۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۰۷۸۴۸

درخواست شماری از طلاب حوزه از استاد طائب برای تشکیل کرسی درس خارج

خبرگزاری رسا ـ شماری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اهدا لوح تقدیر از تلاش های علمی حجت الاسلام والمسلمین حاج مهدی طائب تجلیل کردند و از این شخصیت انقلابی حوزه خواستند کرسی درس خارج فقه عمومی برقرار کند.
حجت الاسلام و المسلمين مهدي طائب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گردهمایی جمعی از طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه قم که از قدیم الایام در منزل پدری حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب درس و بحث داشتند، پیش از ظهر جمعه، نهم خرداد ماه سال 93 با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در گذشته با یک‌دیگر در این خانه هم مباحثه و هم بحث بودند، گردهم آمده و به یاد آن روزها به بیان خاطرات پرداختند.

در این نشست صمیمی افزون‌بر سخنرانی و خاطره گویی برخی از روحانیان و شخصیت‌های حوزوی که سابقه تحصیل در خانه حاج عبدالله طائب (پدر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب) به عنوان طلبه را داشتند، حاج حسین یکتا، فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا نیز به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: خدا را شاکریم در مسیری حرکت می‌کنیم که سایه بزرگی بالای سر ما است، چرا که کار فرهنگی بدون بهره‌گیری از فکر، فقاهت و روحانیت به جایی نمی‌رسد.

حاج حسین یکتا: غصه می‌خورم که افرادی همانند حاج آقا طائب کم هستند

فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا با تأکید بر این‌که بیت حاج آقا طائب از برکت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: برخی از افراد پر برکت هستند، بیت حاج آقا طائب واقعا پر برکت است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این بیت چه در زمان هشت سال دفاع مقدس(جبهه جنگ سخت) و چه اکنون که در جبهه جنگ نرم هستیم، پر برکت بوده و هست، اکنون نیز وقتی به مشکلی بر می‌خوریم از این عزیزان کمک می‌گیریم.

یکتا، ولایت‌پذیری را از مهم‌ترین شاخصه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین طائب دانست و اظهار داشت: ما در حال حرکت به سوی بحران و چالش‌ها ملی، بین‌الملل و ساخت تمدن اسلامی در حال حرکت هستیم.

وی یادآور شد: گاهی در استانی نبود یک روحانی، آیت‌الله و یا فردی که بتواند انسجام را میان افراد به ویژه حزب‌اللهی‌ها حفظ کند، لطمه و خسارات‌های فراوانی به استان وارد می‌کند و خلاء آن در کارهای فرهنگی که در مساجد و یا دیگر مکان‌ها انجام می‌شود، قابل مشاهده است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا، تأکید کرد: بنده غصه می‌خورم، چرا افرادی همانند حجت‌الاسلام والمسلمین طائب در این استان‌ها حضور ندارند تا کارها را سامان دهند.

ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین طائب از دیدگاه‌ شاگردانش

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمد مهدی حقانی، یکی از شاگردان بیت حاج آقا طائب و مسوول موسسه فرهنگی لوح و قلم، در سخنانی به بررسی و تشریح ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب و پدر بزرگوارشان پرداخت، گفت: آقای طائب به معنای واقعی کلمه اهل دنیا نیستند.

وی افزود: اگر عالمی اهل دنیا باشد به هر میزان که علمش افزایش می‌یابد،‌ می‌تواند ضربه‌ها زیادی به اسلام و جامعه اسلامی وارد کند.

حجت‌الاسلام محمد مهدی حقانی با بیان این‌که ساده زیستی و وابسته نبودن به دنیا را می‌توان در زندگی شخصی و حتی وسیله نقلیه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج مهدی طائب دید، بیان داشت: اگر حاج آقا طائب اهل دنیا بودند، می‌توانستند در حوزه علمیه قم درس خارج عمومی برپا کرده و مطرح ‌شوند.

وی یادآور شد: البته به هر میزان از آقای طائب خواستیم، درس خارجی عمومی داشته باشد، نپذیرفتند و گفتند «این‌ها دنیا است و وظیفه ما چیز دیگری است»، اکنون نیز از ایشان خواهش داریم که تدریس درس خارج فقه عمومی داشته باشند.

این طلبه حوزه علمیه قم گفت: بنده سال گذشته بعد از سال‌ها وقتی به صورت اتفاقی پسر یک مقام عالی رتبه نظام را ملاقات کردم، به من گفتند «چرا حاج آقا طائب درس نمی‌گذارند»، گفتم ما نیز به ایشان پیشنهاد دادیم، ولی می‌گویند این‌ها دنیا است، پسر این مقام گفتند «خب درس آخرتی بگذارند»، گفتم درس آخرتی چه چیزی است، گفتند «یعنی لااقل با جمعیت محدودی هم که شده درس داشته باشند».

وی افزود: واقعا لازم است ایشان درس خارج در حوزه داشته باشند، چون طلبه‌ای که در درس استاد متقی، فاضل و انقلابی شرکت می‌کند، با طلبه‌ای که در درس استادی که با نظام زاویه دارد متفاوت است.

حجت‌الاسلام محمد مهدی حقانی، انقلابی بودن، پر کاری و بهره‌گیری از استاد اخلاق و عرفان را از دیگر صفات و ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حاج مهدی طائب برشمرد و به نگرانی برخی بزرگان حوزه نسبت به آینده افرادی که با نظام زاویه دارند اشاره کرد و اظهار داشت: اساتیدی مانند حاج آقای طائب که عمر خود را برای حفظ نظام در دوران دفاع مقدس و ترویج فرهنگ انقلاب و مبانی اندیشه ای مقام معظم رهبری صرف کرده اند، باید بیشتر مورد استفاده علمی طلاب و فضلای حوزه قرار گیرند.

وی در پایان سخنان خود، جدیت در امر تحصیل را از دیگر ویژگی‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب خواند و بیان داشت: گاهی طلبه‌هایی که انقلابی هستند، از درس فاصله می‌گیرند، در حالی که باید در درس و بحث جدیت بیشتری داشته باشند.

شایان ذکر است، در پایان دومین گردهمایی طلاب و دانش آموختگان بیت الطائب، با اعطای لوح تقدیری از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب و خانواده برخی از شهدای طلبه تجلیل و قدردانی به عمل آمد. هم چنین حاج حسین یکتا فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب استاد برجسته حوزه علمیه قم، محمد حسین استاد آقا، مدیر کل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حجت الاسلام احمد غلامعلی، پژوهشگر و استاد علوم حدیث،حجت الاسلام محمد مهدی کریمیان، پژوهشگر حوزوی، عبد الرضا مزاری، مسوول موسسه فرهنگی ابوتراب، حجت الاسلام علی صفریان، پژوهشگر فقه و حقوق، حجت الاسلام سید فرید حاج سید جوادی، فعال فرهنگی و حجت‌الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا از جمله حاضران در این مراسم بودند.

گفتنی است، بیت حاج عبدالله طائب از جمله پایگاه فعال برای تدریس علوم دینی به شمار می‌آید، همچنین در هشت سال دفاع مقدس طلبه های این بیت در کنار تحصیل علم و تهذیب نفس، به همراه دیگر طلاب حوزه های علمیه به جبهه‌ها اعزام می شدند و حضور فعالی در جنگ داشته اند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات