۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۱۰۶۸۷
استاد حوزه علمیه بابل:

ترویج معارف اهل بیت راه مقابله با کژی ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با تشریح عوامل دورنی هدایت انسان گفت: عقل به عنوان یکی از عوامل درونی هدایت انسان نیروی مقدسی است که خدا در ما آفرید و قدرت تشخیص مصالح از مفاسد را دارد.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید حسین ابرهیمیان، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه کشور امروز در درس اخلاق خود در جمع مردم شهر گتاب به موضوع هدایت انسان از سوی خداوند اشاره کرد و گفت: خداوند چهار عامل برای هدایت انسان در بیرون و چهار عامل برای هدایت انسان در درون وجود او قرار داده است.

 

وی با تشریح عوامل دورنی هدایت انسان خاطرنشان کرد: عقل به عنوان یکی از عوامل درونی هدایت انسان نیروی مقدسی است که خدا در ما آفرید و قدرت تشخیص مصالح از مفاسد را دارد.

 

این استاد حوزه علمیه بابل از عقل به عنوان بزرگترین ثروت انسان یاد کرد و افزود: یک لحظه در زندگی دیوانه هایی که صبح تا غروب در خیابان دور می زنند دقت کنید تا بدانید که چه نعمت بزرگی دارید.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور ادامه داد: به تعبیر قرآن کریم اکثر انسان ها قدرت عقل را به کنار زده اند و از این نعمت بزرگ برای زندگی شان بهره نمی گیرند.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان فطرت را دومین عامل هدایت درونی انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: فطرت یعنی نیروی جاذبه و کشش درونی انسان به سمت بی نهایت مطلق که ما را از محدودها منصرف می سازد.

 

استاد حوزه علمیه بابل افزود: به تعبیر فلاسفه همه ما انسان ها چه بخواهیم و چه نخواهیم در جستجوی بی نهایت مطلق و خداپرستی هستیم.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه کشور با بیان این که  هیج انسانی در دنیا وجود ندارد که پرستش نکند، تصریح کرد: پیامبران نیامدند که ما را پرستشگر کنند بلکه پرستش ما را جهت دادند و آمدند تا بجای بت و هوای نفس خداوند یکتا را بپرستیم.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان در ادامه سخنان خود افزود: انسان همواره طالب چیزی است که ندارد و دلزده از چیزی است که دارد زیرا بی نهایت طلبی انسان بخاطر فطرت او است.

 

این استاد حوزه علمیه، عاطفه را سومین نیروی هدایت کننده درونی انسان نام برد و گفت: عاطفه نیروی مقدس باطنی است که ما را به این سوق می دهد که آنچه را برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم  و آنچه که برای خود دوست نداریم برای دیگران هم نخواهیم.

 

وی با بیان این که یکی از جلوه های تفاوت انسان های نیک و شیطانی به دلیل وجود عاطفه درونی است، افزود: برخی هستند که نعمت بزرگ عاطفه در آنها خشک شده است و تنها برای خود می پسندند و یکی از تفاوت های اساسی معاویه با امیرالمؤمنان(ع)، در همین است.

 

حجت الاسلام ابراهییمیان وجدان را چهارمین عامل هدایت گر درونی انسان یاد و تصریح کرد: خداوند در قرآن از وجدان به عنوان نفس لوامه یاد می کند که سه کارکرد بزرگ در انسان دارد.

 

وی به کارکردهای وجدان در انسان پرداخت و خاطرنشان کرد: وجدان دارای سه کارکرد مهم است که نخستین آن شناساندن خوبی و بدی به انسان و دومین ان فراخواندن انسان به خوبی و بازداشتن از بدی است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور، سومین کارکرد وجدان را رسیدن به آرامش پس از انجام کار خوب و سرزنش پس از کار زشت بیان کرد و گفت: عذاب دنیوی گناه همان عذاب وجدان است زیرا امکان ندارد که کسی مرتکب معصیت شود دچار عذاب وجدان نشود.

 

وی ادامه داد: برخی ها که مرتب شکایت می کنند که نمی دانم که از چه چیزی  عذاب درونی می کشم بدانند که به سبب عمل خلافی مرتب از سوی وجدان مورد سرزنش و عذاب درونی قرار می گیرند.

 

استاد حوزه علمیه بابل بر ضرورت بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) تأکید و با بیان این که نهادینه شدن این معارف راه تشخیص حق از باطل را برای ما بسیار آسان خواهد کرد، گفت: راه مقابله با انحراف ها و کژی ها تقویت معارف اهل بیت(ع) در جامعه است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات