۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۱۰۲۰۵
سخنگوی دولت در برنامه شناسنامه:

روحانی در سایه هاشمی نیست/ بحث ترمیم کابینه صحت ندارد/ عبور از موازین اسلام و نظام خط قرمز دولت است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دولت در برنامه شناسنامه تاکید کرد: آقای روحانی به آقای هاشمی اعتماد دارد و به ایشان احترام می گذارد، اما در عین حال شخصیتی مستقل است و اصلا در سایه هاشمی نیست.
نوبخت معاون رييس جمهور و سخنگوي دولت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم و معاون رییس جمهور در برنامه این هفته شناسنامه در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می کردید آقای روحانی در مرحله اول به عنوان رییس جمهور انتخاب شوند، گفت: من فکر می کنم شاید ایشان هم چنین پیش بینی برایشان دشوار بود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می کردید که سخنگوی دولت شوید؟ گفت: بار بسیار سنگینی به من سپرده شد و صعوبت این کار را درک می کنم، البته تجارب آن را نیز داشته ام و وقتی در یک جلسه این مساله به من پیشنهاد شد من به آقای روحانی افراد دیگری را پیشنهاد دادم اما ایشان به من لطف داشتند.
 
نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره این که نامزدی آقای روحانی از کجا جدی شد و ایشان با چه کسانی هم اندیشی و مشورت کردند، گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جای مناسبی برای آقای روحانی و امثال ما بود، من بعد از چهار دوره در مجلس علاقه مند نشدم که کسوت خادمی مردم را در مجلس دنبال کنم و به ایشان ملحق شدم.
 
نوبخت افزود: جایی که دوستان می توانستند کار علمی بدون توجه به مسائل سیاسی دنبال کنند مرکز تحقیقات مجمع تشخیص بود و مدلی هم برای اداره کشور طراحی کرده بودیم و آقای روحانی نگاه خود را به کشور داری مطرح کردند.
 
معاون رییس جمهور گفت: به دوستانی که به سلیقه دیگری کشور را اداره می کردند احترام می گذاشتیم، اما سلیقه ما جور دیگری بود، با دوستان که هم اندیشی داشتیم تجارب خود را برای مدل کشور داری ارائه کردیم و گفتیم این توان هم هست که آن را اجرایی کنیم.
 
وی بیان کرد: بسیاری از عرصه ها برای ما تاریک بود، اما گفتیم ما کاری به پیروزی در انتخابات نداریم و مهم این است که آنچه در توان داشتیم را ارائه کنیم و با این امید آقای روحانی به وسیله دوستان تشویق شدند که در عرصه حاضر شوند و برای ما مهم نتیجه انتخابات نبود و به همین جهت ستاد ما شلوغ و پر رفت و آمد نبود.
 
هاشمی روحانی را برای ورود به صحنه انتخابات تشویق و ترغیب کرد
نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره هماهنگی روحانی با هاشمی برای حضور در صحنه، گفت: آقای هاشمی ایشان را تشویق و ترغیب کردند برای حضور در این عرصه، شاید بشود گفت که آقای هاشمی در بیان نظرات خود همیشه یک نقطه ای را می گذاشتند که ممکن است یک جمع بندی و احساس تکلیفی نسبت به کشور و رهبری داشته باشند.
 
وی بیان کرد: وقتی که آقای هاشمی ثبت نام کردند واکنش دکتر روحانی این بود که شاید ماموریت و تکلیف ما به پایان رسیده است، من همان شب خدمت ایشان شرفیاب شدم و گفتم ما ارادت و علاقه و ارزیابی مثبتی که از مدیریت شما داریم ایجاب می کند که خرسند باشیم و اگر شما تشریف آورده اید ما هم آمادگی داریم همه در کنار شما باشیم؛ اما ایشان می گفت آقای روحانی باید باشد و شما هم در کنار و در ستاد ایشان باشید.
 
نوبخت افزود: در جلسه آقایان هاشمی و روحانی که بعد از شبی که من خدمت آقای هاشمی بودم برگزار شد، حضور نداشتم، ولی ظاهرا این طور جمع بندی شد که آقای دکتر روحانی هم جمع بندی شان این بود که خودشان باید این روش را ادامه دهند و در صحنه باشند.
 
معاون رییس جمهور در پاسخ به این سؤال که اگر روند احراز صلاحیت ها به گونه ای دیگر پیش می رفت چه می کردید؟ گفت: آقای هاشمی برای همه ما محترم بوده و هستند و اما این که آقای روحانی چه می کرد، الان دشوار است که بگوییم چه می شد. همه ما احترام برای نظر آقای هاشمی قائل بودیم.
 
هاشمی یار صمیمی و مورد اعتماد امام و رهبری است
مجری برنامه شناسنامه از نوبخت پرسید گاهی اوقات گفته می شود که دولت آقای روحانی در سایه آقای هاشمی است، این مساله را چقدر صحیح می دانید؟ گفت: آقای هاشمی خیلی برای ما محترم است، زحماتی که ایشان و بعد از انقلاب داشته اند، یار صمیمی و مورد اعتماد امام و رهبری بوده اند، از این جهت ایشان یک عنصر ارزشمند برای تاریخ انقلاب تلقی می شود.
 
وی افزود: منتهی انتخاباتی انجام شد، آقای دکتر روحانی رای آورد، اما نباید کتمان کنیم که پشتوانه سیاسی و اجرایی آقای دکتر روحانی می تواند شخصیت های محترمی مثل آقای هاشمی باشد.
 
نوبخت گفت: آقای روحانی فرد مستقلی است و ضمن این که به خدمات و شخصیت هاشمی اعتماد دارد اما به این معنا نیست که مسائل را مدام از هم جویا شوند و جلسات این دونفر در این فاصله از تعداد انگشتان دست بیشتر نبوده است و گاهی نیز نظرات متفاوتی در مجمع تشخیص دارند.
 
وی افزود: قطعا آقای روحانی در سایه آقای هاشمی نیست و دولت یازدهم هم دولت سوم هاشمی نیست، اما از نظرات ایشان استفاده می کنیم، آقای دکتر روحانی بیان کرد که من با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می دهم و برایم شایستگی ملاک است نه وابستگی های سیاسی و به این حرف خود وفادار ماند.
 
اگر نامزدها به قانون و اخلاقیات پایبند بودند فضای کشور در سال 88 متشنج نمی شد
نوبخت در ادامه برنامه شناسنامه درباره پایبندی نامزدها به قانون در انتخابات یازدهم و اتفاقات سال 88 به دلیل عدم پایبندی برخی از نامزدها به قانون، گفت: طبیعی است اگر هر یک از افرادی که برای انتخابات کاندیدا می شوند عقبه های فکری و اجرایی و سیاسی شان به قانون و اخلاقیات پایبند باشند، اینقدر فضا را به تشنج نمی برند.
 
وی افزود: اگر همه رعایت می کردند و در آینده هم همه رعایت کنیم خیلی اختلافات عمیقی که موجب شکاف در سیاسیون شود  اگر همه رعایت می کردند شاید این اتفاق نمی افتاد.
 
درباره حمایت حزب اعتدال و توسعه از میر حسین و تلاشی که برای خاموش کردن فتنه انجام دادند، گفت: ما در مجموعه طیف بندی های سیاسی، جریان اعتدال همواره میانه بوده است، ما در اردوگاهی که میر حسین به نوعی حمایت می شدند ما مشوق ایشان برای آمدن نبودیم منتهی برای گزینش یک نفر از بین چند نفر کسی که رییس جمهور شد مقبول ما نبود و الان هم همین نظر را داریم، به همین دلیل یک ستاد فرعی داشتیم و در ستاد اصلی نبودیم اما حمایت رسمی کردیم.
 
وی افزود: رابطه تشکیلاتی ما با ایشان نداشتیم، به همین دلیل بعد از آن که اعلام نتایج انتخابات شد، من یک بار بعد از انتخابات که هنوز نتایج اعلام نشده بود در یک جلسه ایشان را دیدم و بعدا امکان تماس ما با ایشان نبود.
 
نوبخت گفت: ما در حزب اعتدال و توسعه در حد اعلام بیانیه ها اقدام می کردیم و چند بیانیه هم دادیم و همیشه اعتقاد داشتیم باید به انسجام ملی فکر کنیم و بیشتر جنبه جذب افراد در بیانیه ها بود.
 
رویکرد دولت یازدهم در قبال فتنه گران
سخنگوی درباره این که برخی ادعا می کنند دولت به نام اعتدال فتنه گران را روی کار می آورد و رویکرد دولت درباره فتنه 88 اظهار داشت: آقای دکتر روحانی چیزی را گفت و به درستی بر آن پای فشرد، ایشان اعلام کرد که نگاه جناحی در کابینه ندارد و همین کار را انجام داد.
 
وی بیان کرد: این که هر کس اصلاح طلب است فتنه جو است حرفی بی پایه است، بسیاری از اصلاح طلبان معتقد و متعهد به اصول، باورها و ارزش ها هستند؛ همین گونه در بین اصولگرایان بسیار افراد خوش فکر، فهیم و قابل احترام هستند.
 
معاون رییس جمهور تاکید کرد: کشور برای رقابت های منطقه ای در افق 1404 باید از همه ظرفیت ها و استعدادها و توان استفاده کند و همه این ها در اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست و روحانی در قول خود به مردم صادق و وفادار بود.
 
نوبخت در ادامه به سوابق انقلابی خود نیز اشاره و خاطراتی از دوران مبارزاتی انقلاب اسلامی بیان کرد.   
 
معاون رییس جمهور ارتحال حضرت امام و بازگشت آزادگان به کشور را تلخ ترین و شیرین ترن خبر دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی دانست.
 
برخورد نادرست اصلاح طلبان با هاشمی اشتباهی استراتژیک بود
وی درباره برخورد اصلاح طلبان با هاشمی رفسنجانی نیز اظهار داشت: اصلاح طلبان در کارنامه خود یک نقطه منفی که دارند این است که نسبت به شخصیت ممتاز آقای هاشمی به درستی عمل نکردند و به درستی با ایشان مواجه نمی شدند و این یک اشتباه استراتژیک بود.
 
وی درباره تعامل کنونی اصلاح با هاشمی، گفت: آقای هاشمی هاشمی است، یک عده اساسا چنین شخصیتی را برنمی تابند و متوجه اشتباه خود هم شده اند، آقای هاشمی اندک تفاوتی نکرده است،آیا کوچک ترین تفاوتی نسبت به ارادتی که نسبت به رهبری داشته اند، پیدا کرده اند، ایشان همواره تاکید کرده اند که رهبری زیبنده شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای است.
 
تحصن مجلس ششم اشتباهی غیر قابل پذیرش بود/ کاش تندورها پرچمدار اصلاحات نمی شدند
 
معاون رییس جمهور درباره اتفاقات مجلس ششم و تحصن صورت گرفته و مواضع خود، گفت: نطق های پیش از دستور ما موجود است، من با هر یک از آقایان که صحبت می کردم می گفتم این اشتباه بود و الان هم قابل قبول نیست.
 
وی بیان داشت: من حتی نسبت به نطق های پیش از دستور برخی از دوستان خود که برای آنها احترام هم قائل بودم، اعتراض داشتم و می گفتم شما دارید کیفرخواست نظام می کنید؛ اطلاعاتی که در کمیسیون از سوی مسؤولان ارائه می شد از سوی برخی نمایندگان در نطق ها بیان می شد و این غیر اخلاقی و زشت بود.
 
نوبخت تاکید کرد: من همیشه نسبت به برخی اصلاح طلبان معتقد و معتدل ارادت ویژه ای داشته و دارم، ای کاش اینها پرچمدار اصلاحات نمی شدند که اصلاحات را به محلی رساندند که افراد احساس کردند اینها از بسیاری از خطوط عبور کردند.
 
وی تاکید کرد: اصلاح طلبی و اصولگرایی یک جریان زنده، پاینده و بایسته برای این کشور است.
 
برخی اصولگرایان هم با آقای هاشمی درست برخورد نکردند
نوبخت درباره برخی افراط گرایی در اردوگاه اصولگرایی گفت: برخی از دوستان ما در جریان اصولگرایی با آقای هاشمی چه کرده اند، ایشان مستحق این قدر توهین و تحقیر نبود، نسبت به دیگر افراد نیز همین طور که افرادی بودند که نمرات انقلابی شان برجسته بود این دوستان ما آنها را برنتافتند و این ها افراطی بود.
 
وی با تاکید بر این که باید با ادبیاتی از حقوق مردم کنیم که تحریک امیز نباشد، گفت: ما برخی از این ادبیات که از سوی مسؤولان در صحنه بین الملل بکار گرفته می شد را افراطی می دانستیم، اینجا هم اشتباهات بزرگی صورت گرفت و شاید به همین دلیل مردم به اعتدال رای دادند.
 
نوبخت درباره علت شکست هاشمی در انتخابات 84، جمع بندی جامعه در هر مرحله ای برای یک نوآوری شاید این بود که آقای هاشمی نوآوری نسبت به روند هشت سال گذشته نداشت.
 
وی بیان کرد: البته دلایل و ادله مختلفی وجود دارد و باید قبول کنیم که ابر و باد و مه خورشید فلک در کار شدند و چهره ای غیر واقعی از هاشمی ارائه کردند، من فکر می کنم احترام جامعه نسبت به ایشان و حتی گذشته محفوظ است.
 
سال 76 به ناطق رای دادم
معاون رییس جمهور درباره این که آیا بهتر نبود شما چهره جوان تری را در آن سال برای ریاست جمهوری انتخاب می کردید؟ گفت: ما که هاشمی را می شناسیم از زیرکی ، پختگی و صفای درون ایشان باخبریم و دید و برداشت ما با نسل سوم و چهارم متفاوت است و ایشان را دوست داریم کما این که به رهبری عشق می ورزیده و می ورزیم و این دو را از هم جدا نشدنی می دانیم.
 
نوبخت در پاسخ به این سؤال که در سال 76 به آقای ناطق رای دادید، گفت: بله همین طور بود. البته ارادت ما به آقای خاتمی کم نبود.
 
هنوز هم دلمان از احمدی نژاد صاف نشده است
سخنگوی دولت یازدهم درباره تبریک نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اتفاقات پیش آمده در سال 88، گفت: ما به کسی که سال 84 پیروز شد، اصلا صاف نشد و هیچ گاه نتوانسته ایم او را به عنوان مظهریت جمهوریت ملت بپذیریم و شاید هم اشتباه می کنیم.
 
سخنگوی دولت درباره اقدام اخیر رییس جمهور و دعوت از نامزدهای ریاست جمهوری 92، گفت: با صفا در کنار هم نشستند و آقای روحانی علاقه مند است از تجارب این افراد با شخصیت و ممتاز استفاده کند و کار آقای روحانی در تشکیل این نشست بسیار قشنگ، صمیمی و با صفا بود و دکتر روحانی با علاقه مندی دعوت کرد و آنها هم آمدند و نکات خوبی هم مطرح شد.
 
نوبخت درباره سن بالای دولت یازدهم، گفت: دقت روحانی این بود که فرصت آزمون و خطا نداریم، جوانان انرژی زیادی دارند و باید از آن استفاده کرد، اما کشور در شرایطی است که باید افراد با تجربه وارد صحنه شوند.
 
کشور به کشتیران نیاز ندارد به ملوان نیاز دارد
معاون رییس جمهور گفت: کشور از این دریایی طوفانی که می خواهد عبور کند نیاز به کشتیران ندارد، نیاز به ملوانان دارد، بسیاری از این افراد در کار خود استاد، با تجربه و متبحر هستند و برای عبور از این مرحله نیاز به این افراد با تجربه داریم و شاید قدری که جلوتر رفتیم آقای روحانی احساس کند که از نیروهای جوان تر استفاده کند.
 
سخنگوی دولت اظهار داشت: ما در دستگاه های مختلف از نیروهای جوان استفاده می کنیم.
 
دولت با منتقدان با حلم برخورد می کند
نوبخت درباره این که مشی دولت یازدهم درباره منتقدان چگونه است، اظهار داشت: بسیار با حلم برخورد می کند، اما برخی انتقادات زودهنگام و برخی غیر منصفانه است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که برخی جناح ها تلاش می کنند از رسانه ملی به عنوان دشمن فرضی بسازند و این گونه القا کنند نظر شما چیست، دولت در هیات وزیران از ریاست سازمان صدا و سیما دعوت می کند و ایشان حاضر می شوند.
 
وی از انتقاد روحانی درباره روش پرداخت سبد کالا خبر داد و گفت: بی انصافی است که زحمات سربازان نظام و ملت در رسانه ملی را نادیده بگیریم و الان تعامل دولت و صدا و سیما بسیار خوب است.
 
نوبخت درباره برخورد با مفاسد اقتصادی، گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست معاون اول رییس جمهور در دولت تشکیل می شود، اما این که چرا عده ای معوقات بانکی را پرداخت نمی کنند همه به این دلیل نیست که فاسد و مفسد هستند، بعضی اوقات شرایط اقتصادی به گونه ای است که امکان بازپرداخت فراهم نیست.
 
وی تاکید کرد: رییس جمهور نسبت به مفاسد حساس هستند و همواره سفارش می کنند و از ما می خواهند مراقبت بکنیم، اگر کوچک ترین اتفاقی بیفتد دولت خودش حساس است.
 
تعامل قوای سه گانه مطلوب است
معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: تلاش می کنیم کسی از رانت استفاده نکند و اطلاعات از طرق مختلف در دسترس عموم قرار گیرد.
 
وی درباره تعامل دولت با مجلس و دستگاه قضا گفت: تعامل ما با قوا و مجلس خوب است.
 
حقوق اعضای دولت از حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه کمتر است
نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره این که اعضای هیات دولت چقدر حقوق می گیرند؟ تصریح کرد: من به عنوان عضو دولت که دو ماموریت را دارم، همان حقوقی را می گیریم که به عنوان یک عضو هیات علمی قبل از آمدن به دولت می گیریم و الان هم از همان محل می گیرم، اعضای هیات دولت هم قدری کمتر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها می گیرند.
 
وی درباره امکان ترمیم در کابینه در شهریورماه، گفت: صحت ندارد، بحث تغییر آقای شمخانی هم مطرح نیست.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پایان نظرات خود را به صورت کوتاه درباره موضوعات زیر بیان کرد:
 
اعتدال: استفاده از همه نیروها و در نظر گرفتن همه واقعیات
بنفش: رنگ پیروز انتخابات
کلید: در دست روحانی برای حل مشکلات کشور
صمیمی ترین دوست در کابینه: با همه دوست هستم
شوخ طبع ترین عضو دولت: مهندس زنگنه
جدی ترین عضو دولت: دکتر صالحی
خسته کننده ترین جلسه دولت: بحث هدفمندی یارانه ها که انرژی زیادی از ما برد
مهم ترین برگ برنده دولت: ارزان کردن خدمات درمان
مهم ترین انتقاد وارد به دولت: ای کاش می توانستیم هیچ کالایی و حامل انرژی را گران نمی کردیم
میان وعده دولت یازدهم: برخی چیزها از دولت قبل به یادگار ماند و ما رویمان نمی شود عضو کنیم، چای و خرما؛ البته شلغم نیست. ما نون و ماست و عسل نخوردیم و دکتر روحانی ما را از آن محروم کرد.
لذت بخش ترین جلسه دولت: رونق اقتصاد و کاهش تورم
خط قرمز دولت: عبور از موازین اسلام و انقلاب
/924/ز503/ج
ارسال نظرات