۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۰۱۷۸
رییس دستگاه قضا در گفت وگوی زنده تلویزیونی:

ناله برخی از رسیدگی قاطعانه به پرونده فساد بزرگ بانکی بلند شد/ تعامل قوای سه گانه در شرایط مطلوب است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آملی لاریجانی در برنامه زنده تلویزونی ضمن پاسخ به برخی اظهارات غیر منصفانه درباره رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی، تاکید کرد: بررسی پرونده فساد سه هزار میلیاردی یکی از افتخارات دستگاه قضا بود منتهی وقتی به انتها رسید ناله برخی بلند شد که چرا اعدام؟
آيت الله صادق آملي لاريجاني آيت الله آملي لاريجاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله آملی لاریجانی در برنامه گفت وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به سؤالی درباره مطالبات رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا، گفت: دو عنوانی که در کلام رهبری مطرح شد( سلامتی و کارآمدی) جامع ترین عنوان برای فعالیت دستگاه قضایی است؛ بسیاری از اموری که در این راستا دخیل هستند معلول یک سری عوامل هستند این گونه نیست که تنها یک امر آن را تضمین کند، اما واکاوی علل نشان می دهد مهم ترین رکن در حصول این دو هدف نیروی انسانی در دستگاه قضا است.
 
رییس دستگاه قضا با بیان این که مساله نیروی انسانی ذهن مرا حتی قبل از ورود مشغول کرده بود، گفت: نبود نیروی انسانی کارآمد یک مشکل است، مساله اطاله دادرسی یکی از مهم ترین علل آن کمبود نیروی انسانی است.
 
وی گفت: اگر تعداد قضات، شعبه های ما بیشتر باشد حتما در کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها مؤثر خواهد بود.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: در طول این پنج سال گام های مهم برای تامین نیروی انسانی برداشته شده است، با مقدماتی که در برنامه پنجم اندیشیده شد، اجازه پیدا کردیم چهار هزار قاضی جذب کنیم و این یک دگرگونی به دنبال خواهد داشت.
 
وی بیان کرد: در سال 88 هشت هزار قاضی داشتیم، اگر بتوانیم چهار هزار جذب کنیم دست دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده ها بسیار باز می شود.
 
رییس دستگاه قضا ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی دستگاه قضا را یکی از عوامل تحول و سلامت و کارآمدی دستگاه قضا برشمرد و گفت: در کنار این مساله، بحث استفاده از فناوری های نوین، پژوهش های مورد نیاز برای بهینه سازی و نظارت های مستمر نیز تشدید شده است.
 
آیت الله آملی لاریجانی درباره اصلاح ساختار تشکیلات دستگاه قضا نیز گفت: اصل اولی ما این است که از دیوان سالاری اجتناب کنیم و در حد میسور و لازم توسعه انجام شود، اما در کنار آن نیازهایی را در طول زمان داریم و اینها ایجاد برخی تشکیلات را می طلبد
 
ترسیم 19 راهبرد در برنامه پنج ساله دستگاه قضا
وی با بیان این که ما برای اصلاح ساختار چند گام بلند برداشته ایم، برنامه محوری را یکی از این اقدامات دانست و گفت: به همین منظور معاونت راهبردی قوه قضاییه تشکیل و ایجاد شد، از بین برنامه پنج ساله و بطن آن برنامه های یکساله برای قوه قضاییه تعریف می شود.
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که 19 راهبرد در پنج فصل برای برنامه پنج ساله قوه قضاییه ترسیم شده است، تصریح کرد: شاکله هدف گذاری ها و اقدامات دستگاه قضا بسیار روشن است و ما می دانیم که چقدر از این برنامه ها عقب هستیم.
 
وی افزود: البته در دوره های قبل نیز معاونت های دیگر متصدی این کار بودند؛ اما تشکیل این معاونت اقدامی ابتکاری بود و انصافا معاونت راهبردی در عمل نیز اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی داشته و نظارت های مستمری داشته که ثبت و ضبط شده است.
 
رییس دستگاه قضا تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر اقدامات برای اصلاح ساختار قوه قضاییه عنوان و تصریح کرد: وجود بافت های ایمانی، مساجد، روحانیت و بسترهای اخلاقی کمک کارهای بسیاری خوبی برای پیشگیری از وقوع جرم هستند منتهی طراحی و برنامه ریزی می خواهد و تشکیل این معاونت به همین منظور ایجاد شده است.
 
وی بیان داشت: از دیگر ابتکاراتی که در این دوره انجام شد تشکیل معاونت فرهنگی است؛ اگر دقت کنیم بخشی از پرونده ها آسیب های فرهنگی است؛ تاسیس مرکز آمار، اطلاعات و فناوری از دیگر اقدامات بسیار خوبی بود که در این دوره صورت گرفت.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما در دستگاه قضا توانسته ایم ورودی و خروجی پرونده ها را در شعب نیز داشته باشیم، گزارش های ماهانه و سالانه تدوین و در اختیار مسؤولان دستگاه قضا قرار می گیرد، سامانه های اطلاعاتی نیز در دستگاه قضا متعدد هستند که خدمات خوبی را انجام می دهند.
 
رییس دستگاه قضا سامانه مدیریت پرونده های قضایی را از دیگر اقدامات لازم برای تحول ساختاری دستگاه قضا ذکر و تصریح کرد: سامانه های متعدد دیگری نیز در دستگاه قضا برای خدمت رسانی به مردم انجام شده است و من فکر می کنم آثار بسیار خوبی داشته است.
 
وی بیان کرد: بحث حبس خانگی یکی دیگر از کارها است، این کار در دنیا تجربه شده و در کشور ما نیز در حال تجربه شدن است؛ افرادی که جرم شان خیلی سنگین نیست، این نیاز به فناوری های نوین دارد و به صورت آزمایشی در تهران و اصفهان در حال اجرا است.
 
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده برای ارتقای دانش علمی و اخلاقی کارکنان و پرسنل دستگاه قضا اظهار داشت: این مساله باید از زمان جذب مد نظر و مورد توجه باشد و ما باید اصول و شرایط حداقلی را ببینیم که در مرحله گزینش و حین خدمت نیز کارهایی انجام گیرد و معاونت آموزش دستگاه قضا برنامه های خوبی در این راستا داشته است.
 
نخبه گزینی سیاست دستگاه قضا است
رییس دستگاه قضا نخبه گزینی را سیاست دستگاه قضا عنوان و تاکید کرد: از ابتدای حضورم در دستگاه قضایی ما این مساله را دنبال کردیم، معاونت آموزش از طریق دانشگاه ها فراخوان داده اند و نخبگان را با تسهیلات و مشوق هایی به سمت دستگاه قضا کشاندیم و شش هزار نفر از نخبگان حوزه و دانشگاه به سمت قوه قضاییه آمدند که این سابقه نداشته است.
 
وی سخت گیری به هنگام جذب را از دیگر راهکارها برای ارتقای نیروی انسانی دستگاه قضا دانست و گفت: در مدت پنج ساله110 هزار نفر در فراخوان شرکت کردند که از میان آنها تنها چهار هزار نفر را گزینش کردیم که نشان می دهد سطح انتخاب را بالا برده ایم؛ افزون بر این ما به آموزش های حین خدمت نیز توجه ویژه ای داشته ایم.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: با وجود تمام تلاش هایی که برای جذب قضات شده است، هنوز میزان تراکم پرونده ها زیاد است، چون ورودی پرونده ها زیاد است، در عین تلاش قضات ما فکر می کنیم فشار زیادی روی آنها است، ما باید برای جذب نیرو تلاش کنیم تا بتوانیم این دستگاه با آرامش رسیدگی قضایی را انجام دهد.
 
رییس دستگاه قضا بیان کرد: توقع ما بیش از این است تا دستگاه قضا، یک دستگاه سالم و کارآمد داشته باشیم تا بتوانیم به توقعات و انتظار مردم پاسخ دهیم.
 
وی درباره مهم ترین محورهای برنامه های راهبردی دستگاه قضا گفت: ما 19 راهبرد کلی را برای قوه قضاییه در پنج فصل تدوین کرده ایم. ذیل هر یک از فصل ها راهبردهایی ذکر شده و هدف ها و اقدامات تعریف شده است.
 
لایحه پلیس قضایی با دلایل غیر موجه در دولت بایگانی شد
رییس قوه قضاییه افزود: لایحه پلیس قضایی حدود 2 سال قبل به دولت ارائه شد که به دلایلی که منطقی و موجه هم نبود و بر خلاف قانون بایگانی شد و با پیگیری های انجام شده هم اکنون آماده می شود تا به مجلس ارائه شود، این یک کار مهم برای دستگاه قضایی است.
 
وی درباره نحوه نظارت بر قضات نیز گفت: ما در بسیاری از محافل که شرکت می کنم این مساله مطرح می شود که شما در بحث نظارت چه می کنید؟ من در اینجا به بینندگان عرض می کنم که نظارت های قوه قضاییه بسیار بیشتر از توقعی است که بیان می شود.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: در دستگاه قضایی از چند ناحیه نظارت داریم، دادسرای انتظامی قضات انواع نظارت ها را دارد که نظارت های پنهان، مستمر و موردی از آن جمله است و این نظارت بسیار عام و مؤثر است.
 
رییس دستگاه قضا بیان کرد: اخیرا نیز نظارت های پنهان در دستور کار قرار گرفته و گاهی نیز تخلفاتی را مشاهده کرده اند که پرونده آن گزارش و پیگیری می شود.
 
وی افزود: یک نظارت خاص نیز از سوی دیوانعالی صورت می پذیرد و معاونت نظارت در دیوان راه اندازی شده است که سفرهایی را به استان های مختلف تدارک می کنند و نظارت های لازم را انجام می دهند.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: گزارش هایی که به من داده اند هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بسیار خوب بود و نشان می داد بسیاری از قضات ما خوب عمل می کنند؛ البته شاید بد عمل کرده عده قلیلی در ذهن مردم بماند.
 
رییس قوه قضاییه تصریح کرد: فناوری های نوین امکان جدیدی برای برجسته کردن نظارت به ما داده است، معاونت حفاظت نیز به صورت پنهان نظارت می کنند و موارد فساد را گزارش می دهند و ما برخورد می کنیم
 
وی افزود: ما در برخورد با فساد در دستگاه قضا بی توجه نیستیم، ما البته اعلام نمی کنیم اما من اعلام کرده ام که گاهی اوقات این مساله اعلام شود.
 
آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی نیز نظارت می کنند که عمدتا کار آنها متوجه بیرون است و خوشبختانه اقدمات فراوانی کرده اند و از حیف و میل بیت المال به نحو زیادی جلوگیری کرده اند.
 
با مخلان امنیت اجتماعی و متعرضان به نوامیس مردم قاطعانه برخورد می کنیم
رییس دستگاه قضا درباره برخورد قوه قضاییه با جرائم خشن، گفت: مساله امنیت اجتماعی بسیار مهم است، ما حساسیت زیادی در این دوره داشته ایم، با جرائمی که امنیت اجتماعی را سلب کند جدی برخورد می کنیم، برخورد با مخلان امنیت اجتماعی، متعرضان به نوامیس مردم در این زمره است.
 
وی بیان داشت: اگر دستگاه قضا و دیگر نهادها کوتاهی کنند قبح این کارها ریخته می شود، ما در سال های اخیر برخوردهای شدیدی کرده ایم، کسانی که به روی مردم سلاح بکشند از نظر فقهی حکم شان روشن است.
 
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند با کشیدن اسلحه به روی مردم خواسته های خود را تامین کنند نباید اجازه عرض اندام پیدا کنند، اینها محارب هستند و مجازات اعدام در کنار سایر مجازات ها اشکالی ندارد. عده ای به عناوین مختلف در این مساله خدشه کرده اند.
 
در مساله قصاص و اجرای احکام به مباحث حقوق بشری غرب کاری نداریم
رییس قوه قضاییه گفت: ما از قوه قضاییه باید توقع داشته باشیم برخورد قاطع باشد، ما بر رسیدگی سریع و قاطعانه در برخورد با این گونه جرائم تاکید داشته ایم، من از سرعت و قاطعیت دستگاه قضا در این برخورد دفاع می کنم و اگر کوتاهی و تاخیر در برخی موارد شده عذرخواهی می کنم.
 
وی با بیان این که امنیت اجتماعی و روانی مردم مهم است، گفت: یک سرقت مسلحانه برای مردم دلهره ایجاد می کند مساله تعرض به نوامیس مردم همین طور است و برخورد ما قاطعانه و محکم است.
 
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: عده ای با عناوین حقوق بشری وارد می شوند، ما با صراحت اعلام کرده و می کنیم در بحث قصاص و اجرای احکام قاطع هستیم و از مباحث حقوق بشری که مطرح می شود هراسی نداریم.
 
راهبرد قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی
آیت الله آملی لاریجانی درباره راهبرد قوه قضاییه درباره مفاسد، گفت: گاهی در برخی پرونده های کلان ادعای تاخیری که شده درست نیست، در پرونده فساد سه هزار میلیاردی دستگاه قضا کار بزرگی کرد، متاسفانه هم در بدو و هم در ختم رسیدگی شایعات و مطالب بی پایه و اساس بسیاری مطرح شد.
 
وی افزود: قوه قضاییه نشان داد که با این جرم سنگین برخورد کرده است، منتهی در یک رسیدگی عادلانه، ما در قبال تبلیغات گسترده ای که می شود نباید تابع احساسات باشیم، قوه قضاییه رسانه نیست، مراتب رسیدگی دارد.
 
رییس دستگاه قضا گفت: نمی توانیم به خاطر فشار رسانه ای یا افکار عمومی تشدید بکنیم یا تسریع بی مورد کنیم و یا تاخیرهای بی مورد داشته باشیم.
 
متهم ردیف اول پرونده فساد ردپاهای بسیاری را امحا کرده بود
وی افزود: به نظر ما روند دادرسی و رسیدگی درست بود، قضات با سابقه بسیار خوبی بودند. عرضم این است که توقع گاهی از دستگاه قضا بی دلیل است و صحیح نیست، برخی افراد به ما می گفتند حکم صادر شد اما چرا اجرا نمی شود، اینها به خیلی از مسائل توجه ندارند.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: پرونده هایی که گستره زیادی دارند از جمله همین پرونده یکی از کارهایی که شده بود این بود که متهم ردیف اول بسیاری از ردپاها را امحا کرده بود و ما کار کارشناسی بسیاری انجام دادیم.
 
وی افزود: متهم ردیف اول تسهیلاتی استفاده کرده بود که بسیار از سه هزار میلیارد بود و این نیاز داشت که ما کار کارشناسی زیادی انجام دهیم، یکی از کارهای متهم این بود که اموال را به نام دیگری ثبت کرده بود و این کار دستگاه قضا را مشکل و دشوار کرده بود.
 
برخی که سر رشته ای در حقوق ندارند نظر قوه قضاییه را سیاسی عنوان می کنند
وی بیان داشت: بررسی پرونده فساد سه هزار میلیاردی یکی از افتخارات دستگاه قضا بود منتهی وقتی به انتها رسید ناله برخی بلند شد که چرا اعدام؟ من نمی خواهم وارد جزییات رای شوم، اما از روند دفاع می کنم.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: حتی افراد غیر وارد که سر رشته ای در مسائل حقوقی ندارند نظر قوه قضاییه را سیاسی عنوان می کنند، این حرف ها غیر منصفانه و ظالمانه نسبت به قوه قضاییه است.
 
آیت الله آملی لاریجانی درباره پدیده زمین خواری و تعرض به محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل ها گفت: اینها مقولات مختلفی است، اما واقعیت این است که باید از وقوع گسترده این تخلفات ابراز تاسف کنیم.
 
وی تاکید کرد: فاجعه است که منابع طبیعی، مراتع و جنگل را تخریب کنیم آن هم به خاطر هواهای نادرست و فاسد؛ دستگاه قضا وظیفه برخورد دارد منتهی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد، متاسفانه گاهی اوقات شکایتی از سوی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی وجود ندارد.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: البته در دستگاه قضا نیز کوتاهی های صورت می گیرد، من تذکر داده ام که دادستانی ها به عنوان مدعی العموم حتی بدون شکایت در این مساله ورود کنند.
 
وی بیان کرد: بر حسب گزارشی که به ما داده اند در پنج سال اخیر 250 هزار هکتار اراضی را به بیت المال برگردانده شده و البته شاید توقع بیش از این است و این انتظار هم به حق است، ما تلاش های خود را می کنیم و امیدواریم همکاری بین دستگاه های مختلف تشدید شود.
 
وی بیان داشت: مدیریت جهاد کشاورزی باید در این مساله به میدان بیاید، من به وزیر جهاد کشاورزی این مساله را گفتم، به نظر من جهاد باید تشویق کند و بستری فراهم شود برای آباد کردن کشور. البته تخریب منابع طبیعی با امر احیای آنها باید از هم تفکیک شود.
 
طبقه بندی در بسیاری از زندان ها اجرای شده است
آیت الله آملی لاریجانی درباره طبقه بندی زندانیان، گفت: طبقه بندی یک امر مهم در زندان ها است، طبقه بندی در بسیاری از زندان ها اجرایی شده است، اما در برخی زندان ها به دلیل کمبود امکانات صورت نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: مشکلات زندان ها متعدد است، بحث حبس زدایی باید یک راهبرد اصلی در دستگاه قضا باشد، نباید حبس را تنها راه چاره مشکل بدانیم. کمک کردن به بهبود فیزیکی زندان ها نیز یک مساله است که نیازمند توجه قوه مجریه است.
 
40 درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر است
رییس دستگاه قضا افزود: یکی از مهم ترین کارها مساله مواد مخدر است که 40 درصد زندانیان ما مربوط به موارد مخدر است و حدود سی درصد نیز غیر مستقیم با مواد مخدر مرتبط است.
 
آیت الله آملی لاریجانی درباره کینه توزی های صورت گرفته از سوی غرب و دشمنان با دستگاه قضا و اتهام نقض حقوق بشر اظهار داشت: بحث حقوق بشر و تبلیغات سؤ و برخوردهای دوگانه که صورت می گیرد نیاز به مباحث کافی و گسترده دارد.
 
رفتار غرب با مساله حقوق بشر دوگانه است
وی افزود: رفتار غربی ها در مساله حقوق بشر دوگانه است، هم خودشان اعمال ضد حقوق بشری دارند که در هیچ کشوری تکرار نمی شود، حمله هایی که به عراق و افغانستان شد کجایش با حقوق بشر مطابق است؟
 
وی تاکید کرد: ما کشور انتخابات ها هستیم، ما متهم می شویم به عدم رعایت حقوق بشر و دمکراسی، اما کشورهایی در اطراف ما هستند که در طول حیات شان یک بار انتخابات ندیده اند اما مورد حمایت جدی غرب هستند این رفتار چگونه قابل توجیه است؟
 
وی بیان داشت: در آمریکا زندان گوانتاناما راه اندازی می کنند با آن وضعیت فجیع، زندان ابوغریب در عراق با آن وضعیت، با آن نحوه بازجویی ها، اینها مدعی حقوق بشر هستند؟ در بحث حجاب در اروپا چه کرده اند، اگر آزادی است چرا باید یک عده به خاطر حجاب از آموزش و تحصیل محروم شوند.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: غربی ها زیربناهای اعتقادی ما را قبول ندارند و می خواهند یک طرفه مبانی خود را به ما تحمیل کنند، این کجایش دمکراسی است؟ غرب به دنبال سیطره اعتقادی خود بر جوامع مختلف است.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: به ما می گویند شما چرا قصاص دارید، ما نظامی اعتقادی و دینی داریم، مردم ما به قانون اساسی رای داده اند که بر اساس قرآن و سنت است، شما می گویید مردم به ارزش های نظام اعتنا نکنند؟
 
وی تصریح کرد: در صدر اعلامیه حقوق بشر بحث کرامت انسانی مطرح شده است، ما به عنوان یک جمعیت و قوم نمی توانیم سؤال کنیم این انسانی که شما می خواهید کرامتش حفظ شود کیست؟ انسان مدنظر شما کیست، تعریف ما با شما فرق دارد.
 
آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: ما دل در گروی ایمان و باورهای دینی خود داریم، ما چگونه می توانیم ارزش های شما را بپذیریم؟ غربی ها تعریف خود از انسان را می خواهند بر جهانیان تحمیل کنند و ما این را قبول نداریم.
 
رییس قوه قضاییه گفت: ما نظامی را که پذیرفته ایم و به آن افتخار می کنیم و به هیچ وجه منفعل نمی شویم و پاسخ های روشن داریم، شما تصویر درستی از انسان ندارید.
 
کسانی که بحث بهشت اجباری را مطرح می کنند خلط مبحث می کنند 
آیت الله آملی لاریجانی درباره اظهارات منتسب به خود درباره بهشت و جهنم، اظهار داشت: من همچنین سخنی نداشتم متاسفانه بحث ها فنی نمی شود  و سیاسی مطرح می شود؛ من چنین حرفی نزدم و با زور کسی را نمی توان به بهشت برد.
 
وی بیان کرد: ما نمی توانیم کسی را مجبور به عبادت کنیم، حتی آیه شریفه لا اکراه فی الدین تفسیر آن وجه خبری است نه انشایی. دین ایمان است، ایمان با درون انسان کار دارد ما درون انسان را نمی توانیم اکراه کنیم.
 
وی افزود: من چنین سخنی نگفتم منتهی کسانی که بحث بهشت اجباری را در جامعه مطرح می کنند خلط بحث می کنند، در عین حال که این سخن درست است که بهشت اجباری نداریم، ولی مطلب صحیح دیگری هم داریم و آن این است که در مساله تجاوز به حقوق دیگران و در ایجاد فساد برای دیگران و جامعه بحث بهشت رفتن نیست و حکومت ها نسبت به آن وظیفه دارند.
 
دولت اسلامی با دولت لیبرال فرق می کند
وی تاکید کرد: ما حکومت مان لیبرال نیست و این نص قانون اساسی است که دولت موظف است تمام امکانات را برای تبلور فضایل اخلاقی تسهیل کند و جلوی فساد و تباهی را بگیرد؛ این با یک دولت لیبرال فرق می کند.
 
وی تاکید کرد: چه قوه مجریه، چه قوه قضاییه و چه مجلس هر کدام باید تمام امکانات را بکار بگیرند برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد.
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: این حکومت با این ساختار سیاسی، حکومت لیبرال و بی طرف نیست، ما باید تابع قانون اساسی باشیم به لحاظ شرعی نیز حکومت ها نسبت به فساد حساس هستند و وظایف تعریف شده مشخصی دارند.
 
آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: مغالطه بسیار روشنی صورت می گیرد؛ بین این که نمی توانیم کسی را با اجبار به بهشت ببریم و بین این که آیا حکومت ها و دولت ها در جمهوری اسلامی وظیفه دارند با مظاهر فساد مبارزه کنند و بستر تعالی اخلاقی را فراهم کنند.
 
ترویج بدحجابی و بی حجابی جرم است 
رییس دستگاه قضا اظهار داشت: کسانی که ترویج بدحجابی و بی حجابی می کنند نص قانون است که جرم است به لحاظ شرعی هم تکلیف روشن است. البته من معتقدم روش های تبیین مقدم بر برخورد است اما نمی شود که دستگاه ها وظیفه خود را انجام ندهند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که حکومت ما لیبرال دمکراسی غربی نیست، گفت: مردمسالاری دینی هم در چارچوب ارزشی کار می کند و هم احترام خاصی به رای مردم دارد.
 
وی تاکید کرد: ما بیخود با این شعار که به زور نمی توانیم مردم را به بهشت ببریم از زیر بار مسؤولیت شانه خالی نکنیم؛ حتی دولت های لیبرال نیز در چارچوب خود در برخی موارد حتما باید ورود کنند.
 
 در نظام اسلامی باید با تمامی مظاهر فساد مبارزه کرد
رییس دستگاه قضا با نقد جهان بینی تاکید کرد: اگر کسی راه تعالی را بر یک نفر ببندد، بزرگ ترین اضرار را مرتکب شده است.
 
 آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی که یک نظام مردمسالاری دینی است تکلیف ما روشن است و با کلیه مظاهر فساد باید مبارزه کرد و نمی تواند دستگاهی از انجام وظایف خود شانه خالی کند.
 
وی تاکید کرد: حکومت ها در این جهت واقعا وظیفه دارند، باید حیات سیاسی در کشور ما بر اساس قانون اساسی باشد و تکلیف هر کس در این جهت روشن است.
 
راه اندازی مرکز رسانه ای قوه قضاییه
رییس دستگاه قضا درباره نحوه تعامل این دستگاه با رسانه ها گفت: ما در این عرصه کمبودهایی داریم اما با نصب سخنگو تعامل بسیار خوبی با رسانه ها ایجاد کرده ایم و رسانه ها می توانند اخبار خود را کسب کنند منتهی من فکر می کنم تعامل ما به ویژه با رسانه ملی باید بیشتر باشد.
 
وی از راه اندازی مرکز رسانه ای قوه قضاییه خبر داد و گفت: امیدواریم این مرکز تعامل دستگاه قضا با رسانه ها را افزایش دهد.
 
نحوه تعامل قوا با یکدیگر
وی درباره تعامل با قوه مجریه و مجلس، گفت: تعامل بسیار خوبی در این راستا وجود دارد، هم مجلس به کمک قوه قضاییه آمده و هم دولت کمک کرده است، البته در دولت قبل چالش هایی داشتیم اما دولت فعلی تعامل خوبی دارد و من معتقدم باید دولت فعلی و شخص رییس جمهور را کمک کنیم اما اختلاف سلیقه اشکالی ندارد.
 
وی افزود: این سه قوه بار حاکمیتی را به دوشن می کشند البته بیشتر بار به دوش دولت است ،همه باید توقعات و انتظارات را متناسب با امکانات تنظیم کنیم؛ روابط سه قوه جزو بهترین روابط است و امیدواریم ادامه یابد، اتحاد بین قوا در رفع دلواپسی های مردم و رفع نگرانی مردم مؤثر است.
 
رییس دستگاه قضا ابراز داشت: ما به آقای دکتر روحانی کمک کرده و خواهیم کرد؛ امیدواریم این روابط همچنان ادامه یابد و دولت نیز در کارهای و فعالیت های خود موفق باشد.
 
مهم ترین چالش دستگاه قضا کمبود نیروی انسانی و بودجه است
آیت الله آملی لاریجانی درباره مهم ترین چالش های قوه قضاییه گفت: بزرگ ترین چالش کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی است، بسیاری از فضاهایی که در اختیار داریم زیبنده نیست.
 
وی افزود: بحث بودجه دستگاه قضا با تمام تلاش های مجلس متناسب با توقعات قوه قضاییه نیست و انتظار داریم دولت و مجلس در بودجه های آینده به این مساله توجه بیشتری داشته باشند تا قوه قضاییه بتواند بهتر به وظایف خود عمل کند.
 
وی تاکید کرد: ارزیابی کلی من این است که دستگاه قضا روند بسیار خوبی داشته است، امیدواریم این روند ادامه یابد.
 
رییس قوه قضاییه در پایان گفت: از عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب تشکر می کنیم؛ ایشان در مواقع و مواضع مختلف حمایت و توجه کردند و هر ساله که به محضر ایشان می رسیم ایشان رهنمودها و ارشادات بسیار خوبی دارند، امیدواریم بتوانیم با عمل به رهنمودهای ایشان به مردم شریف خدمت کنیم و رسالت های محوله را به خوبی انجام دهیم. /924/ز502/ج
 
ارسال نظرات