۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۱۲۳۹۴
آیت الله سبحانی:

زنان در همسرداری از حضرت خدیجه الگو بگیرند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی همسرداری حضرت خدیجه(س) را الگویی بسیار مناسب برای زنان امروزی دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) مقام و ثروت خود را کنار گذاشت و با سختی‌های زندگی پیامبر(ص) همراه شد و همواره او را دلداری می داد.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم به تجلیل از شخصیت حضرت خدیجه(س) پرداخت و اظهار داشت: زنان دنیا از حضرت خدیجه الگو بگیرند؛ ایشان با وجود آن مقام و ثروتی که در میان قوم خود داشت بعد از جاری شدن خطبه عقد به پیامبر(ص) عرض کرد، خانه من خانه تو است و من کنیز تو هستم.

وی با اشاره به شرایط سختی که حضرت خدیجه(س) در شعب ابی طالب متحمل شد؛ گفت: شاید اگر برخی زنان امروزی بودند از همان ابتدا تقاضای طلاق می کردند و با خود می گفتند این چه همسری است که این چنین مرا گرفتار کرده است؛ 3 سال در آن شرایط سخت و تنها با خرما زندگی کرد و در آن دوران بسیار رنجور شد و بر اثر آن در گذشت.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در تشریح همراهی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) در دوران سخت آغاز بعثت،‌ ابراز داشت:‌ وقتی رسول خدا(ص) بعد از تحمل زخم و زبان مردم، سنگ پراکنی‌های آنها به خانه بر می گشت، حضرت خدیجه(س) ایشان را دلداری می داد و فضای خانه بهشت بود؛ اما برخی از مردان امروزی پس از تحمل خستگی و مشکلات بیرون به خانه می آیند تازه باید خود را برای تحمل رفتارها و حرف‌های همسرشان آماده کنند.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به جایگاه ویژه‌ای که حضرت خدیجه(س) نزد رسول خدا(ص) داشت، گفت: پیامبر(ص) سال دهم هجری را به خاطر وفات ایشان، عام الحزن نام گذاری کردند؛ در روایت است که پس از ایشان، پیامبر(ص) تا مدتها در خانه می نشست و کمتر بیرون می آمد؛ پیامبر(ص) حتی زمانی که به مدینه هجرت کرد نیز حضرت خدیجه(س) را فراموش نکرد.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: پیامبر(ص) هر از چندگاهی گوسفندی ذبح می کرد و به احترام حضرت خدیجه(س) همیشه بخشی از آن را به دوستان آن حضرت می دادند، عایشه ناراحت شد و گفت خدا بهتراز حضرت خدیجه(س) را به تو داده اما شما همچنان به یاد او هستید؟ رسول خدا(ص) پاسخ فرمود شما بهتر نیستید چراکه او زمانی که من یکه و تنها بودم به من ایمان آورد.

وی به بیان روایتی از رسول خدا(ص) پرداخت و گفت: حضرت می فرماید چهار زن سادات و سرور زنان جهان هستند؛ خدیجه(س)، فاطمه(س)، مریم(س) و آسیه(س)؛ همه مسلمان‌هانسبت به عظمت و جایگاه والای حضرت فاطمه(س) آگاه هستند و حضرت خدیجه(س) نیز کسی است که دنیا نظیرش را ندیده است.

این مرجع تقلید در توضیح جایگاه والای مریم(س) و آسیه(س)، ابراز داشت: در عظمت مریم همین بس که خداوند با وجود پاکی رحمش به او فرزندی عطا کرد و درخت خشک برای او خرما بوجود آورد؛ آسیه کاخ رویایی فرعون را برای کلمه لا اله الا الله ترک کرد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) ادامه داد: فرعون دستور داد آسیه(س) را به چهار میخ بکشند اما ایشان در آن حالت می گوید«نَجِّنى مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ».

تفسیر آیه ششم سوره زمر

استاد برجسته تفسیر قرآن در بخش دیگر سخنان خود به تفسیر آیه هشتم سوره زمر پرداخت و گفت: این آیه اشاره به این مطلب دارد که دین در درون بشر نهادینه شده است؛ تمام افراد به نوعی اعتقاد به خدا دارند و خداشناسی از درون انسان‌ها می جوشد؛ برخی افکار انسان اکتسابی است مانند تعلیم‌های معلم و برخی دیگر تمایلات، گرایش‌ها و ندای درونی است البته اگر شخص گوش شنوا داشته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی میل به نیکی، آگاهی و زیبایی را سه خواسته فطری انسان دانست و ابراز داشت: همه دانشمندان و روانشناسان غربی این سه گرایش درونی را قبول دارند اما اسلام گرایش دیگری را نیز به اینها اضافه کرده و آن میل به خداشناسی و توجه به عالم غیب است.

وی خاطرنشان کرد: حتی کافران نیز زمانی در آسمان هواپیمایشان دچار مشکل می شود و احساس خطر می کنند متوجه خدا می شوند زیرا این امر فطری است؛ در این شرایط غرور از وجود شخص می رود و به با حالتی رنگ پریده هرکس به نوعی خدا را صدا می زند.

این مرجع تقلید با اشاره به«فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ»گفت: هنگامی که در کشتی می نشینند خدا خدا می کنند اما برخی از انسان‌ها نامروت‌اند، وقتی به خشکی می رسند کارهای خود را از سر می گیرند و همه چیز را فراموش می کنند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در تشریح«إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ»ابراز داشت: وقتی انسان دچار یک ناراحتی جسمی یاروانی می شوند یارب یارب می گویند«ثُمَّ إِذا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِیَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ» آنگاه که نعمت به او داده شد، خدا را فراموش می کند؛ البته همه انسان‌ها این گونه نیستند که تنها در مواقع مشکلات خداشناس شوند و سپس فراموش کنند.

استاد برجسته تفسیر قرآن به توضیح«وَ جَعَلَ لِلَّهِ أَنْداداً لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِهِ»پرداخت و گفت: اینها در کشتی موحد می شوند اما همین که به خشکی رسیدند برای خدا مثل و مانندهای متفاواتی را در نظر می گیرند و از راه خدا گمراه می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی در تفسیر«قُلْ تَمَتَّعْ بِکُفْرِکَ قَلیلاً إِنَّکَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ» بیان داشت: خدا می فرماید 60 سال کمتر یا کمی بیشتر عمر نمی کنید طولی نمی کشد که به نتیجه عمل خود در دوزخ می رسی؛ نه ایمان و نه کفر شما هیچ کدام به نفع خدا نسیت.

وی با بیان این که در دوران رضا خان، وزیری ادعا می کرد که هزار دلیل برای عدم وجود خدا دارد، گفت: غرور او را فرا گرفته بود اما روزی به مورد خشم رضا خان قرار گرفت و به زندان رفت؛ دوستش می گفت وقتی به ملاقات او در زندان رفتم دیدم موحد و خداپرست شده است؛ در راحتی منکرند اما دچار سختی‌ و مشکل شدند و پرده‌ها کنار رفت موحد می شوند./928/پ202/ج

ارسال نظرات