۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۲۱۱۲۸۴
از ابتدای سال جاری؛

41 وقف جدید در شهرهای مختلف خراسان شمالی به ثبت رسید

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در بهار امسال شمار وقف های جدید انجام شده در این استان به نسبت مدت مشابه پارسال دو برابر شد.
نشست اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي حجت الاسلام سهرابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به این که در حال حاضر در این استان چهار هزار و 538 موقوفه با 9 هزار و 41 رقبه ثبت شده وجود دارد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان بهار نیز 41 وقف جدید در شهرستان های مختلف خراسان شمالی به ثبت رسید.

 

به گفته وی این تعداد وقف جدید به نسبت بهار پارسال که در مجموع 20 وقف جدید در آن مدت ثبت شده بود؛ افزایش دوبرابری داشته است.

 

حجت الاسلام سهرابی وقف های جدید انجام شده در استان خراسان شمالی را شامل زمین زراعی، واحد تجاری و منزل مسکونی عنوان کرد و افزود: این موقوفات با نیت روضه سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسم های مربوط به حضرت فاطمه(س)، انجام اقدامات عمرانی در امامزاده ها و ... وقف شده اند.

 

وی اظهار داشت: ارزش مالی وقف های جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی بیش از 20 میلیارد ریال برآورد شده و بر اساس برنامه قرار است طرح های درآمدزایی در راستای نیات خیر واقفان در این موقوفات نیز اجرا شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی از 41 وقف جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی در فصل بهار سال جاری 14 وقف در شهرستان اسفراین، هشت وقف در فاروج، هفت وقف در بجنورد، شش وقف در شیروان، سه وقف در مانه و سملقان و سه وقف نیز در شهرستان جاجرم ثبت شده اند.

 

وی با اشاره به رشد 50 درصدی وقف در خراسان شمالی؛ برگزاری طرح های سوگواره یاس نبوی در استان و توصیه به وقف در این زمینه، برپایی همایش های ترویج وقف در مرکز و شهرستان های خراسان شمالی، تبلیغات محیطی در زمینه وقف و ... را از جمله دلایل افزایش شمار وقف های جدید ثبت شده در این استان ذکر کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با بیان این که بهترین راه حفظ و صیانت از موقوفات اخذ اسناد مالکیت برای آنها است، افزود: اکنون از چهار هزار و 538 موقوفه موجود در استان خراسان شمالی، دو هزار و 82 مورد از آنها دارای سند مالکیت هستند.

 

وی با اشاره به تکلیف برنامه ای در حوزه اخذ سند مالکیت موقوفات، افزود: در این راستا در سال گذشته برای 200 موقوفه فاقد سند در خراسان شمالی اسناد مالکیت اخذ شد.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی امسال نیز سنددار کردن 383 موقوفه دیگر به عنوان تکلیف برنامه ای برای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده و امید می رود تا پایان سال بیش از این تعداد اسناد مالکیتی موقوفات اخذ شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی هدف از اخذ اسناد مالکیتی برای موقوفات را تثبیت موقوفه ها، جلوگیری از تعرض، حفظ حقوق موقوفات و عمل به نیات خیر واقفان ذکر کرد.

 

وی هزینه تمام شده برای اخذ سند مالکیت برای هر موقوفه را حدود پنج میلیون ریال اعلام کرد و گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی مساعدت های مالی مناسبی برای آن دسته از واقفانی که خود اقدام به اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات خود می کنند؛ در نظر گرفته است.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: تلاش می شود تا تمام موقوفات موجود در استان خراسان شمالی سنددار شوند و با توجه به این که همواره موقوفات جدیدی به تعداد موجود اضافه می شوند؛ طرح اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات همیشه ادامه خواهد داشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح های درآمدزایی در موقوفات خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر در هر کدام از شهرستان های هشت گانه استان، طرح های درآمدزایی برای موقوفات مشخص شده و در صورتی که سرمایه گذاری مایل به فعالیت در این زمینه باشد اداره کل اوقاف و امور خیریه نهایت همکاری را خواهد داشت.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در حال حاضر از بیش از 9 هزار رقبه موجود در خراسان شمالی، هفت هزار و 313 مورد شامل 85 درصد کل رقبات استان منفعتی هستند و درآمدهای حاصل شده از آنها برای اجرای نیات خیر واقفان هزینه می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اظهار داشت: بیش از 60 درصد موقوفات استان وقف روضه حضرت سیدالشهدا(ع) هستند و با توجه به این که سهم موقوفات فرهنگی و حوزه های علمیه در این بین کمتر از دو درصد است؛ باید در راستای سوق دادن موقوفات جدید به سمت حوزه های علمیه فعالیت بیشتری شود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات