌ها به سبب نگفتن حق در جای خود از سوی برخی افراد بوده است؛ امام و خلیفه و پیشوا بر روی زمین کسی است که خداوند او را تعیین کرده و پیامبر اکرم(ص) نصب کرده اما در جلسه‌ای می‌گویند آیا شهادت می‌دهید که در فلان روز و فلان جا حضرت محمد(ص) چه گفت و می‌گویند به یاد نمی‌آوریم.
 
وی با بیان این که بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) انسان نباید در حق‌گویی از مردم هراس داشته باشد، گفت: برخی افراد چاپلوس، سلاطین را به گونه‌ای تحریک می‌کنند که آن ها جسارت می‌یابند و جنایات فراوانی انجام می‌دهند، در حالی که به تنهایی و بدون حمایت دیگران قادر به انجام کار نیستند؛ نمونه چنین مسأله‌ای را در زمان طاغوت در ایران شاهد بودیم که گروهی متملق، گرد شاه را گرفته بودند.
 
این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان نباید در برابر شخص زورگو ساکت بنشیند و بهترین جهاد این است که انسان‌ها در مقابل زورگویان و غاصبان موضع بگیرند و اگر چنین می شد، هیچ گاه حق خلافت سلب صورت نمی گرفت.
 
حجت الاسلام صالحی خوانساری در ادامه ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای احیای فرایض دینی، دانست و گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای زدودن دل از هر گونه گناه و زشتی و خانه تکانی دل ها است؛ چرا که بزرگ ترین درس ماه رمضان، همان خودسازی است.
 
وی افزود: محاسبه نفس و نگاه انتقادی انسان به اخلاق و رفتار خود، نخستین و مهم ترین قدم خودسازی است که از این طریق فرد عیوب خود را به درستی و روشنی درک می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری، ماه رمضان را فرصتی برای احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر دانست و خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه انجام و عمل به بسیاری از تکالیف شرعی ما از جمله امر به معروف و نهی از منکر است که همه اینها از فیوضات و برکات این ماه است؛ چرا که اجرای امر به معرو ف و نهی از منکر با زبان روزه از فضیلت بیشتری برخوردار خواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به فرصت های طلایی نهفته در ماه رمضان، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن و نزول قرآن است و این ماه پرفضیلت فرصتی بسیار با ارزش برای تلاوت و درک و فهم معانی بسیار عمیق این کتاب الهی است.
 
مدرس حوزه علمیه قم به برگزاری مجالس و محافل قرآنی در مساجد تأکید کرد و گفت: گسترش مجالس و محافل قرآنی در جامعه و آشنایی مردم با آموزه های این کتاب انسان ساز سبب رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: گسترش آموزه های قرآن کریم در جامعه و زندگی مردم سبب توسعه معروفات و رفع منکرات در جامعه می شود و جامعه را در برابر هجمه های فرهنگی و ضد دینی دشمنان بیمه می کند./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات