۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۰۹۲۸۹

واکنش قرضاوی به احکام اعدام حامیان اخوان المسلمین

خبرگزاری رسا ـ اتحادیه جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه ای تند ضمن محکوم کردن احکام اعدام صادر شده در حق روحانیان حامی اخوان المسلمین، این احکام را تمسخر آمیز دانست.
شيخ يوسف قرضاوي رييس اتحاديه جهاني علماي مسلمان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اتحادیه جهانی علمای مسلمان که ریاست آن را شیخ یوسف قرضاوی برعهده دارد، در بیانیه ای تأکید کرد: اتحادیه جهانی علمای مسلمان از صدور شبهه انگیز احکام اعدام از سوی دستگاه قضایی مصر در حق علمایی چون عبدالرحمن بن بار، محمد عبدل مقصود و جمال عبدالهادی، که خواهان آزادی و احترام به اراده ملت هستند، به شدت نگران است.

 

این بیانیه افزود: اتحادیه علمای مسلمان با محکومیت کامل احکام اعدام علیه علمای امت از جمله اعضای این اتحادیه، بر تمسخر آمیز بودن این احکام که با طرح اتهامات مضحک صادر شده است، تاکید می ورزد.

 

این اتحادیه همچنین درباره ادامه سیاست بازداشت، طرح اتهام و صدور احکام قضایی به ویژه علیه علمای سرشناس در مصر و حتی در سطح جهان، از سوی آنچه آن را دولت کودتا در مصر نامیده، هشدار داده است.

 

اتحادیه علمای مسلمان در پایان از جهان آزاد خواسته است که درکنار ملت مصر که خواهان آزادی و احیای اراده سلب شده خود به دست رهبر و هواداران کودتای نظامی کنونی، است، بایستد و از آنها بخواهد چنین احکام ظالمانه ای صادر نکنند.

 

منابع قضایی مصر دو روز پیش اعلام کردند که 10 هوادار اخوان المسلمین به اعدام محکوم شدند؛ اما حکم چند تن از اعضای ارشد و رهبران این حزب به تعویق افتاد.

 

افراد محکوم به اعدام متهم به تحریک خشونت و ‌مسدود کردن جاده اصلی شمال قاهره در جریان تظاهرات پس از سرنوگنی مرسی توسط ارتش هستند.

 

این 10 نفر جز اعضای ارشد و رهبران اخوان المسلمین بودند. یکی از این افراد عبدالرحمن بن بار، از اعضای عالی رتبه هیات اجرایی جنبش است.

 

محمد عبدل مقصود، واعظ سلفی که پس از سرنگونی مرسی به قطر فرار کرد نیز به صورت غیابی به اعدام محکوم شد. حکم اعدام از سوی بالاترین مقام دینی مصر صورت می گیرد. هرچند که دادگاه می تواند نظر وی را نادیده بگیرد.

 

اخوان المسلمین بزرگترین نیروی سیاسی مصر از زمان سقوط مرسی، از سوی دادگاه به حزب غیر قانونی تبدیل شد و به دنبال ان 683 نفر از اعضا و هواداران آن در ماه آوریل محکوم به مرگ شدند./980/ب102/د

ارسال نظرات