۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۰۶۷۲۹
صبح امروز برگزار شد:

همایش تجلیل از پژوهشگران برتر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران

خبرگزاری رسا ـ همایش تجلیل از پژوهشگران برتر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران و نهمین پیش نشست همایش حکیم طهران صبح امروز با حضور عاون اول قوه قضاییه و مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران استان تهران بر گزار شد.
جشنواره علامه حلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش تجلیل از پژوهشگران برتر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران و نهمین پیش نشست همایش حکیم طهران صبح امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین رییسی معاون اول قوه قضاییه، حجج اسلام خسروشاهی و آقا میری مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران استان تهران، دبیر جشنواره علامه حلی حوزه های علمیه، رییس مجمع عالی حکمت طهران، مدیر گروه فلسفه علوم اسلامی، مدیران و اساتید و طلاب مدارس علمیه برتر این دوره از جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران در مجموعه فرهنگی ورزشی فتح المبین برگزار شد.

برنامه آموزش روش تحقیق را در برنامه آموزشی گنجانده شود

در ابتدای این همایش حجت الاسلام رضایی، دبیر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران با بیان این‌که 860 پژوهش به این همایش رسیده است گفت: آثار رسیده به جشنواره طی چهار مرحله ارزیابی شده اند، نخست ارزیابی اجمالی که بررسی آثار در فرم های از پیش تعیین شده است، اگر نمره 75 درصد را کسب کرد به مرحله ارزیابی اول می رسد و سپس وارد مرحله ارزیابی دوم می شود و اگر در مجموع ارزیابی اول و دوم نمره 80 را کسب کرد وارد مرحله سوم می شود.

حجت الاسلام رضایی در ادامه اعلام داشت: هفت مدرسه علمیه خواهران به نام‌های «عبدالعظیم (ع)» «کوثر» «قاسم بن الحسن (ع)» «خدیجه» «فاطمیه چیذر» «الغدیر» و «کوثریه» و هفت مدرسه علمیه برادران به نام‌های «فیلسوف الدوله» «خاتم الاوصیا» «جامعه امیرالمومنین (ع)» «امام خمینی (ره)» «عبدالعظیم (ع)» «دارالمبلغین فلسفی» و «امام حسن مجتبی روستای سربندان» به مرحله نهایی راه پیدا کردند که از آنها تقدیر خواهد شد.

دبیر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: از مدیران و معاونین آموزش می خواهم برنامه آموزش روش تحقیق را در برنامه آموزشی خود بگنجانند و جلسات هم اندیشی را جدی بگیرند.

وی افزود: جشنواره علامه شعرانی نیز به همت معاونت پژوهش برای پژوهشگران بالای 31 سال در حال برگزاری است و منتظر آثار اساتید هستیم.

قوه قضاییه از کارهای پژوهشی طلاب در موضوعات قضایی استقبال می کند

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، معاول اول قوه قضاییه با بیان این‌که  با آغاز فقه اجتهادی و فقاهتی در قرن چهارم تا کنون همواره تحقیق و پژوهش و نوآوری در سیره و سلوک بزرگان و فقها بوده است اظهار داشت: در حوزه علمیه شناخت یک محقق و پژوهشگر فاضل به مدرک تحصیلی او نبوده است و رساله و عمق نوشته های پژوهشی گواه بر علم طلاب ماست.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و اهمیت دادن به دین و تفکر، نه فقط در شرق بلکه در غرب رشد توجه به دین و معنویت و به ویژه دین اسلام بالاست و دلیل رشد عرفان های کاذب به عنوان یک انحراف و تغذیه نامناسب برای پاسخ دادن به معنویت خواهی و دین خواهی و جلوگیری از این رشد است.

این استاد حوزه علمیه افزود: رگه هایی از بحث عرفان‌های کاذب به سمت کشور ما آمده و این مسؤولیت حوزه های علمیه و محافل علمی کشور ما را زیاد می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در پژوهش ها از عوام زدگی پرهیز شود و سعی کنید سخنان کاملا علمی باشد گفت: قوه قضاییه از کارهای پژوهشی طلاب در موضوعات قضایی استقبال می کند و امیدواریم حوزه علمیه تهران با برگزاری چنین نشست ها و جشنواره هایی بر عمق پژوهش ها بیفزاید.

ابراز تاسف رییس مجمع عالی حکمت طهران  از ابا کردن برخی طلاب از پوشیدن لباس روحانیت

همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا فیاضی، رییس مجمع عالی حکمت طهران با ابراز تاسف از ابا کردن برخی طلاب از پوشیدن لباس روحانیت اظهار  داشت: ما با مردم معامله نکرده ایم، با این که وظیفه داریم در میان مردم باشیم و علممان را به مردم منتقل کنیم اما صاحب ما کس دیگری است و باید ببینیم رضا و خشنودی او در چیست.

وی با تاکید بر این‌که سعی طلاب باید بر این باشد که حدود لباس روحانیت را مراعات کنند گفت: بدانند که از گفتن «نمی دانم» هیچ صدمه ای نمی‌بینید، اگر چیزی را که نمی دانیم بگوییم بلد نیستیم مورد رضایت صاحبمان واقع می شویم اما اگر نادانسته جواب مردم را بدهیم مشمول لعن ملائکه آسمان و زمین می شویم.

کارگروه فرهنگ سازی با حضور پژوهشگران نخبه تشکیل شود

گفتنی است در ادامه یوسف اصغری از طلاب مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) که مقاله وی با عنوان |«شرایط کلی مسکن در اسلام» دارای رتبه برتر شده بود به ارائه مقاله خود پرداخت و خطاب به مسؤولین حوزه گفت: کاری کنید فراخوان حداکثری را به چشم ببینیم و هرساله به پژوهشگران اضافه شود نه این‌که هر ساله تعدادی پژوهشگر ثابت داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که به نخبه پروری اهمیت داده شود اظهار داشت: در حوزه ها نخبه کشی را می بینیم و طلاب نخبه به کارهای مشغول می شوند که نباید مشغول شوند.

اصغری همچنین با اشاره به نامگذاری سال تصریح کرد: پژوهشگران باید حوزه های علمیه را در فرهنگ سازی یاری کنند و کارگروه فرهنگ سازی با حضور پژوهشگران نخبه تشکیل شود تا مسؤولین را در برنامه ها یاری کند.

در ادامه نیز خانم سیده مهدیه فیض اصفهانی از طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم (ع) به ارائه مقاله خود با عنوان « نقد مبنای اعتبار اشتراک افق در  اثبات آغاز ماه قمری» که دارای رتبه برتر شده بود پرداخت.

طلاب جوان با پویایی بیشتری در همایش حکیم طهران شرکت کنند

لازم به ذکر است در بخش دیگری از این همایش که با عنوان نهمین پیش نشست همایش حکیم طهران برگزار می شد حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت با بیان این‌که حکمت یعنی مواردی که در آنها اتقان و احکام وجود دارد و مطابق با واقع بوده و انسان را به سعادت حقیقی می رسانند گفت: امروزه یکی از وظایف حکمت و اساتید حکمی در حوزه علمیه مقابله با خرافه گرایی و سطحی نگری و عاطفه انگیزی و عاطفه گرایی است.

مدیر گروه فلسفه علوم اسلامی با اشاره به این‌که اقتضای ترویج حکمت در جامعه این است که کارهای علمی و پژوهشی دارای اتقان و احکام لازم باشد گفت: مقاله ای را علمی پژوهشی می‌گوییم که پرسش جدی، تازگی، روش مندی، ساختار ارائه و عرضه برای متخصصین داشته باشد و در مقابل مقاله‌ای را غیر علمی می‌دانیم که به تکه برداری، استفاده نادرست از منابع، گسست از جامعه علمی، غیاب نویسنده و پرهیز از داوری اکتفا کند.

وی افزود: متاسفانه مجلات علمی پژوهشی زیاد داریم ولی این گونه نیست که مقالات ارجاع به مقالات دیگر داشته باشد.

حجت الاسلام آذربایجانی با بیان این‌که مجمع عالی حکمت در پاسخ به نیاز جامعه به حکمت به وجود آمد گفت: این مجمع دارای 9 گروه علمی «هستی شناسی» «معرفت شناسی» «کلام» «عرفان» «فلسفه علوم انسانی» «فلسفه حقوق» «فلسفه سیاست» «فلسفه دین» و «فلسفه اخلاق» است که در این گروه ها اساتید حکمی دور هم جمع می شوند و مطالب خودشان را عرضه می کنند و مورد نقد وبررسی قرار می دهند.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت خاطرنشان کرد: طلاب و فضلای جوان از طریق سایت یا حضوری می توانند با مجمع عالی حکمت در ارتباط باشند و از مقالات استفاده کنند یا مطالب خودشان را ارائه دهند.

وی با اشاره به این‌که بزرگداشت علما و حکما از دیگر فعالیت های این مجمع عالی است اظهار داشت: مجمع عالی حکمت اخیرا در صدد بزرگداشت حکیم طهران آقا علی مدرس زنوزی است و محورهای شخصیت شناسی حکیم تهران، معرفی حوزه حکمی تهران،تحلیل آرا و اندیشه های حکیم تهران و بررسی آثار حکیم آقا علی مدرس زنوزی از محورهای همایش است که طلاب جوان با پویایی بیشتری در این همایش شرکت کنند.

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به این‌که آقا علی زنوزی در سن 30 سالگی عهده دار تدریس علوم عقلی در تهران بود و منابع متعددی را تدوین کرده است گفت: همایش نکوداشت مقام علمی حکیم طهران در حقیقت احیای ابعاد حکمی حوزه علمیه تهران است و می تواند باعث ترویج و تعمیق مباحث حکمی در جامعه بشودو جلوی بسیاری از آسیب ها را بگیرد.

در پایان این همایش از مدیران 14 مدرسه علمیه خواهر و برادر برتر و پژوهشگران برتر تقدیر و تجلیل شد./959/پ201/ص

ارسال نظرات